صفحه اصلی / اسلایدر / پیش بینی اعداد بالاتر برای شاخص بورس
پیش بینی اعداد بالاتر برای شاخص بورس

موج سوم صعود بازار سهام رقم می خورد؟

پیش بینی اعداد بالاتر برای شاخص بورس

کسب و کار نیوز - فعالان اقتصادی نقدینگی موجود در بازار سرمایه و رکود حاکم بر سایر بازارها را دلیل ادامه رشد و افزایش ارزش بازار سرمایه عنوان کرده و معتقدند که بدون شک رشد و رونق معاملات بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود. تداوم ورود پول‌های جدید، افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان در بازار، روند نرخ دلار، وضع بازارهای کالایی و اثر اهرمی شاخص‌های کلان اقتصادی، ۵ محرک‌ اصلی بورس برای صعود به‌شمار می‌روند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بسیاری دیگر از فعالان بازار سرمایه افزایش نقدینگی را که به دلیل افزایش تعداد مشارکت‌کنندگان در بازار و خرید و فروش سهام ایجاد شده دلیل اصلی صعودهای اخیر در این بازار عنوان کرده اند و ادامه این رشد را مادامیکه نقدینگی در این بازار سرازیر می شود پیش بینی کرده اند. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان در انتظار موج سوم صعود بازار سهام هستند و دلایل خود را نیز اعلام کرده اند. همچنین بنابر اظهارات بسیاری از فعالان بازار سرمایه این حجم از نقدینگی که این روز ها وارد بازار بورس شده ماندگار بوده و گذرا و کوتاه مدت نمی باشد. از این رو می توان گفت که رشد شاخص بورس تا پایان سال ۹۹ ادامه خواهد داشت. بنابراین بهتر است که سرمایه گذاران و سهامداران برای اینکه از بازدهی و سود خوب برخوردار باشند با برنامه‌ریزی مناسب و شناخت سهام ارزشمند به معاملات بورسی بپردازند.

محسن عباسی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که روند رو به رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود، اذعان داشت: با توجه به نقدینگی موجود در این بازار و نیز رکود حاکم بر سایر بازارها، بدون شک رشد و رونق معاملات بازار سرمایه ادامه‌دار خواهد بود. مادامیکه موضوع حمایت از بورس مطرح است رشد سهام ادامه دار خواهد بود و محرک هایی که وجود دارد تضمین کننده ورود بورس به موج سوم صعود خواهد بود.

وی گفت: به دلیل عوامل مختلفی که موجب حضور گسترده مردم در این بازار شده است، بازار سرمایه پوست‌اندازی کرده و تا سال‌ها همچنان مورد توجه خواهد بود. از این رو متولیان اقتصادی و نیز مدیران بازار سرمایه باید خود را آماده بزرگ‌تر شدن بازار سهام کنند و با اقداماتی همچون توسعه زیرساخت‌های آموزشی و الکترونیکی معاملات، فرآیند و سرعت ورود افراد به بورس را بیشتر کنند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پایان راه روند کنونی و صعودی کلیت بازار سهام گفت: اگر یکی دو سال پیش ما صحبت از شاخص ۷۰۰ هزار واحدی می‌کردیم، صحبت از شرکت بیش از ۲ میلیون نفر در عرضه اولیه می‌کردیم و حجم معاملات ۱۵ هزار میلیارد تومانی در روز را به عنوان هدف دو سال بعد عنوان می‌کردیم، این صحبت‌ها رویایی دست‌نیافتنی تصور می‌شد؛ اما همه این موارد حالا به حقیقت پیوسته است. بنابراین عددهای بالاتر برای شاخص بورس نیز دور از انتظار نیست.

ماهیت محافظه کارانه حرکت بورسی ها

لطفعلی بخشی، اقتصاددان

سرمایه گذاری در بازارهای مالی این روزها برای مردم جذابیت پیدا کرده و این در حالی است که بازار سهام یکی از کم ریسک ترین بازار مالی است که مردم برای سودآوری آن را انتخاب کرده اند. در کنار بازارهای مالی دیگر نظیر بازار خودرو، مسکن، طلا و ارز و… بازار سهام پایین‌ترین ریسک را دارد و از سوی دیگر بالاترین نقدشوندگی را در مقابل دیگر بازارها به خود اختصاص داده است. بنابراین استقبال مردم از آن موجب حرکت سرمایه به سمت این بازار شد و حمایت دولت و عرضه شرکت های بزرگ نیز به رشد شاخص در بازار سرمایه کمک کرد. بنابراین پیش بینی این است که رشد شاخص بورس مادامیکه مردم برای حضور در آن رقابت می کنند ادامه خواهد داشت و ماهیت بورس هیچ شباهتی با دیگر بازارهای مالی نخواهد داشت.

این فرصت ایجاد شده و افزایش ارزش بازار سهام رقم خورده است بنابراین هر کسی تمایل به حضور در این بازار دارد و رقابت به دلیل محافظه کار بودن ماهیت سهامداران در بورس به تقویت شاخص آن در آینده نیز کمک خواهد کرد. اما اگر در بورس چند تا ریزش پی‌درپی‌ مشاهده شود ممکن است که شاهد یک مهاجرت گسترده نقدینگی به بازارهای دیگر باشیم. ولی بازارهای دیگر آنچنان امن و قانونی نیستد و از آن جا که فعالان بازار سرمایه هرکدام رفتار متفاوتی دارند و برآورد برآیند رفتارهای آنها سخت است، بنابراین راحت نمی‌شود حرکت بعدی نقدینگی را حدس زد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.