صفحه اصلی / اسلایدر / پرداخت قطره چکانی مبالغ سهام عدالت
پرداخت قطره چکانی مبالغ سهام عدالت

آیا در کم فروشی و تاخیر در پرداخت پول سهام عدالت عمدی وجود دارد؟

پرداخت قطره چکانی مبالغ سهام عدالت

کسب و کار نیوز - بیشترین شکایت در رابطه با سهام عدالت موضوع بازگرداندن پول فروش سهام عدالت توسط بانک ها و کارگزاری ها است. این تعلل و تاخیر در پرداخت مبالغ متقاضیان فروش موجب شده تا تصورعمدی بودن این روند در اذهان شکل بگیرد. برابر آمار‌ها از ۲ میلیون نفری که اقدام به فروش این سهام خود کرده اند، ۹ هزار نفر هنوز قادر به فروش سهام خود نشده اند و این درحالیست که برخی از دارندگان هم مشکلاتشان پس از فروش آغاز شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابر اظهارات مردمی در این رابطه برخی بانک ها به صورت قطره چکانی اقدام پرداخت مبالغ فروش سهام عدالت کرده اند. یکی از فروشندگان هام عدالت در این رابطه می گوید: من سهام  ۳۰میلیونی دارم که اقدام به فروش ۳۰ درصدش آن کرده ام. هنوز بعد از گذشت ماهها هیچ پولی از بانک ملی دریافت نکرده ام. بانک نیز هیچگونه توضیحی در رابطه با این تعلل به متقاضیان نمی دهد. به گفته وی، اکثر افرادی که اقدام به فروش سهام عدالت خود کرده اند به پول آن نیاز داشته اند و مسئولان باید برای این تاخیرها جوابگو باشند.

یکی دیگر از سهامداران عدالت که ۳۰ درصد از سهام خود را فروخته است در این رابطه گفت: متاسفانه بانک مسکن در ۸ مرحله فقط ۴۰۰ هزار تومان پول واریز کرده است. از طرفی دیگر اکثریت مردم بر این باورند که بانک ها با پول مردم سرمایه گذاری می‌کنند. فرض کنید ۱۰۰۰ نفر و نفری۳ یا ۴ میلیون تومان سهام دست بانک ها دارند. همین تاخیرهای یک ماهه و دوماهه یعنی این بانکها میلیاردها تومان از پول مردم منفعت برده اند.

بانک ها رغبت چندانی به فروش سهام‌ها ندارند

در همین رابطه اما برخی کارشناسان معتقدند از آنجایی که سود این کارگزاری پایین است، بانک‌های عامل که عموما سهامدار صد در صدی این کارگزاری‌ها هستند، از این فروش نفع آنچنانی نخواهند برد به همین منظور رغبت چندانی به فروش این سهام‌ها ندارند.

فرزین سمائی کارشناس بانکی با اشاره به قوانین بانک مرکزی برای فروش ۳۰ درصد اول این سهام تصریح کرد: برابر قوانین بانک مرکزی بانک های دارای کارگزاری ملزم به فروش سهام عدالت برابر آیین نامه موجود هستند در غیر اینصورت، بانک عامل تخطی کرده است. او در ادامه به کم فروشی برخی بانک های عامل اشاره و بیان کرد: برخی سهامداران نتواستند وجوه حاصل از این فروش را به طور کامل دریافت کنند و شاید برخی بانک ها سهام آن ها را کمتر از ۱۰ درصد قیمت فعلی به فروش رسانده اند.

طرح شکایت از بانک ها و کارگزاری ها

ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه

تاخیراتی که در روند واریز پول نقدی حاصل از فروش سهام عدالت متقاضیان ایجاد شده غیرطبیعی به نظر می رسد. درست است که به علت فروش مرحله ای سهام عدالت خواه ناخواه مدت زمانی لازم است اما در حال حاضر شکایاتی که مربوط به این موضوع وجود دارد حاکی از تاخیر نزدیک به دوماه است. بسیاری از سهامداران، نارضایتی خود را از تاخیر در زمان دریافت وجه حاصل از فروش سهام عدالت اعلام کرده‌اند و می توان گفت پاسخ درستی را از بانک‌ها و کارگزاری‌ها دریافت نمی‌کنند. زیرا کارگزاری‌هایی که اقدام به فروش سهام عدالت اشخاص می‌کنند، از واریز به موقع وجه به حساب مشمولان خبر داده اند. فرآیند فروش سهام توسط بانک ها و کارگزاری ها زمانبر است و باید تا حدودی فروشندگان سهام در این رابطه سعه صدر داشته باشند.

اما با طولانی شدن بیش اندازه و عدم پرداخت مبالغ نقدی می توان موضوع شکایت از سوی متقاضیان را مطرح کرد. اگر تعداد شکایت‌ها از یک کارگزاری زیاد شود به شرکت اخطار داده می‌شود. یا از طرفی دیگر باید برای تاخیراتی که در واریز مبالغ سهام صورت می گیرد سود آن را حساب کرد. به این صورت که بعضی کارگزاری‌ها برای برخی از مشتریان خود سیستمی طراحی کرده‌اند که در زمان‌هایی که مانده حساب مثبت باشد بابت آن به مشتری سود اختصاص می‌دهد. در این رابطه نیز برای جلب رضایت مردم می توان چنین سیستمی را اجرایی کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.