صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بورس در انتظار فرصت طلایی / شرکت های پروژه سهامی عام به بورس می آیند
بورس در انتظار فرصت طلایی / شرکت های پروژه سهامی عام به بورس می آیند

رییس سازمان بورس خبر داد:

بورس در انتظار فرصت طلایی / شرکت های پروژه سهامی عام به بورس می آیند

رییس سازمان بورس از ورود ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار سرمایه خبر داد و گفت: ورود این حجم نقدینگی اتفاق بزرگی در اقتصاد کشور به شمار می رود و باید به عنوان فرصتی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی به آن نگاه کرد.

دکتر حسن قالیباف اصل، ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به سال جهش تولید، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در حال حاضر پروژه های ملی ناتمام و جدیدی در کشور وجود دارند که در عین حال از ارزش افزوده بالایی برخوردارند. ما در این پروژه ها، با بحث تامین مالی روبرو هستیم و اگر بتوانیم از نقدینگی فعلی بازار سرمایه در جهت تامین مالی این پروژه ها استفاده کنیم، گام بزرگی در راستای تحقق شعار سال و توسعه اقتصادی برداشته ایم و این هدف با ورود شرکت های پروژه سهامی عام به بورس محقق می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته جلسات متعددی در راستای راه اندازی شرکت های پروژه سهامی عام  برگزار شد، افزود: قصد داریم شرکت های سهامی عام بورس را با هدف تکمیل پروژه های جدید و نا تمام راه اندازی کنیم. برخی از پروژه های گذشته و جدید برای تکمیل به منابع ریالی نیاز دارند، اما ساختار آنها به گونه‌ای است که از طریق ابزارهایی مانند اوراق بدهی نمی‌توان نسبت به تأمین مالی آنها اقدام کرد. در حالی که ریال مورد نظر در بازار سرمایه وجود دارد. بنابراین نیاز است که شرکت های سهامی عام بورسی تاسیس شده و پروژه ها به آن شرکت ها واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه تاسیس این شرکت ها  اتفاق خوبی به شمار می رود، افزود: دولت، هلدینگ های بزرگ، یا پروژه های دولتی که هنوز تکمیل نشده اند، می توانند از طریق این شرکت های پروژه سهامی عام اقدام به تامین مالی کنند. پس از پذیره نویسی نیز نماد شرکت در بازارسرمایه بازگشایی شده و نماد آن مورد معامله ثانویه قرار می گیرد.

دکتر قالیباف در خصوص سازوکار فعالیت این شرکت ها توضیح داد و افزود: کارفرما یا مالک اصلی، بخشی از پروژه ها را در اختیار می گیرد و بخش دیگر را در بازار سرمایه پذیره نویسی می کند. با این روش، منابع مالی موجود در بازار سرمایه به سمت تولید، پروژه ها و توسعه سوق حرکت می کند. پس از پذیره‌نویسی، شرکت می‌تواند اقدام به تصاحب تمام یا بخشی از پروژه‌ کرده یا مشارکت کند تا پروژه اجرایی شده و به بهره‌برداری برسد.

عمق بخشی بازار ادامه دارد

دبیر شورایعالی بورس در گفتگو با سنا، ضمن بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار طی ۲ ماه گذشته اقدامات گسترده ای را با هدف عمق بخشی بازار انجام داده گفت: تسهیل پذیرش شرکت ها در بورس و فرابورس از مهمترین اقدامات انجام شده طی دو ماه گذشته بود، به طوری که اگر مدارک شرکتی تکمیل باشد، پذیرش آن حداکثر طی یک ماه انجام می ششود.

وی ادامه داد: همچنین در بحث افزایش سرمایه ها، همکاران سازمان ۵ روزه آن را به نتیجه می رسانند و مجوز افزایش سرمایه صادر می شود.

دکتر قالیباف اصل به پیشنهاد افزایش سرمایه از محل صرف سهام نیز اشاره و تصریح کرد: برای این شرکت ها مزیت مالیاتی نیز دیده شده و در تاریخ اول مرداد ماه به مجلس ارسال شده است. با تصویب و ابلاغ این موضوع، گام مثبتی برای تامین مالی تولید و افزایش سرمایه از محل صرف سهام برداشته می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه شرکت های پروژه سهامی عام نیز با هدف عمق بخشی بازار طراحی می شوند افزود: صدور مجوز برای راه اندازی این نوع شرکت گام بزرگی در توسعه بازار به شمار می رود و سازمان بورس و اوراق بهادار از آن استقبال می کند و اکنون زمان مناسبی برای تاسیس این شرکت ها است.

دکتر قالیباف توضیح داد: زمانی که سهام شرکتی یا پروژه ای، با قیمت خوب خرید و فروش می شود، بدین معناست که این فعالیت توجیه اقتصادی دارد و کارآفرینانی که در این حوزه فعالیت دارند می توانند پروژه جدیدی را پس از پوشش ریسک های احتمالی، تعریف کنند تا مردم با پول های ریز شریک آن پروژه شوند.

وی راه اندازی شرکت های پروژه سهامی عام را فرصت طلایی تامین سرمایه در بازار سرمایه دانست و افزود: این کار رشد اقتصادی، توسعه و اشتغال را به همراه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.