به گزارش کسب و کار نیوز، این اقدام که در ماه ژوئن آغاز شد و در ژوییه به اوج رسید، به شیوه غیررسمی اجازه انتشار بازیها در حالی که در انتظار دریافت مجوز دولت چین هستند، پایان داد. این وضعیت تنها در آیفون دیده می شد و فروشندگان اندروید چینی بدون استثنا تابع مقررات بودند. موسسه تحقیقاتی کیمای چین اعلام کرد حدود ۱۷۹ هزار برنامه بازی همچنان در فروشگاه چینی اپل وجود دارند که حدود ۱۶۰ هزار برنامه از میان آنها رایگان هستند.
اپل پیش از این به سازندگان و ناشران بازیهای iOS هشدار داده بود که برای ادامه فعالیت در چین، باید مجوز دریافت کنند و آشکارا گفته بود هر گونه بازی بدون مجوز پس از ۳۱ ژوییه از اپ استور حذف خواهد شد. چین یکی از بزرگترین بازارهای اپل برای فروش کالاها و خدمات دیجیتالی است و سازنده آیفون معمولا ۳۰ درصد سهم از فروش این برنامه ها دریافت می کند. اقدامات اخیر اپل نشان دهنده موضع جدی دولت چین در خصوص بازیهای دیجیتالی است.
رگولاتورهای چینی با اشاره به افزایش اعتیاد به بازیهای اینترنتی میان خردسالان و مقابله با محتوای نامناسب، موضع سخت گیرانه تری در پیش گرفته و روند بازبینی را کندتر کردند تا این که در سال ۲۰۱۸ موقتا روند تایید را متوقف کردند. بازیهای وارداتی تحت نظارت شدیدی قرار دارند و اپ استور اپل آخرین روزنه ای بود که اجازه می داد کاربران چینی به برخی از این بازیها که در سطح جهانی منتشر شده اند، دسترسی پیدا کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، تبلیغات کنندگان آنلاین مانند تنسنت و بایت دنس احتمالا از این موضع صدمه خواهند دید و بخشی از خریداران تبلیغات بازی را از دست می دهند.