صفحه اصلی / سرخط خبرها / سیاست های اشتباه ارزی و افزایش تورم
سیاست های اشتباه  ارزی و  افزایش تورم

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

سیاست های اشتباه ارزی و افزایش تورم

کسب و کار نیوز - راهکار کنترل تورم در شرایط فعلی اقتصادی کشور باید راهکاری باشد که نتیجه آن ضمانت شده باشد. یعنی تاثیر مثبت آن در آینده و در صورت اجرای آن دست یافتنی باشد.

امروز سیاست های غلط ارزی دلیل تورم بی سابقه است. دولت برای تامین کسری بودجه خود با گران کردن نرخ ارز و دست بردن به جیب مردم، نرخ ارز را بنا به نیاز یا دلخواه خود روی تابلوی صرافی ملی تنظیم می کند. بانک مرکزی نیز نرخ ارز را رها کرده است و با افزایش قیمت ارز طبیعی است که بقیه بازارها نیز متاثر شوند و قیمت‌ها  در سایر بازارها مانند مسکن افزایش می‌یابد. اگر قیمت دلار کنترل نشود، هزینه تولید از جانب قیمت تمام‌شده کالاها و تامین مواد اولیه داخلی رشد می کند. این یعنی نه‌تنها تورم کمتر از ۲۰ درصدی رقم نخواهد خورد بلکه شرایط هم تفاوتی نخواهد کرد.

بانک مرکزی قیمت ارز را در تابلو صرافی افزایش می‌دهد و طبیعی است که با افزایش قیمت ارز در تابلو صرافی بانک مرکزی، در بازار آزاد هم قیمت ارز افزایش یابد. تحریم هم که به قوت خود باقی است اما نقض برجام و تحریم‌های آمریکا کمترین نقش را در رشد قیمت‌ها در آینده داشته چون این تحریم ها تاثیر خود را قبلا گذاشته‌اند.

بنابراین بانک مرکزی باید در این شرایط سیاست های درستی اتخاذ کند، سال گذشته قیمت هر دلار ۱۱ هزار تومان بود، تحریم هم بود، برخی صادرکنندگان هم ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگردانده بودند، به عبارتی شرایط همین وضعیت کنونی بود لذا باید پرسید که چه دلیلی دارد که بدون تغییر شرایط قیمت ارز از ۱۱ هزار تومان سال گذشته به ۲۵ هزار تومان افزایش یافته است. مشکل کنونی اقتصاد ما تحریم، خود تحریمی و اختلاس است. اصل مشکل اقتصاد ما و افزایش لحظه ای قیمت ها، رها کردن بازار ارز توسط بانک مرکزی است و این وضعیت قابل قبول نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …