پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / عقب نشینی سرمایه گذاران از بازار سکه
عقب نشینی سرمایه گذاران از بازار سکه

روند کاهشی قیمت سکه در بازار ادامه خواهد داشت؟

عقب نشینی سرمایه گذاران از بازار سکه

کسب و کار نیوز - طی هفته گذشته حباب سکه به 900 هزار تومان رسید و این در حالی است که در دو روز اخیر سکه بهار آزادی با وجود افزایش ۲۰دلاری ارزش طلای جهانی، برای دومین روز متوالی کاهش ۱۰۰هزار تومانی قیمت را تجربه کرده است. تمایل قیمت سکه به کاهش نشان می دهد که عوامل داخلی بسیار بیشتر از عوامل خارجی تاثیرگذار هستند و نمی توان افزایش جهانی قیمت طلا را خیلی مرتبط با گرانی های اخیر در بازار سکه دانست. فعالان بازار سکه دلیل اصلی افزایش قیمت سکه را رشد غیرواقعی بازار سهام عنوان کرده اند و معتقدند تا زمانی که این رشد غیرواقعی ادامه پیدا کند در بازارهای موازی که بازار سکه نیز یکی از همین بازارهاست شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به‌نظر می‌رسد از اواخر هفته گذشته بازار طلا و سکه در ایران تصمیم دارد حداقل برای مدتی بی‌توجه به تغییرات نرخ جهانی دلار و طلا راهی متفاوت در پیش بگیرد. به عنوان مثال در پایان هفته گذشته انس طلا ارزان شد و به رقم هزار و ۹۵۶دلار عقب‌نشینی کرد. سه‌روز بعد در روز یکشنبه ۱۲مردادماه دوباره بهای جهانی طلا افزایش پیدا کرد و دیروز به هزار و۹۷۶دلار رسید. در حالت عادی این اتفاق گرانی قیمت سکه را رقم می‌زد اما روز شنبه سکه پس از رشد ۱۵۰هزار تومانی در ابتدای صبح، رفتاری عجیب از خود به‌نمایش گذاشت و عقب‌نشینی کرد تا دوباره با همان نرخ روز پنجشنبه فروخته شود. دیروز هم که طلای جهانی حدود ۲۰دلار گران شد، سکه تصمیم گرفت یکبار دیگر ارزان شود و به ۱۱میلیون و ۱۵۰هزار تومان برسد.

برخی از کارشناسان بازار طلا می‌گویند تقاضا برای خرید سکه شدیدا کاهش پیدا کرده است. بخشی از این اتفاق را باید به گردن افزایش قیمت‌ها و بخش دیگر را باید گردن شدت نوسانات انداخت. تاثیر هر دو اتفاق به‌حدی است که ظاهرا سرمایه‌گذاران جدید فعلا جرات نمی‌کنند به سمت بازار سکه بیایند. در حال حاضر قیمت سکه تمام‌بهار آزادی حدود ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان است، اگر سکه طرح قدیم بخرید باید ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول بدهید و از طرف دیگر نیم‌سکه بهار آزادی و ربع‌سکه هم به‌ترتیب پنج‌میلیون و ۵۵۰هزار تومان و سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان هستند.

سیاست نادرست سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه

مرتضی عزتی، اقتصاددان

به نظر می رسد سیاست هایی که بانک مرکزی در بازار ارز وسکه پیش گرفته است موجب شده قیمت ها کاهش محسوسی را داشته باشند. احتمالا بانک مرکزی اقدامات لازم را برای جلوگیری از رشد قیمت دلار انجام داده و خواهد داد. این اقدام در بازارهای مالی دیگر تاثیرگذار بوده و خواهد توانست به کنترل قیمت ها منجر شود. بازارهای مالی موازی در کنار یکدیگر حرکت می کنند و تاثیرپذیری بسیاری از هم دارند. بنابراین سیاست های کنترلی اگر در یکی از این بازارها موفق پیاده شود می تواند به دیگر بازارها نیز سرایت کند.

بانک مرکزی این توانایی و پتانسیل را دارد که در بازارهای ارز و سکه نفوذ کند و با قدرتی که دارد به کنترل قیمت ها بپردازد. البته این اعمال قدرت باید همراه با نهادهای دیگر حتی نهادهای خارج از دستگاه اجرایی باشد تا بتوان جلوی افزایش قیمت ها در بازارهای مالی موازی را گرفت. اما به طور کلی سیاست سرمایه گذاری بر روی نرخ ارز، طلا و سکه روندی نادرست است که بسیاری در حال حاضر به آن روی آورده اند چراکه به احتمال بسیار زیاد با اقدامات دولتی، روند افزایش قیمت ارز، طلا و سکه مهار می‌شود. دهم چنین در آینده نرخ ارز بالا نخواهد بود و افرادی که به دنبال بازدهی از محل نرخ ارز و سکه هستند، راه را اشتباه می روند چراکه دولت حداقل در یک سال اخیر نشان داده که توان کنترل بازار را دارد.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی آفریقایی‌ها برای توسعه تجارت با ایران/ توسعه بازارهای صادراتی در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی‌آبادی در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.