صفحه اصلی / اسلایدر / حذف ۱۲۰۰۰ متقاضی طرح ملی مسکن
حذف ۱۲۰۰۰ متقاضی طرح ملی مسکن

قرعه کشی بین متقاضیان واجد شرایط انجام می شود

حذف ۱۲۰۰۰ متقاضی طرح ملی مسکن

کسب و کار نیوز - وزیر راه و شهرسازی از حذف ۱۲۰۰۰ متقاضی واجد شرایط طرح ملی مسکن خبر داده و این در حالی است که قرار است از بین متقاضیان باقی مانده با قرعه کشی برندگان مشخص شوند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار است قرعه‌کشی بین متقاضیان واجد شرایط انجام و برندگان معرفی شوند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره سازو کار قرعه کشی افراد گفته است که هنوز در زمینه قرعه کشی افراد به جمع بندی خاصی نرسیده ایم، چون باید ابتدا افراد ثبت نامی پالایش شوند و تعداد واجدین شرایط مشخص شود و فقط هدف ما این است که بتوانیم حداکثر پوشش را داشته باشیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در شرایطی که زمان انجام این قرعه‌کشی مشخص نیست که از وزارت راه و شهرسازی خبر می‌رسد وزیر راه و شهرسازی دستور حذف ۱۲۰۰۰ متقاضی واجد شرایط را صادر کرده است. مشخص نیست دلیل این دستور وزیر راه و شهرسازی چیست و این متقاضیان مربوط به کدام شهرهای کشورهستند.

در حالی طی ۶ ماه اخیر وزارت راه همچنان وعده پالایش متقاضیان طرح ملی مسکن را داده که اخیراً وزیر راه دستور حذف ۱۲ هزار متقاضی واجد شرایط این طرح را صادر کرده است. اسفند ماه سال گذشته مرحله دوم ثبت‌نام طرح ملی مسکن انجام شده و حدود ۱٫۶ میلیون نفر به‌صورت پیامکی و از طریق سایت طرح مذکور ثبت‌نام خود را انجام دادند. اوایل خردادماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از پالایش فرم «ج» ۵۰۰ هزار متقاضی طرح ملی مسکن خبر داده و گفته بود: این تعداد متقاضی از طریق سایت اقدام به ثبت‌نام در طرح ملی مسکن کرده بودند که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در موعد اعلام شده پالایش شدند.

محمود محمودزاده افزود: در مرحله دوم، ۵۴۲ هزار و ۴۰۹ نفر از طریق سامانه tem.mrud.ir و۸۱۹ هزار و ۷۳۹ نفر از طریق سامانه پیامکی ثبت‌نام کردند. در مجموع نیز یک میلیون و ۶۰۲ هزار و ۱۴۸ نفر در مرحله اول و دوم طرح ملی مسکن ثبت‌نام کردند. قرار بود پروسه پالایش متقاضیان واجد شرایط طرح ملی مسکن ۴۵ روز پس از اتمام ثبت‌نام انجام شود اما به دلیل آنچه مسائل و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام شد،‌ تا کنون این پالایش به‌طور کامل انجام نشده است. بر اساس پیگیری‌ها حدود ۸۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط دریافت واحدهای طرح ملی مسکن هستند که فقط به نیمی از آنها این واحدها تعلق خواهد گرفت.

اثربخشی ناچیز اقدامات دولت در بازار مسکن

افشین پروین‌پور، کارشناس مسکن

سازوکاری که برای طرحی ملی مسکن انتخاب شده نادرست است. ساخت مسکن در کشور با مشکلاتی که در شرایط حاضر با آن روبرو هستیم بیش از دو سال زمان لازم دارد، تاثیرگذاری چندانی بر بازار مسکن نخواهد داشت. ساخت مسکن حداقل دو یا سه سال از زمان کلنگ زنی تا عملیاتی شدن آن طول می کشد آن هم با ساختار کندی که اکنون در دولت فعلی شاهد آن هستیم که تمام این سالها را گذاشته و حالا و در سال باقی مانده به فکر طرحی برای مسکن افتاده بعید است در عمر باقی مانده از دولت به نتیجه برسد.

دولت شش سال وقت خود و مردم را گرفت تا دوباره به خانه اول خودش بازگردد. در بخش مسکن هم همین موضوع اتفاق افتاد و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم همه اقدامات دولت نهم و دهم اشتباه نامیده شد و پس از شش سال همان طرح‌ها را اجرا کردند که ادامه مسکن مهر با نام طرح ملی مسکن یکی از آنهاست.

متاسفانه اقشار کم‌درآمد و متوسط توان استفاده از این طرح را ندارند. البته این طرح در کل طرح خوبی است، از آن جهت که کسانی که نمی‌توانند یک جا پول خانه را بپردازند می‌توانند به صورت قسطی این کار را انجام دهند و صاحب مسکن شوند. بدون شک انبوه سازان نیز از چنین طرحی استقبال می‌کنند زیرا واحدهایشان فروش نرفته و بر روی دستشان مانده است. اما قطعا این طرح دردی از رکود بازار مسکن دوا نخواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.