صفحه اصلی / اسلایدر / اتمام حجت با متخلفان بازار لوازم‌خانگی
اتمام حجت با متخلفان بازار لوازم‌خانگی

به رغم هشدارها سایت های غیرمجاز فروش لوازم خانگی فعالیت می کنند

اتمام حجت با متخلفان بازار لوازم‌خانگی

کسب و کار نیوز - فعالیت آزادانه سایت های فروش لوازم خانگی در حالی صورت می گیرد که همواره مسئولان در رابطه با خرید از این فضا هشدار می دهند. در یک سال اخیر جستجوی کلمه خرید از بانه شدت بیشتری هم پیدا کرده است. یعنی دقیقا از وقتی که دلار گران شده، برند‌های معتبر از ایران خارج شده‌اند و بعضی محصولات حوزه لوازم خانگی دیگر در دسترس عموم نیست. اکثر کالاهای موجود در این سایت ها از منابع غیررسمی وارد کشور شده اند و حکم قاچاق را دارند. این در حالی است که معم ترین اصل در رعایت از حقوق مصرفر کنندگان را پشتیبانی نمی کنند. این کالاها یا گارانتی ندارند و یا گارانتی های تقلبی را به خریداران ارایه می دهند. فروش لوازم خانگی, لوازم آشپزخانه, جهیزیه عروس و... از نمونه فعالیت هایی است که این سایت ها دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر قیمت‌های عجیب و غریب لوازم‌خانگی در بازار، مصرف‌کنندگان و خریداران این روزهای لوازم‌خانگی را با نگرانی‌های بسیاری مواجه کرده است. قیمت لوازم‌خانگی، به خصوص محصولات خارجی در بازار به حدی شوکه‌کننده است که در حال حاضر قیمت یک یخچال خارجی با پراید صفر به یک مقدار است. البته در کنار دغدغه قیمتی، مصرف‌کنندگان نگران کیفیت محصولات موجود در بازار هستند. بسیاری می‌گویند نگران این هستند با وجود آنکه قیمت گزافی را برای خرید کالاها صرف می‌کنند، در آینده با خرابی این محصول مواجه شوند؛ چراکه محصولات اصل در بازار کمیاب شده و بسیاری از محصولات موجود در بازار معمولا تقلبی هستند.

رئیس فتا استان بوشهر از کلاهبرداری با ترفند درج آگهی‌های اینترنتی جعلی فروش لوازم خانگی و اجناس با مشخصات بندر گناوه خبر داد. سرهنگ مهدی قاسمی، رییس پلیس فتا استان بوشهر در این خصوص گفت: به دلیل پیشگیری از شیوه بیماری کرونا ویروس، مسافرت‌ها به قصد خرید به بنادر استان کاهش یافته و مردم سعی می‌ کنند که نیازمندی‌های خود را از طریق اینترنتی خرید و تهیه کنند. وی ادامه داد: متأسفانه اخیراً مشاهده شده که مجرمان سایبری از این وضعیت سوء استفاده کرده و با درج آگهی های دروغین فروش اجناس و لوازم خانگی تحت عنوان نام و یا آدرسی غیرواقعی از بندرگناوه در شبکه‌های اجتماعی، از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند.

در این شرایط، وزارت صنعت برای کنترل وضعیت بازار لوازم‌خانگی،با متخلفان این بازار اتمام حجت کرد. محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به مقامات مسئول این وزارتخانه، خواستار تسریع در اجرایی شدن مصوبات پیشین کارگروه تنظیم بازار مبنی بر ثبت اطلاعات خرید و فروش فعالان تجاری بازار لوازم خانگی در سامانه جامع تجارت شد. بر اساس محتوای نامه کلامی، با توجه به مصوبات و ابلاغیه‌های پیشین و همچنین ارائه آموزش‌های لازم برای ثبت اطلاعات لوازم خانگی در سامانه جامع تجارت، همه دستگاه‌های ذی‌ربط می‌بایست برای اجرایی شدن این مصوبات وظایف خود را انجام دهند. به نظر می‌رسد با توجه به قید فوریت این نامه و همچنین مصوبات قبلی کارگروه تنظیم بازار در روزهای ۶ و ۱۵ تیرماه به شماره ۹۳۳۶۶/۶۰ و ۸۵۱۹۷/۶۰ مبنی بر لزوم اظهار اسناد خرید و فروش در سامانه جامع تجارت، باید منتظر برخورد با بازیگران متخلف بازار لوازم خانگی باشیم.

احتکار لوازم خانگی توجیه ندارد

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی

بیش از نیمی از تخلفات در حوزه لوازم خانگی مربوط به کالاهای تقلبی و قاچاق است و البته با قیمت‌های کنونی لوازم خانگی، احتکار و داشتن انبار توجیه ندارد. اینکه از فروشندگان بخواهیم کالاهای خود را بر اساس قیمت‌های قبلی عرضه کنند درست نیست. این دیدگاه که بنگاهی که کالاهای خود را در گذشته خریداری کرده نباید با افزایش نرخ دلار، کالای خود را گران‌تر بفروشد، معقول نیست. شرایط فعلی به نحوی است که مغازه‌داران به‌روز کالا را خریداری می‌کنند، قیمت‌ها آنقدر گران است که نمی‌توانند کالا را خریده و انبار کنند. در حال حاضر اگر به سراغ مغازه‌ها در امین حضور یا شریعتی یا هر جایی که بورس فروش لوازم خانگی است، بروید، می‌بینید که در هر مغازه بیشتر از یک یا دو یخچال نیست. شرکت‌های تولیدکننده اگر بار بدهند فروشندگان از خدایشان است که بفروشند زیرا تأمین رزقشان از این طریق است، بنابراین دلیلی برای عدم فروش کالا نیست.

افزایش ماههای اخیر قیمت لوازم خانگی در بازار هم به معنای گران‌فروشی نیست. فروشندگان کالا را می‌خرند و سود قانونی را به آن اضافه می‌کنند، هر چه کالا بیشتر باشد بازار رقابتی‌تر می‌شود و طبیعی است قیمت نیز کنترل می‌شود؛ این بدان معنا است که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است. الان نه با گرانفروشی بلکه با گرانی درهر دو سوی تولید و مصرف کشور مواجه هستیم. افزایش قیمت مواد اولیه منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات شده است و نمی‌توان از آن تلقی «گرانفروشی» داشت. فروشندگان کالا را می‌خرند و سود قانونی را به آن اضافه می‌کنند، هر چه کالا بیشتر باشد بازار رقابتی می‌شود و طبیعی است قیمت نیز قابل کنترل تر خواهد بود؛ این بدان معنا است که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.