صفحه اصلی / اسلایدر / تولید خودروی ارزان از حرف تا عمل
تولید خودروی ارزان  از حرف تا عمل

ناکامی دیگری در کارنامه خودروسازی کشور به ثبت می رسد؟

تولید خودروی ارزان از حرف تا عمل

کسب و کار نیوز - به دنبال توقف تولید پراید و پژو 405، دو خودروی پرطرفدار داخلی خودروسازان به دنبال تولید خودروهای ارزان قیمت دیگری برای جایگزینی این دو خودرو هستند. هر چند در مدت اخیر پراید دیگر حکم خودروی ارزان قیمت را نداشت اما باز هم به دلایل زیادی انتخاب اول بسیاری از خانواده های ایرانی بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به هر ترتیب برای جایگزینی دو خودروی پر تیراژ باید راهکاری ارایه شود تا دسترسی به خودرو از این مشکل تر نشود. چراکه اکثر خانواده‌های بزرگ با جمعیت چهار نفر به بالا توان خرید خوردو ندارند و باید برنامه‌ای تدوین شود تا عدالت بیشتری در این زمینه شاهد باشیم. با پایان کار این خودرو‌ها در کشورمان به‌ویژه در بازه قیمتی که قرار داشتند و امکان خرید آن‌ها را برای اکثر خانواده‌های کم‌بضاعت فراهم می‌کرد، اکنون تولید خودروی ارزان قیمت در همان فاصله قیمتی یا کمتر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

اما با وجود همه تجربه‌های ناکام در ساخت خودروی به اصطلاح ارزان و ارزان‌سازی، حالا در روزهایی که هزینه‌های تولید بسیار بالا رفته و کف قیمت در بازار خودرو به حدود ۸۰ میلیون تومان رسیده، پروژه‌هایی جدید در این مورد تعریف شده است. این در شرایطی است که موفقیت این پروژه‌ها منوط به رفع یکسری ابهامات بسیار مهم بوده و در غیر این صورت، ناکامی دیگری در کارنامه خودروسازی کشور به ثبت خواهد رسید.

معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت چندی پیش از سه گزینه تولید خودرو ارزان در کشور پرده برداشت. به گفته وی وزارت صنعت معدن و تجارت سه گزینه تولید میکروکارها ، خودرو کم مصرف و موتور سیکلت های چهار چرخ را به عنوان محصولات جایگزین پراید و ۴۰۵ مد نظر دارد.اظهارات وی در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به فضای کسب و کار و همچنین افزایش قیمت نهاده های تولید ، هیچ خودروسازی قادر به تولید خودرو ارزان متناسب با حقوق و درآمد قشر ضعیف جامعه نخواهد بود. از نظر کیفی، محصولاتی همچون پراید و تیبا که در حال حاضر ارزان ‌ترین محصولات بازار خودروی کشور به شمار می ‌روند، از حداقل کیفیت برخوردار بوده و نمی توانند رضایت مشتریان خود را جلب کنند، این درحالیست که قیمت همین خودروها سربه فلک کشیده و با توقف تولید خودروی پراید به دلیل کیفیت و ایمنی بسیار پایین، تیبا صندوقدار به ارزان ترین خودروی کشور تبدیل شده است که همین حالا قیمت ۶۱ میلیون تومانی برای فروش آن در نظر گرفته شده است، بنابراین اگر به فرض محصولی ارزان ‌تر از این دو خودرو طراحی و ساخته شود، از نظر کیفی بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

توانایی تولید خودروی اقتصادی وجود ندارد

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو

مشکلات بسیار زیادی که بر سر راه تولید داخلی خودرو در کشور وجود دارد عملا اجازه تولد خودروهای اقتصادی را از صنعت گرفته است. نوسانات نرخ ارز سدی در برابر تولید خودرو هستند و تکنولوژی و استانداردهای جهانی در ایران کمتر از آن چیزی است که باید وجود داشته باشد.

خودروی ارزان قیمت باید خودروی باشد که دسترسی و توانایی خرید آن برای اکثر قریب به اتفاق خانوارهای ایرانی مهیا باشد. اینکه در ایران بخواهیم جایگزینی برای پراید پیدا کنیم تقریبا غیرممکن است و با توجه به تغییر شرایط بازار خودرو صنعت تولید خودرو این کار عملا انجام نخواهد شد. خودروی ارزان قیمت در این شرایط که پراید با قیمت های غیرواقعی و تا ۱۰۰ میلیون تومان معامله شده امکان تولید آن وجود ندارد. قدرت خرید خودرو در کشور کاهش پیدا کرده و عوامل بسیار زیادی در گرانی غیرواقعی خودروها موثرند. قیمت مواد اولیه و واردات ملزومات تولید خودرو گران و سخت شده است.

در کشور ما منظور از خودروی ارزان قیمت خودرو‌یی است که متناسب با قدرت پرداخت بخش زیادی از مردم باشد و گرانی ارز و بازارهای مالی موازی این امکان را از تولید گرفته است. امروز از دیدگاه مصرف‌کنندگان کالای ارزان بی‌معنی است، اما خودروساز به دنبال ارائه محصولی است که با حذف یکسری آپشن‌ها، امکانات، قطعات و ریزه‌کاری‌های فنی تولید یا در آن از قطعات با کیفیت پایین‌تری استفاده شده باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …