صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / نوسانات نرخ ارز و تورم
نوسانات  نرخ  ارز  و تورم

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

نوسانات نرخ ارز و تورم

افزایش روزانه و ساعتی قیمت ارز به طور حتم به افزایش نرخ تورم منجر خواهد شد. هجوم سرمایه به بازار سرمایه موجب تاثیرپذیری دیگر بازارهای موازی مالی شده و بازار سکه و ارز نیز از مهم ترین بازارهایی هستند که این تاثیرات را پذیرفته اند. اما مهم ترین تبعات افزایش نرخ ارز افزایش تورم خواهد بود که قدرت خرید و معیشت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این شرایطی که در حال حاضر در بازار سکه و ارز شاهد هستیم می تواند ماه ها ادامه داشته باشد ومادامیکه بورس با سرمایه غیرواقعی رشد کند همین روند قابل مشاهده است.
دولت شاید بر این باور باشد که با افزایش نرخ ارز می تواند مشکلات اقتصادی را حل کند اما این راهکار نادرست است و تبعات بسیاری دارد. در غیر این صورت می توان با دلار ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی مشکلات را به کلی حل و فصل کرد اما این راهکار اشتباه است. باید توجه داشت که در شرایطی که اقتصاد در ثبات باشد، می‌توان با افزایش محدود نرخ ارز، به صادرات غیرنفتی کمک کرد. بنابراین تنها نتیجه این رشد قیمت ارز تولید تورم خواهد بود. در کل افزایش نرخ ارز تورم بیشتری را در اقتصاد ایجاد می‌کند و به عبارت دیگر، افزایش قیمت ارز هم هزینه‌های تولید و هم انتظارات تورمی را افزایش
می‌دهد.
اما تورم می تواند به کسری بودجه بیشتر منتهی شود و از آنجاییکه امروز درآمدهای نفتی به صفر رسیده دولت نمی تواند این حجم از کسری را جبران کند و درآمدها نیز به میزانی نیست که کسری مورد نظر را پوشش دهد. بنابراین افزایش تورم دوباره کسری بودجه دولت را چند برابر می‌کند زیرا باید با نرخ بالاتری خدمات مورد نیاز خود را خریداری کند. ممکن است که افزایش نرخ ارز برای دولت در کوتاه مدت درآمدزایی داشته باشد اما در بلند مدت هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌کند. دولت باید در دخالت در بازار سرمایه و سهام با احتیاط بیشتری عمل کند چراکه با خروج دولت از حمایت بورس سهامداران والبته خود دولت دچار خسارات بسیاری خواهند شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.