صفحه اصلی / اصناف / ترخیص فوری کالاهای اساسی و غیراساسی تولیدی
ترخیص فوری کالاهای اساسی و غیراساسی تولیدی

ترخیص فوری کالاهای اساسی و غیراساسی تولیدی

کسب و کار نیوز - آنطور که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید با اقدامات انجام شده تمامی کالاهای اساسی به محض دریافت مجوز و اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری امکان ترخیص فوری دارند. کالاهای غیراساسی نیز به تشخیص وزارت صمت فورا ترخیص خواهند شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بعد از رایزنی های صورت گرفته در مورد تسهیل ترخیص حدود شش میلیارد دلار کالای رسوب کرده در گمرک و بنادر و موافقت رئیس جمهور با پیشنهادهای گمرگ در این رابطه، امکان ترخیص فوری کالاهای اساسی و غیراساسی با اولویت کالاهای تولیدی فراهم شده است. در همین زمینه مهرداد جمال ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران-  در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص کالا  توضیحاتی به ایسنا ارائه کرد که در مجموع نشان دهنده ترخیص فوری کالاهای اساسی و غیراساسی تولیدی است.

ارونقی با اشاره به شرایط ترخیص کالاهای اساسی گفت‌: با توجه به مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به تأیید رئیس جمهور نیز رسیده است تمامی کالاهای اساسی به محض اینکه صاحبان آن‌ها با مراجعه به بانک عامل بتوانند اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری دریافت کنند فوری ترخیص خواهند شد، بعد از آن نیز بانک ظرف سه ماه پیگیری‌ها و رسیدگی‌های بعدی را انجام می دهد و در این رابطه هیچ مشکلی وجود ندارد.

اما ارونقی درباره کالاهای غیراساسی در گروه (۲) نیز توضیحاتی ارائه کرد که طبق آن لیست کالاهایی که تا قبل از ۲۰ تیرماه امسال به گمرک اظهار و دارای قبض انبار هستند در اختیار وزارت صمت قرار گرفته و از سوی دیگر لیست کالاهایی که تا این تاریخ اظهار نشده بودند از سوی سازمان بنادر به وزارت صمت ارائه شده‌ است، بر این اساس به تشخیص وزارت صمت، با اولویت کالاهای تولیدی و مواد اولیه تولید در رابطه با ترخیص آن‌ها فوری اقدام خواهد کرد که این کالاها با ارز اشخاص یا سایر رویه ها و با صدور مجوز از بانک مرکزی ترخیص می‌شوند.

وی همچنین اشاره ای به  اقدامات صورت گرفته برای رسیدگی به وضعیت ترخیص کالاها داشت و گفت که طی اطلاعیه‌ای از کلیه صاحبان کالا اعم از حقیقی یا حقوقی خواستیم تا چنانچه درخواستی مبنی بر ترخیص درصدی یا کامل کالاهای درصف تخصیص خود به گمرک های اجرایی یا گمرک ایران  دارند، یا آنهایی که تاکنون مشکل ترخیص کالاهای ثبت سفارش شده آنها حل نشده و نتوانسته اند ترخیص انجام دهند، به گمرک اعلام کنند.

این مقام مسئول در گمرک ایران افزود: بر این اساس، روز گذشته (شنبه) در میز خدمتی که با حضور نمایندگان وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی تشکیل شد حدود ۲۰۰ مراجعه صورت گرفت که بعد از بررسی‌های انجام شده ۲۰ درصد آن‌ها توانستند تعیین تکلیف شوند و ۸۰ درصد دیگر نیز به وزارت صمت اعلام شد که قرار است طی امروز رسیدگی‌های لازم صورت گرفته و به بانک مرکزی اعلام شود که ادامه فرایند ترخیص کالا صورت بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.