صفحه اصلی / اسلایدر / آغاز مرحله جدیدی از افزایش قیمت‌ خودرو
آغاز مرحله جدیدی از افزایش قیمت‌ خودرو

پراید کمیاب شد

آغاز مرحله جدیدی از افزایش قیمت‌ خودرو

کسب و کار نیوز - قیمت خودرو همچنان بیشتر و بیشتر می‌شود و درحالی بازار خودرو شاهد افزایش ادامه دار قیمت هاست که دو خودروی پرطرفدار در این بازار کمیاب شده است. قیمت ها در بازار خودرو همچنان رشد می کند و در رکود عمیقی که این بازار گرفتار آن است بر اساس برخی گزارش ها پراید که در روزهای گذشته شاهد خداحافظی رسمی آن از خط تولید بوده ایم، 93 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از کنار گذاشته شدن پراید از جمع تولیدات داخلی، بازار خودرو شاهد افزایش قیمت دیگری بوده که تحت تاثیر این اتفاق است. تولیدات داخلی هم تراز با این خودرو افزایش قیمت دوباره ای را تجربه کرده اند و حتی برخی خودروها نیز در این بازار کمیاب شده اند. در حال حاضر خانواده پراید با دو مدل صندوقدار ۱۳۲، ۱۳۱ و یک مدل هاچ بک یعنی پراید ۱۱۱ سال هاست کف قیمتی را در بازار به خود اختصاص داده است. با خروج خانواده پراید از خط تولید، خانواده تیبا به عنوان ارزان ترین خودروی بازار شناخته می شوند. خانواده تیبا با دو محصول تیبا صندوقدار و تیبا ۲ (هاچ بک) در بازار حضور دارند. این خانواده رشد قیمتی در محدوده ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده است. خانواده ۲۰۶ عنوان پرتیراژترین خودروی تولیدی در ایران خودرو را به خود اختصاص داده است. بررسی ها نشان می دهد رشد قیمتی این خانواده در محدوده ۸ تا ۱۳ میلیون تومانی بوده است.

این در حالی است که با توجه به توقف تولید این خانواده این روزها پراید ۱۳۲ صفر کیلومتر در بازار کمیاب شده بنابراین نمی توان قیمت مشخصی برای این عضو خانواده پراید اعلام کرد. پراید ۱۳۱ در قیاس با هفته گذشته تغییر قیمت نداشته و با قیمت ۸۱ میلیون تومان در دسترس خریداران است.

در حال حاضر مشاهدات بازار نشان می دهد پژو ۲۰۰۸، ۷۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۹۹ میلیون تومان و مزدا۳ با رقم ۸۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. سراتو نیز در حال حاضررقم ۵۳۰ میلیون تومان و استپ وی ۳۸۵ میلیون تومانی را ثبت کرده است.

عرضه قطره چکانی خودرو به بازار

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت درباره ادامه التهابات موجود در بازار خودرو بر اساس نرخ تورم بخشی گفت: قیمت ها در بازار بر مبنای تقاضا و عرضه است و امروز عرضه آن قدر کم شده و به صورت قطره چکانی انجام می شود که قیمت ها به صورت بی سابقه ای در حال افزایش است. این فعال صنفی با تاکید بر اینکه فقط تعیین قیمت نمی تواند راهکار رفع مشکل بازار خودرو باشد گفت: برای جلوگیری از سوداگری و واسطه گری در بازار خودرو باید عرضه محصولات کافی و به موقع باشد. در غیر این صورت هر تصمیمی که در راستای بازار گرفته شود به سرانجام مطلوب نمی رسد و بحران را افزایش می دهد.

به هم‌ریختگی تعادل بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

با خداحافظی پراید از بازار خودرو، خودرویی که بتواند جایگزین درستی برای این خودرو باشد وجود ندارد. همین امر در مرحله نخست موجب افزایش قیمت ها می شود. در حال حاضر با توجه به شرایط بازار خودروهای هم تراز با پراید با جهش قیمتی مجدد روبر شده اند و حتی نایاب شده اند. پراید را می توان پرطرفدارترین خودروی داخلی دانست که هر خانواده ای که به فکر خرید خودرو بود به سراغ آن می رفت. اما در حال حاضر متاسفانه به توجه به افزایش قیمت تولید در دیگر خودروها و گران تمام شدن قطعات خودروهایی که می توان به عنوان جایگزین پراید معرفی کرد، هیچ گزینه ای برای انتخاب وجود ندارد. در دو سال گذشته قیمت مواد اولیه خودرو با قیمت جهانی افزایش و کاهش داشته است. درحال‌حاضر قیمت مواد اولیه خودرو چهار برابر شده است. در برنامه سال جاری باید تولید خودرو به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند در حالی که چند مدل خودرو هم همزمان از رده خارج شده و قیمت دلار نیز از ۱۳ هزار به ۲۲ هزار تومان رسیده که می تواند تقاضا برای خودرو را به چالش بکشد.

تیبا و دیگر خودروهای هم خانواده پراید به هیچ عنوان با قیمت مشابه پراید قابل تولید نیستند و شرایط بازار نیز به این موضوع دامن زده است. از طرف دیگر در حال حاضر تقاضا برای سرمایه‌گذاری بسیار بالاست. به عنوان نمونه پراید ۴۷ میلیون تومانی کارخانه، بیش از ۸۰ میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می‌شود. مشخص است که این رانت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی، تقاضا را افزایش می‌دهد. اما اگر روزی پراید ۷۸ میلیون تومان عرضه شود، دیگر این حجم تقاضا وجود ندارد و به یکباره تقاضا ریزش می‌کند. بنابراین نکته مهم اینجاست که در فضای غیرتعادلی هستیم. همچنین در حال حاضر عرضه خودرو در بازار آزاد کم است. اختلاف قیمت کارخانه ای خودرو با بازار آزاد آن زیاد است، به همین دلیل مردم تمایل بالایی برای خرید خودرو قرعه کشی دارند و اگر خودرو با  قیمت آزاد عرضه شود تقاضا به سرعت کاهش می یابد.

شرایطی ایجاد شده که از نقطه تعادلی منحرف شده ایم و تعادل دچار به هم‌ریختگی شده است. چراکه از یک طرف، تولید نصف و از سوی دیگر رانت نسبت به قیمت خودرو ایجاد شده است که تعادل را کاملا به هم ریخته است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.