به گزارش کسب و کار نیوز، امیرمحمود غفاری با اعلام اینکه تکمیل، احداث و بهرهبرداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، اظهار داشت: به واسطه تقویت حضور بخش خصوصی در اجرای طرحهای عمرانی کشور، این وزارتخانه بخشی از طرحهای عمرانی مهم بزرگراهی که از نقش به سزایی در تسهیل تردد و کاهش ترافیک چهار شهر مهم کشور دارد را به بخش خصوصی واگذار میکند. وی افزود: واگذاری این طرحها با استفاده از ایجاد ظرفیت قانونی مناسب بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه گنجانده شده، انجام خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در جلسه اخیر کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرحهای توجیهی واگذاری این طرحها بررسی و به تصویب رسیده است. بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایهگذار طرحهای مذکور از طریق رسانههای جمعی منتشر خواهد شد. معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی این ۵ طرح به روش BOT واگذار می شود، تصریح کرد: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطاء شده و مابقی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تأمین میشود. پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقده اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهرهبرداری و اخذ عوارض تردد از کاربران تأمین میشود.
غفاری در ادامه به جزئیات و نحوه واگذاری این ۵ طرح بزرگراهی اشاره کرد و گفت: احداث پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از محل طرح بهسازی راه اصلی شریف آباد – پاکدشت و احداث کمربندی پاکدشت با سرمایهگذاری ۱۰۰ درصدی بخش غیردولتی و بدون مشارکت دولت با دوره احداث ۳ ساله و طول دوره بهرهبرداری ۱۰ ساله واگذار میشود. وی بیان کرد: پروژه کمربندی شرقی پاکدشت از محل طرح آزادراه کمربندی پاکدشت با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و سرمایهگذاری ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهرهبرداری ۱۰ ساله توسط بخش خصوصی واگذار میشود. به گفته وی، پروژه کمربندی سنندج از محل طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور با مشارکت ۳۰ درصدی دولت از محل اعتبارات تبصره ۱۹ تخصیص یافته به کریدور مذکور و سرمایهگذاری۷۰ درصدی بخش غیردولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهرهبرداری ۱۰ ساله خواهد بود.
وی ادامه داد: پروژه احداث کمربندی زاهدان از محل طرح احداث بزرگراه زاهدان – زابل و بزرگراه زابل – دوست محمد با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهرهبرداری ۷ ساله است. همچنین پروژه احداث کمربندی دماوند از محل طرح احداث باند دوم رودهن – فیروزکوه – قائمشهر با اولویت سرمایهگذاری۱۰۰درصدی بخش غیردولتی پس از اخذ مجوز ماده (۲۳) قانون الحاق (۲) با هدف ایجاد امکان مشارکت دولت واگذار میشود.
به گزارش تسنیم، در زمان وزیر سابق راه و شهرسازی با توجه به نوع نگاه و اظهارات آخوندی و برخی معاونان وی شایعه دریافت عوارض در بزرگراه ها طرح شد. فررودین ۳ سال قبل وزیر مستعفی راه و شهرسازی در حاشیه یکی از جلسات هیئت دولت در پاسخ به این سئوال که شنیده شده قرار است از بزرگراهها عوارض دریافت کرد و آیا این مطلب صحت دارد، گفت: خیر این مطلب درست نیست و تنها در آزادراهها عوارض گرفته میشود. حال پس از سه و چند ماه جایگزین وزیر سابق راه و شهرسازی به دنبال دریافت عوارض تردد در بزرگراه ها از مردم است.