صفحه اصلی / اسلایدر / مدرس خیابانی در نزدیکی کرسی وزارت
مدرس خیابانی در نزدیکی کرسی وزارت

آیا می توان منتظر عملکرد متفاوت و مثبت در وزارت صمت بود؟

مدرس خیابانی در نزدیکی کرسی وزارت

کسب و کار نیوز - حسین مدرس خیابانی که پس از برکناری رضا رحمانی، وزیر پیشین وزارت صمت به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شده بود طی دو روز گذشته به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شد. برخی فعالان اقتصادی در این رابطه معتقدند که تاخیر دولت در معرفی گزینه تصدی وزارت صمت مربوط به تفکیک وزراتخانه بوده است و برخی دیگر نیز موکول شدن معرفی گزینه وزارتخانه را به پایان مهلت سه ماهه سرپرستی مرتبط دانسته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی، قائم مقام وزارت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه ریزی وزارت بازرگانی، مدیرکل دفتر تنظیم بازار، مدیرکل تامین و توزیع کالا، مدیرعامل شرکت سیمان غرب، مدیرعامل شرکت سیمان فیروزکوه و عضو هیئت مدیره شرکت سیمان شاهرود از سوابق اجرایی حسین مدرس خیابانی است.

چکیده عملکرد سه ماهه سرپرست وزارت صنعت

از جمله انتقاداتی  که برخی از نمایندگان به وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد کردند در برگیرنده «عدم نظارت بر قیمت‌ها»،‌ «کم‌توجهی وزارت صمت به صنایع و اقتصاد دانش‌بنیان»، «انتقاد از بی‌برنامگی وزارت صنعت در حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی»، «جلوگیری از خام‌فروشی معادن» و… می‌شود.

اما سرپرست وزارت صنعت در گزارش عملکرد سه ماهه خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به اینکه وزارتخانه متبوعش بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند، از مثبت شدن رشد منفی تولید خودرو بعد از ۸ سال خبر داد. یکی از کارهایی که در سه ماهه اخیر در کشور رخ داده، تامین مواد اولیه کارخانجات است که وقفه یک ماهه را به خاطر محدودیت منابع ارزی، تجربه کرده است. در خردادماه، بانک مرکزی همکاری خوبی با این وزارتخانه داشته که براساس همین همکاری، توانستیم مواد اولیه کارخانجات را مدیریت کنیم.

مدرس خیابانی، با بیان اینکه مجموعه سیاست وزارت صنعت در حوزه واردات، بیان کرد: به غیر از سه قلم مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی، تجهیزات و ماشین آلاتی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، با هر گونه واردات مخالفت نماید. وی محوری‌ترین برنامه وزارت صنعت را جهش تولید دانست و گفت: با فرمان حضرت آقا در خصوص شعار سال ۹۹، جهش تولید محوری‌ترین موضوع مدنظر کشور بوده و به عنوان یک تکلیف همگانی مطرح است، ضمن اینکه این جهت‌گیری هم نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران و پیشبرد آتی آن دارد و هم مسئولیت سنگینی از باب تحقق اهداف جهش تولید و فرمان رهبر معظم انقلاب به عهده همه بخش‌ها می‌گذارد.

اما برخی مخالفان نیز بر این باورند که با وجود ناکارآمدی طرح‌هایی مانند تنظیم بازار، عدم کنترل عرضه و تقاضا، فقدان مدیریت بحران که در طول ماه‌های اخیر در بازار دیده‌ایم آنچه مشخص است اینکه دولت و به عبارت دقیق‌تر وزارت صمت در مواجهه با شرایط کنونی عاجز است. بارها گفته شده است که کشور در جنگ اقتصادی است اما در این جنگ طبیعتا نیاز است فرماندهانی قوی نیز حضور داشته باشند تا بتوان از این وضعیت عبور کرد. امری که نه در وزیر سابق دیده می‌شد و نه در سرپرست فعلی، که از قرار گزینه اصلی برای معرفی به مجلس است. به نظر می‌رسد روحانی اگر می‌خواهد دست کم در آخرین سال خود میراث بهتری را برجای بگذارد باید به فکر گزینه بهتری برای وزارت صمت باشد.

 

تاکید بر حل مشکلات صادرکنندگان

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در رابطه با معرفی مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صمت به “کسب و کار” گفت: معرفی مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت می تواند به توجه به عملکرد مناسبی که ایشان در طول سالهای زیاد فعالیت خود داشته است دریچه ای جدید را بر روی صنعت و تولید کشور باز کند.

عباس آرگون ادامه داد: به اعتقاد بنده ایشان با توجه به تجربیات و اطلاعات کاملی که از حوزه صنعت و معدن و بازرگانی دارند می تواند تحولی را در این حوزه ها ایجاد کند. ایشان گزینه خوبی برای تصدی وزارت صمت خواهند بود و اینکه از بدنه خود وزرات بازرگانی بوده اند از اشراف کامل بر مشکلات پیش رو برخوردارند.ایشان در دو سدر دو سال اخیر به عنوان قائم مقام وزیر فعالیت کرده و آشنا به این حوزه است. هم چنین تجربه فعالیت در حوزه های صنعتی، فولادی، خودرویی و … را دارد و با مشکلات و درگیری های بنگاه ها آشنا است.

هم چنین اینکه ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی شده اند گزینه تفکیک هم گویا منتفی است. تفکیک وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت موجب افزایش مراکز تصمیم‌گیری و مدیریتی در حوزه‌های تولید و تجارت می‌شود و عملا یک عدم هماهنگی در تدوین راهبردها و تصمیم‌گیری پیشرفت صنعتی کشور را به دنبال دارد. البته مدتی است مجموعه‌ای از آسیب‌های اقتصادی و سیاسی گسترده بر اقتصاد کشور سایه انداخته است. مشکلاتی نظیر تحریم ها، عدم توانایی برای نقل و انتقال پول، برای مشکلات صادرات و کرونا که امید است با مدیریت صحیح ایشان بتوانیم بار این مشکلات را بر اقتصاد کمتر کنیم.

آرگون با مثبت اندیشی در رابطه با عملکرد مدرس خیابانی افزود: البته نباید در حل مشکلاتی که وجود دارد متکی به فرد باشیم چراکه مدیریت و هماهنگی در این زمینه با یک نفر است و نمی تواند معجزه کند. پس حل مشکلات باید همه جانبه صورت بگیرد. امید است ایشان هماهنگی میان تولید، واردات و صادرات را انجام دهد و مشکلات صادرگنندگان به حداقل خود برسد. یکی از بزرگترین دغدغه های فعالان اقتصادی در ماه های پیش رو و کنونی محدودیت صادرات است. به دلیل تشدید تحریم ها حمل و نقل، بیمه و نقل و انتقال پول دشوار شده و به طور حتم این دشواری ها صادرات را کاهش می دهد. وزارت صمت می تواند با مدیریت ایشان کاهش این مشکلات را رقم بزند.

مسعود دانشمند، اقتصاددان نیز در رابطه با گزینه پیشنهادی وزارت صمت به “کسب و کار” گفت: عملکرد سه ماهه مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صمت در کنار اینکه ایشان دو سال قائم مقام وزارتخانه بوده اند قابل قبول نیست. دانشمند افزود: وضعیت حوزه صنعت، معدن، خودرو، لوازم خانگی، مس، فولاد و…. را اگر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ گونه تغییری نداشته ایم. این وزارتخانه به عنوان مهم ترین وزارتخانه در کشور مسئولیت های بسیاری دارد و باید مدیریت بازارها را به بهترین عنوان انجام دهد که تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. گرانی لوازم خانگی داد همه را درآورده و از آن طرف گرانی فولاد دست تولیدکننده داخلی را در این صنعت بسته است.

دبیرکل خانه اقتصاد در ادامه اظهار داشت: ایشان در وزاتخانه بوده اند و قدیمی این کار هستند پس اگر امکان ایجاد تغییرات را داشتند انجام شده بود. دانشمند گفت: باید  برای وزارت خانه ای به این مهمی وزیر قوی تری انتخاب کنیم تا وضعیت اقتصادی تکان بخورد. در حال حاضر قدرت مانور تولیدکنندگان کاهش بسیاری داشته که به دلیل مشکلات ارزی، تامین مواد اولیه و قاچاق بسیار است. وزارت صنعت باید تا به امروز راه حلی برای این مشکلات پیدا می کرد تا رقابت برای تولیدکننده داخلی امکان پذیر شود. اگر واقعا هدف، تحقق تولید داخلی است باید بسترهای آن نیز فراهم شود. وزارت صمت متولی اجرای این اهداف است.

مسعود دانشمند هم چنین خاطرنشان کرد: تمام صنایع کشور اعم از کوچک و بزرگ تشنه تسهیلات بدون وثیقه با بهره کم هستند. مشکل اساسی بنگاه‌های تولیدی نیز در حال حاضر سرمایه در گردش است. در وزارت صمت فردی باید به عنوان وزیر مدیریت کند که برای این مسائل بتواند راهکار ارایه دهد.

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.