صفحه اصلی / سرخط خبرها / نظام بانکی با تولید همراه نیست
نظام بانکی با تولید همراه نیست

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان:

نظام بانکی با تولید همراه نیست

کسب و کار نیوز - برای رهایی اقتصاد ایران از وضعیت کنونی دیگر زمانی برای اشتباه و انتخاب روش هایی برای آزمون و خطا وجود ندارد و باید راهکارهایی را اجرایی کرد که از نتیجه بخش بودن آن اطمینان حاصل شده است. به عبارتی باید سراغ روش های تضمین شده برویم تا اقتصاد کرونا زده را نجات دهیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، نظام بانکی باید وارد شود و با اختصاص منابع مالی به واحدهای تولیدی خود را کنار تولید ببیند. در حال حاضر نظام بانکی با تولید همراه نیست و تولید کرونازده نیاز به حمایت دارد. تولیدی هایی بسیاری در این بحران ورشکست شدند و با ادامه این بحران افراد بسیاری از کار بیکار شده اند. برای جلوگیری از خسارات بیشتر به صنعت و تولید بانک ها باید خود را در کنار تولیدکننده ببینند نه در مقابل آن.

سیاست های حمایت از تولید ملی نباید تنها کاغذی باشد، بلکه در جهت رونق اقتصاد مملکت باید عملی شود. متاسفانه هر روز خبر تعطیلی یک کارخانه را می شنویم یا شاهد تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت مراکز صنعتی کشور هستیم. اگر از تولید ملی حمایت می شود، پس چرا این حال و روز کارخانجات است. امروز در شرایطی قرار داریم که مسئولینی در سمت های اجرایی حضور دارند که از خود رفع تکلیف می‌کنند. آن‌ها زمینه ورشکستگی تولید در ایران را رقم زدند و امروز به هیچکس پاسخ نمی‌دهند.

همچنین دولت باید با تحقق درآمدهای مالیاتی و پیشگیری از فرار مالیاتی به داد تولید برسد تا بتوانیم تولید کرونا زده را وارد چرخه اقتصادی کنیم. متأسفانه در کشور، عموم درآمدهای بودجه از طریق دریافت وام از سوی بانک مرکزی کشور، تأمین اجتماعی و فروش اوراق قرضه که به‌نوعی فروش آینده کشور است، به دست می‌آید. قرض کردن دولت، ساختار اقتصادی کشور را دگرگون می‌کند. به ‌طور حتم ۸۰ درصد مالیات‌های پیش‌بینی‌شده دولت در بودجه، محقق نمی‌شود و دولت به سلیقه خود عمل می‌کند.

در بخش واحدهای تولیدی کوچک نیز می توان با فعال سازی تعاونی ها دست واسطه گران را کوتاه و سود عاید واحدهای تولیدی کنیم. به نظر من ما امروز اصلا با کمبود نقدینگی روبرو نیستیم بلکه می توانیم با مدیریت واردات و کمک از بانک مرکزی جهت حمایت از واحدهای تولیدی به همراه اخذ مالیات نقدینگی لازم را تامین کرده و مشکلی در حال حاضر نداشته باشیم. همانطور که اشاره شد ظرفیت بنگاهها و واحدهای تولیدی تعطیل شده بسیار بالاست و می توان با تزریق منابع مالی آنها را به چرخه اقتصادی بازگرداند.

به این صورت می شود به توسعه و رونق تولید در کشور امید داشت در غیر این صورت تولید فدای سیاست های نادرست خواهد شد. افزایش نرخ ارز نیز به نوعی دیگر بر تولید سایه افکنده است. به هیچ وجه مسئله افزایش نرخ ارز و دلار در روزهای اخیر نمی تواند تا این اندازه متاثر از مسائل سیاسی و دیپلماتیک خارج از کشور باشد. اساسا ریشه تمام مشکلات داخلی کشور در بعد اقتصادی و معیشتی ناشی از عدم مدیریت، نبود نظارت و فقدان یک برنامه و راهبرد اساسی در تقابل با مشکلات است که تولید را نیز نشانه رفته است.

 

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.