صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی مسکن با رشد بورس
گرانی مسکن با رشد بورس

میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 20 میلیون تومان اعلام شد

گرانی مسکن با رشد بورس

کسب و کار نیوز - فعالان اقتصادی گرانی های بوجود آمده در بازار مسکن را مربوط به رشد ارزش سهام می دانند و معتقدند که افزایش قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تا 21 میلیون تومان به دلیل تب تند صعود شاخص بورس است. بازار مسکن در حالی از افزایش قیمت ها از بازارهای موازی خود تاثیر پذیرفته که فعالان بازار در گزارش های مستمر خود اعلام می کنند هیچ گونه معامله ای در این بازار انجام نمی شود و بازار مسکن به رغم افزایش قیمت ها در رکود عمیقی گرفتار است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، میانگین افزایش قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان اعلام شده و نمی توان تاثیرپذیری این بازار را از صعود بی برنامه و بدون توجیه بازار سهام نادیده گرفت. در گذشته ابتدا قیمت دلار رشد می‌کرد و مسکن با فاصله زمانی دیرتر از سهام رشد قیمت را شروع می‌کرد اما الان شاهد هستیم که دلار دیگر متغیر پیش قراول نیست. به نظر می‌رسد بازار سهام به‌خاطر پرش‌هایی که کرده و امکاناتی که داشته و نقدینگی قابل ملاحظه‌ای که وارد بازار سهام شده، به یک عنصر پیش برنده قیمت مسکن تبدیل شده است.

این در حالی است که بازار معاملات مسکن در پایتخت با تورم ماهانه دو رقمی در تیر مواجه شد؛ هر چند میزان رشد قیمت در مقایسه با تورم خرداد، تا حدودی کمتر بود. مطابق آمار رسمی، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مرز ۲۱ میلیون تومان قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سه بالابر قیمت در بازار مسکن نقش ایفا می‌کنند که دو مورد از آنها تحت‌تاثیر هیجانات «بورس» فعال شده است. در اولین ماه از تابستان بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی در شهر تهران خرید و فروش شد.

میانگین قیمت مسکن در پایتخت به کانال ۲۰ میلیون تومان وارد شد. صعود بازار مسکن به کانال جدید قیمتی با تکیه بر سه عامل درونی و بیرونی این بازار بوده که در میان آنها «سنجش روند بازدهی در سایر بازارها» به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور اثرگذار بر رفتار عرضه و تقاضا در بازار معاملات ملکی شناخته می‌شود. بازار مسکن به تبعیت از شرایط کلان اقتصادی کشور و همچنین روند سایر بازارهای دارایی همچون بورس، ارز و سکه در تیرماه رکورد جدید قیمتی از خود برجای گذاشت و برای نخستین بار به کانال قیمتی ۲۰ میلیون تومان برای هر مترمربع وارد شد. فعالان و کارشناسان بازار مسکن معتقدند: تب تند صعود شاخص بورس به کانال جدید، رفتار هر دو طرف عرضه و تقاضا در قیمت گذاری پیشنهادی و نگرانی از تداوم افزایش قیمت‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.

بازار مسکن قربانی رشد نامتعارف بازار سرمایه

احسان سلطانی، اقتصاددان

بازارهای مالی به موازات یکدیگر حرکت می کنند و این بسیار طبیعی است که بازار مسکن از بازارهای دیگر که در حال رشد قیمت ها هستند تاثیر بپذیرد. در حال حاضر با رشد روزانه شاخص بورس مواجه هستیم. هرچند رشد شاخص ها کاذب و افزایش ارزش سهام غیرواقعی است اما به هر حال این رشد در ظاهر وجود دارد و بازارهای دیگر مالی این رشد را می بینند و تاثیر می گیرند. بنابراین رشد قیمت مسکن نیز تابع رشد قیمت ها در همین بازارهای مالی موازی است.خودرو، طلا، سکه، ارز، سهام و… دچاز افزایش قیمت بی سابقه ای شده اند و بازار مسکن هم زور خود را برای رسیدن به این بازارها زده است. وقتی دلار، سکه گران می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در بازار مسکن رخ ندهد.این بازارها به هم مربوط است نمی‌توان بازاری را دست کاری کرد و انتظار داشت بازار دیگر افزایش نیابد. یکی از دلایلی که دولت سعی می کند قیمت مسکن را پایین بیاورد این است که افزایش قیمت، افزایش قیمت اجاره‌بها را به همراه می‌آورد. دولت می‌خواهد به هر ترتیبی با خاموش نگه داشتن رشد مسکن، قیمت تورم را پایین نگه دارد.

اما دو حالت برای آینده بازار مسکن وجود دارد یا این افزایش‌های نامتعارف در بازار سرمایه، موجب می‌شود بازار سرمایه از هم بپاشد که در این صورت افزایش قیمت نخواهیم داشت یا اینکه مسکن به عنوان یک دارایی نیز خود را به بازار سرمایه و طلا و دلار می‌رساند. وقتی بازار یک کشور دلار به ۲۶ هزار تومان می‌سد و بازار سهام رشد عجیب و غریبی می‌کند، مسکن طبیعتا چاره‌ای ندارد جز این که خود را به این بازار ها برساند.

دولت اگر می‌خواهد انتظار تورمی را پایین نگه دارد، با مصاحبه و تبلیغات نمی تواند این کار را انجام دهد. دولت باید در قالب برنامه‌های حساب شده از حباب‌سازی و سفته‌بازی در بازار جلوگیری کند. درحال‌حاضر در بورس حباب وجود دارد و طبیعی است که این امر بر بازار مسکن نیز اثر می‌گذارد. برخی عنوان می‌کنند نقدینگی را جذب بازار سرمایه کرده‌ایم، بخشی از حقیقت این است که نقدینگی با دلال سفته بازی سه برابر شده است. وقتی با ورود سرمایه به بازار بورس شاهد تبدیل آن به سه برابر ارزش اولیه هستیم چرا افزایش قیمتها در دیگر بازارها نباید اتفاق بیفتد. بعد از اینکه بازار سرمایه دیگر سود زیادی در برنداشته باشد، صاحبان سرمایه این نقدیندگی را به بازار مسکن می‌برند. و بعد از حرکت این نقدینگی به سمت بازار مسکن قیمت ها چند برابر خواهد شد. بنابراین باید ثبات قیمتی در جامعه ایجاد شود. در حال حاضر بازار ملک رونق خاصی ندارد، مسئولین نباید تصور کنند با این شعار‌ها قیمت مسکن سرکوب می شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …