صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / مراحل تولید فرش ماشینی
مراحل تولید فرش ماشینی

مراحل تولید فرش ماشینی

فرش های ماشینی نیز مانند تمامی کالا دارای مراحل مختلف تولید هستند . تولید فرش ماشینی طی مراحلی چون : ریسندگی بافندگی و تکمیل فرش صورت می گیرد . در هر یک از این مراحل بر روی فرش عملیات مخصوصی انجالم می شود .

برای تولید فرش ماشینی به مواد اولیه ای چون نخ خاب درجه یک نیاز است . نخ خاب فرش ماشینی درجه یک ابتدا به صورت خام می باشد . برای تکمیل الیاف فرش ماشینی ابتدا نخ را به مرحله ریسندگی برده و پس از رنگرزی به واحد بافنگی منتقل می کنند . این الیاف طی فرایند هیت ست قرار می گیرند . هیت ست کردن نخ فرش ماشینی باعث کاهش پرزدهی نخ و پفکی شدن الیاف فرش می شود . این عملیات میزان نخ مصرفی در فرش ماشینی را کاهش می دهد .

در قسمت ریسندگی نخ های مورد نیاز برای قالی های ماشینی تولید می گردد .

در هر فرش ماشینی به جز نخ خاب دو نوع نخ به نام های نخ تار و نخ پود نیز وجود دارد . نخ تار کمترین میزان مواد اولیه را در فرش ها ی ماشیبنی دارد که این مقدار در حدود شش در صد می باشد . نخ پود دومین نخی است که در محصولات ماشینی به کار می رود . این الیاف دوازده در صد از فرش ماشینی اصل را تشکیل می دهند . نوع و جنس نخ خاب و نخ تار در تعیین قیمت فرش ماشینی تاثیر گذار می باشند .

نخ خاب از مهمترین و با کیفیت ترین الیاف به کاررفته در فرش ماشینی اصل است . این الیاف در سه دسته نخ پلی استر ، نخ پلی پروپلین و نخ اکریلیک تولید می شوند . نخ های اکریلیک جزء بهترین الیاف خاب در فرش های ماشینی می باشند . فرش بافته شده با نخ اکریلیک در برابر حرارت های غیر مستقیم و عوامل محیطی بسیار مقاوم بوده و در ضمن ضد حساسیت و بدون پرزدهی خواهد بود . قالی های ماشینی بافته شده با نخ پلی استر دارای کیفیت و قیمت پایین تری نسبت به فرش های اکریلیک هستند و به طور عمده در بافت فرش های فانتزی و فرش های درجه دو به کار می روند .  نخ تار و پود در فرش های ماشینی درجه یک از جنس پنبه اعلا می باشد .

مواد اولیه پس از طی کردن مرحله ریسندگی وارد مرحله بافندگی فرش می شوند . در این مرحله ، فرش ماشینی توسط ماشین الات پیشرفته و تخصصی بافته می شود . از جمله دستگاههای بافندگی فرش ماشینی عبارتند از  تکسیما ، شونهر ، واندویل ، VTR ، ASR ، CRX ، HPC می باشد . فرش ها در مرحله بافندگی به صورت رو و زیر بافته می شود . فرش های ماشینی در این مرحله دارای خاب مشترک هستند . دو فرش بافته شده در مرحله بافندگی توسط تیغ برش که همراه بافت فرش است برش داده می شود و به این صورت دو فرش از هم تفکیک می شوند .

فرش ماشینی پس از طی مرحله بافنگی به صورت خام و رول است و هیچ گونه براقیت و زیبایی ندارد . از این رو فرش ماشینی به سالن تکمیل فرش می رود و در صورت وجود عیب و یا نقص توسط رفو گر اصلاح می گردد .

برای افزایش کیفیت و زیبایی فرش ماشینی ان را به مرحله اهار و تکمیل فرش می برند . اهار فرش های ماشینی طی سه مرححله رائینگ ، شیرینگ ، اهار زنی پشت فرش است . برای تکمیل فرش ماشینی نیز از مراحل برش طولی و عرضی فرش ، زیگزاگ و لبه دوزی فرش ، کنترل کیفیت فرش و بسته بندی فرش استفاده می شود .

رول فرش ماشینی در مرحله رائینگ به صورت دقیق و اندازه به همدیگر دوخته می شود و پس از گرفتن گردو غبار اماده عملیات اهار زنی می شود . شیرینگ فرش ماشینی همان پرداخت فرش است . در پرداخت فرش ، پستی و بلندی های سطح فرش توسط تیغ های بسیار دقیق برش داده می شوند . سطح فرش در این مرحله یک دست و براق می شود .

جهت بالا بردن و استحکام بیشتر فرش ماشینی ان را وارد دستگاه اهار می کنند و قسمت پشتی فرش را با مواد مخصوص می پوشانند . دستگاه های اهار زنی فرش های ماشینی به دو صورت اهار زنی خشک و اهار زنی مرطوب کار می کنند . اهار زنی مرطوب به دلیل نفوذ بیشتر مواد و اب به فرش ، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است . مواد اهار زنی فرش ماشینی درجه یک از بهترین چسب ها و رزین ها می باشد .

در مرحله بعدی فرش ماشینی را به صورت دقیق و خیلی تمیز برش طولی و عرضی داده و طول فرش را زیگزاگ و عرض فرش را ریشه زنی می کنند . لبه دوزی و زیگزاگ فرش ماشینی باعث دوام کناره های فرش می شود . نخ به کار رفته در کناره های قالی ماشینی با رنگ زمینه فرش همرنگ بوده که ظاهر فرش را بسیار زیباتر می کند . ریشه های دوخته شده به فرش های ماشینی درجه یک از جنس نخ ابریشم مصنوعی است .

مرحله پایانی تولید فرش ماشینی رول و بسته بندی فرش است . بسته بندی فرش های ماشینی کاشان به صورت لوله است . برای کاهش اسیبب های احتمالی فرش را در نایلون های مجزا بسته بندی می کنند .

فروشگاه اینترنتی فرش کاشان بهترین و با کیفیت ترین فرش های ماشینی را به صورت مستقیم از درب کارخانه عرضه می دارد . شما با خرید از این وب سایت به آدرس www.KashanFarsh.com  می توانید اطمینان داشته باشید که فرش ماشینی اصل کاشان را تهیه کرده اید .

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.