صفحه اصلی / اصناف / وزارت صمت مقصر سرگردانی واردکنندگان برنج است
وزارت صمت مقصر سرگردانی واردکنندگان برنج است

تجار را بی‌اعتبار می‌کنند

وزارت صمت مقصر سرگردانی واردکنندگان برنج است

کسب و کار نیوز - نائب‌رئیس انجمن برنج با بیان اینکه وزارت صمت مقصر سرگردانی واردکنندگان برنج و بلاتکلیفی ۶ ماهه آنها در تخصیص ارز است، گفت: با این اقدامات، تجار را در عرصه بین المللی بی‌اعتبار می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد مختاریانی اظهار داشت: اوایل آذر ماه سال ۹۸ ثبت‌سفارش برنج باز شد، با درخواست دولت برنج وارد کردیم اما با گذشت مدتی طولانی نتوانستند به ما ارز تخصیص بدهند. رئیس کمیته ارزی وقت وزارت صمت ما را فراخواند و در جلسه‌ای به ما گفت که «کشور بازرگان ترسو نمی‌خواهد، مردم به شما نیاز دارند، الان ارز نداریم به شما بدهیم اما اسامی‌تان را به بانک مرکزی می‌دهیم و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی طول می‌کشد. انتظار داریم شما با توجه به اعتباری که در سیستم بین‌المللی دارید، اسناد را از تأمین کننده بگیرید و کالا را ترخیص و توزیع کنید؛ ما بعداً به شما ارز می‌دهیم.»

نایب رئیس انجمن برنج افزود: با توجه به شرایط کشور، پذیرفتیم و این کار را همانگونه که وزارت صمت خواسته بود، انجام دادیم؛ اما بعد از توزیع برنج به دنبال مسئولین افتاده‌ایم تا ارز ما را بدهند. وی ادامه داد: زمانی که ما را برای تخصیص ارز به بانک مرکزی معرفی کردند و زمانی که ما محموله‌هایمان را با مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی به نرخ مصوب وزارت صمت در بازار توزیع کردیم، ارز ۴۲۰۰ تومانی برنج برقرار بود اما از اردیبهشت ارز ۴۲۰۰ تومانی برنج حذف شد و به ما گفتند فقط ارز نیمایی می‌توانیم بدهیم. آن زمان ما را به بانک مرکزی معرفی کردند اما بعد از یک مدتی گفتند ارز دیگر نیمایی شده است. از آن زمان معطل مانده‌ایم.

با سیاست یک بام و دو هوا باعث بی‌اعتباری تجار می‌شوند

مختاریانی گفت: ما تابع سیاست‌های عمومی کشور هستیم کاری به مسائل دیگر نداریم. منتهی ما به درخواست ستاد تنظیم بازار محموله‌ها را از گمرک ترخیص و براساس نرخ مصوبه در شبکه توزیع مدنظر وزارت صمت فروختیم و شیوه درستی نیست که ماههاست معطل دریافت حق مان مانده‌ایم. وی افزود: در این مدت چند جلسه با ستاد تنظیم بازار داشتیم. قرار بود کارگروهی برای بررسی این مساله تشکیل شود؛ بارها و بارها از ما اسناد و مدارک گرفتند و بررسی و راستی‌آزمایی کردند.

وی گفت: متأسفانه وزارت صمت مساله ما را پیگیری نکرده است. در واقع وقتی دیدند کار واردات و توزیع انجام شده، دیگر توجهی نکردند. در این مدت حتی جواب رسمی به ما ندادند اما غیررسمی گفته‌اند که موضوع را پیگیری می‌کنند. مختاریانی ادامه داد: ما چقدر می‌توانیم زمان بگذاریم؟ از برج ۱۰ پارسال هفت ماه گذشته است، ما باید پول طرف خارجی را بدهیم یا نه؟ این وضع موجب بی‌اعتباری تجار می‌شود. نایب رئیس انجمن برنج افزود: بارها نامه نوشتیم و گفتیم حدود ۸۰ درصد از محموله را توزیع کرده‌ایم و تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد باقی مانده است، این ۲۰ تا ۳۰ درصد که دیگر ربطی به بانک مرکزی ندارد. از برج ۱۰ پارسال اگر همتی داشتند مشکل حل می‌شد. وی ادامه داد: این ۲۰ تا ۳۰ درصدی که در گمرک مانده است را طبق اسناد نمی‌توانیم از گمرک خارج کنیم باید تعیین تکلیف شود. تاریخ مجوز استاندارد و بهداشت برنج باقیمانده در گمرک هم در حال اتمام است؛ می‌شد با مصوبه‌ای ثبت‌سفارش جدیدی زد و کالا را از گمرک ترخیص کرد.

می‌گویند از محل سود بعدی جبران کنید!

مختاریانی افزود: حرف‌های عجیبی هم می‌زنند می‌گویند از محل سود بعدی جبران کنید! ما با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی فروختیم اما حالا دلار ۱۹ هزار تومان است و معلوم نیست از کدام سود حرف می‌زنند. وی گفت: عدم تعیین‌تکلیف کالاهای مانده در گمرک نشان‌دهنده مقصر بودن وزارت صمت است.

اگر مصوبه‌ای در کار بوده، چرا خودشان خلاف مصوبه عمل کردند؟

مختاریانی تصریح کرد: به ما گفته‌اند که بانک مرکزی می‌گوید مصوبه شورای عالی امنیت ملی این بوده که فقط کسانی که در صف تأمین هستند می‌توانستند کالا را از گمرک خارج کنند. این در حالی است که ما اصلاً از این مصوبه شورای عالی امنیت ملی خبر نداشتیم. ستاد تنظیم بازار از ما درخواست کرد که کالا را ترخیص و توزیع کنی. ما هم از بانک نامه گرفتیم و گمرک روی نامه بانک، نامه زده است. الان می‌گویند این خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است. خب اگر خلاف مصوبه بوده، چرا بانک و گمرک خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی به ما اجازه ترخیص کالا دادند؟

وی افزود: اگر خلاف آن مصوبه است، بانک مگر زیرنظر بانک مرکزی نیست؟ خب این کار را نمی‌کرد. ما که به مصوبه دسترسی نداشتیم. همین الان که حرف می‌زنم هنوز مصوبه شورای امنیت ملی را ندیده‌ام. نایب‌رئیس انجمن برنج گفت: اگر ما خطایی کرده‌ایم بگویید. اینکه می‌گوئید خلاف فلان مصوبه است خب باید به ما اعلام می‌کردید و بانک نامه نمی‌داد و گمرک روی نامه بانک، نامه نمی‌زد تا کالای ما ترخیص شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.