صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت بازار خودرو برای کاهش قیمت
مقاومت بازار خودرو برای کاهش قیمت

پیش بینی می شود با کاهش نرخ دلار طی این هفته خودرو نیز ارزان شود

مقاومت بازار خودرو برای کاهش قیمت

کسب و کار نیوز - با افزایش قیمت دلار تا مرز 26 هزار تومان بهای خودرو نیز در بازار آزاد افزایش یافت. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که ارز گران، کالاها را در بازار گران و برای صنایع و بخش تولید ایجاد مشکل می کند. با وجودی که خودروسازان هم اکنون با زیان اقدام به تولید خودرو می کنند، رشد قیمت ارز و رسیدن قیمت دلار به بیش از 25 هزار تومان صنعت خودروسازی را در آستانه تعطیلی قرار می دهد چرا که هزینه های تولید در این صنعت بسیار بالاست. این در حالی است که طی چند روز گذشته با کاهش ناگهانی نرخ ارز روبرو شده ایم و در حال حاضر دلار با قیمت 21 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود. با کاهش قیمت ارز انتظار بر این است که قیمت خودرو نیز در بازار با روند کاهش روبرو شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فیروز نادری، فعال بازار خودرو در این زمینه می گوید: با کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو هم در هفته جاری روند نزولی گرفته و ارزان‌تر شده است. چنانچه سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو هفته آینده مجددا ارزان شود. از اواخر این هفته قیمت خودروهای زیر ۱۳۰ میلیون تومان بین چهار تا پنج میلیون تومان و قیمت خودروهای خارجی بالای ۲۰۰ میلیون تومان حدود ۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

بهرام شهریاری عضو سابق هیئت مدیره انجمن قطعه سازان نیز گفت: افزایش قیمت ارز و رسیدن دلار به حدود ۲۲ هزار تومان مشکلات زیادی را در کل اقتصاد کشور ایجاد می کند که صنعت خودرو سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی افزود: با گران شدن ارز برنامه ریزی ها برای فعالان اقتصادی به هم می خورد چرا که نمی شود قراردادی بست و یا معامله انجام داد.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز مواد اولیه کارخانجات بشدت گران می شود افزود: تامین نیازها از خارج با عرض گران گرانی را به بازار می آورد و قیمت ها افزایش می یابند در چنین شرایطی هزینه های تولید افزایش و صاحبان صنایع و تولید کنندگان با مشکل پرداخت دستمزدها و فروش مواجه می کند.

دسترسی به خودرو سخت تر می شود

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

برخی کالاها ماهیتی دارند که با افزایش قیمت دلار خیلی سریع تر افزایش قیمت را تجربه می گنند و در مقابل برخی کالاهای دیگر بخصوص کالاهای سرمایه ای افزایش قیمت هیجانی را دارند. این بدان معناست که در بازار خودرو که کالایی سرمایه ای شده است  شاید فروشندگان به صورت ظاهری قیمت ها را افزایش دهند اما خرید و فروشی انجام نمی شود. با کاهش قیمت ارز در بازار خودرو تنها هیجان بازار می خوابد و روند کاهشی نرخ ارز در این بازار تاثیری ندارد. چراکه فعالان بازار خودرو و فروشندگان این کالا نرخ های کنونی ارز را قبول ندارند و آن را واقعی نمی دانند.

به همین خاطر است که همواره تاکید می کنیم که در روزهایی که هیجان قیمتی در بازار وجود دارد مصرف کننده خرید نکند چون به معنای واقعی بازنده خواهد بود. به طور کلی این روزها اصلا فرصت خوبی برای خرید و فروش خودرو نیست. اگر قیمت دلار به صورت واقعی بالا برود قیمت خودرو هم با تاخیر بالا خواهد رفت. به طور کلی مقاومت در برابر کاهش قیمت ها وجود دارد چون اعداد نرخ ارز از نظر بازار خودرو الکی و ساختگی بوده ونمی توان گفت تاثیری در بازار گذاشته است. اما باید اشاره داشت که در مقابل افزایش نرخ ارز و قیمت ها بازار خودرو کمی انعطاف پذیرتر عمل می کند و رشد قیمت ها زودتر اتفاق می افتد.

اما در کشور واردات خودرو نداریم و تولید هم نصف تقاضای واقعی است پس خودرویی که در حال حاضر دست مصرف کننده است کالایی باارزش بوده که جز در موارد ضروری کسی خواهان فروش آن نیست. زمانی که به صورت معنی دار عرضه خودرو بالاتر رود که البته تحقق این اتفاق زمانبر است و قیمت دلار به صورت واقعی به نرخ ۱۶ تا ۱۸ هزار تومانی برسد می توان به کاهش با تاخیر قیمت ها در بازار خودرو امیدوار شد. متاسفانه مکانیزم اقتصاد ما بر مبنای تولید نیست و بر اساس بازرگانی جلو می رود و این مضووع بر خریداران کم درآمد فشار وارد کرده است.

اما گرانی خودرو اول به زیان مردم به دلیل کاهش قدرت خرید و ارزش ریال و در نهایت ضرر تولید کنندگان در برخی صنایع چون خودرو منجر می شود چرا که دسترسی به این کالا برای قشر متوسط به پایین جامعه نیز سخت می شود. واقعیت های اقتصادی بیانگر این است که گرانی دلار و ارز هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده مشکل آفرین بوده و تا زمانی که اقتصاد سر و سامان نگیرد و رشد اقتصادی حاصل نشود، نباید انتظار کاهش قیمت ها را در همه بازارها داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.