صفحه اصلی / اصناف / دردسرهای بزرگ طرح ملی مسکن
دردسرهای بزرگ طرح ملی مسکن

خانه از خشت اول کج است

دردسرهای بزرگ طرح ملی مسکن

کسب و کار نیوز - طرح ملی مسکن که دولت به نام محرومان وارد فاز اجرایی کرد در اول راه مشکلات و دغدغه های زیادی برای متقاضیان در خراسان جنوبی ایجاد کرده و برنامه های طرح نیازمند شفاف‌سازی است.

به گزارش کسب و کار نیوز؛ مسکن به عنوان یک نیاز اساسی، گران‌ترین کالای ضروری اکثر خانوارها است و همچنین به عنوان یک کالای غیر منقول بادوام، سرمایه‌گذاری در آن بزرگترین بخش دارایی اکثر خانواده‌های ایرانی به شمار می‌آید. درست در روزهایی که بسیاری از جوانان به ویژه قشر محروم رویای خانه دار شدن را در سر می‌پروراندند، صحبت از طرحی به نام اقدام ملی تولید مسکن به گوش خورد.

گویی طرحی برای خانه دار شدن افراد بی بضاعت جامعه روی میز دولت بود اما اجرای طرح حکایتی دیگر را رقم زد. طرحی که از همان ابتدای ورود در لایه‌های خود مشکلاتی را پنهان کرده و نارضایتی‌هایی را به بار آورد.

خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج

آبان ماه سال ۹۸ بود که گفت و شنودهای ثبت و نام طرح ملی مسکن زبان به زبان می‌چرخید تا اینکه زمان ثبت نام در این طرح فرا رسید. تنها در کمتر از دو ساعت ظرفیت تکمیل شد و اکثر مراجعه کنندگان نتوانستند نام نویسی کنند بعد از ماه‌ها سهمیه‌ها برداشته شد اما در حالی که این طرح برای قشر ضعیف و متوسط به میدان آمد ولی وجود اقساط و آورده اولیه بالا باعث شد بسیاری از متقاضیان اصلی از این میدان پا پس بکشند.

علاوه بر این باز نشدن سایت ثبت نام در مهلت اعلام شده باعث عقب ماندن بسیاری از افراد از شرکت در این طرح شد و بسیاری از رویاها را بر باد داد. قصه پر غصه طرح اقدام ملی مسکن به همین جا ختم نشد. مسئولان برای جبران برخی نقص‌ها، مرحله دومی را برای جا ماندگان در نظر گرفتند.

مهلت متقاضیان برای ثبت نام در مرحله دوم در طرح اقدام ملی مسکن از سوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از ساعت ۱۰ روز دوشنبه تا ساعت ۲۴ سه شنبه ۱۹ اسفند ماه اعلام شد اما باز هم مشکلات عدیده ای به دنبال داشت که بیرجندی‌ها از این قافله جاماندند. بنا بر شنیده‌ها بسیاری از افراد که تمام شرایط لازم برای حضور در طرح ملی مسکن داشتند، در ارزیابی‌های مرحله اول تایید نشدن و قشری هم به این نحو از طرح خارج شدند.

درد سرهای بعد از ثبت نام

در نهایت ۱۱ هزار و ۷۰۶ نفر برای شرکت در این طرح باقی ماندند و برای داشتن واحدی ۱۰۰ متری، طرح ملی مسکن را برگزیدند تا شاید در این اوضاع نابسامان بتوانند هر آنچه پس انداز کرده‌اند را بیاورند بلکه خانه دارشوند.

بنا به گفته متقاضیان در خبرهیا اولیه ای که مسئولان اعلام کردند قیمت هر متر مربع از یک واحد طرح ملی مسکن قرار بود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای متقاضی تمام شود و آورده اولیه هم ۴۰ میلیون تومان باشد اما اکنون که این طرح مرحله افتتاح حساب و پرداخت اولیه را طی می‌کند مبلغ تعهد به هر متر واحد به دو میلیون ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته و آورده اولیه برای برخی متقاضیان هم ۶۰ میلیون تومان اعلام شده است.

این در حالی است که بنا به گفته رئیس مشاوران املاک بیرجند طی ماه جاری در آخرین گفتگو اعلام کرد: قیمت هر متر آپارتمان در شمال شهر بیرجند با تمام امکانات و نصبیات چهار میلیون تومان است.

این نابسامانی‌ها در حالی است که مسئولان افزایش مصالح ساختمانی را دلیل نقض تعهدشان می‌دانند و می‌گویند افزایش دوباره مصالح بر قیمت تمام شده هم تاثیر خواهد داشت.

سخنی با متولیان طرح ملی مسکن

هنوز هم سخن آقای مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادمان هست که می‌گفت: با اجرای طرح اقدام ملی شاهد بهره‌مندی اقشار متفاوت جامعه از طرح خواهیم بود به طوری که هم محرومین و دهک‌های یک و دو و سه جامعه و هم دهک‌های متوسط چهار و پنج و شش جامعه از مسکن برخوردار می‌شوند.

حال جای سوال است که کدام محروم می‌تواند از پس این افزایش قیمت‌هایی که بر روی طرح گذاشته می‌شود برآید؟ اگرچه مسئولان قیمت تمام شده یک واحد در طرح اقدام ملی مسکن با حداقل نصبیات را اعلام نمی‌کنند اما با حسابی سرانگشتی می‌توان گفت که با قیمت فعلی و بدون در نظر گرفتن نصبیات، قیمت یک واحد بیش از ۳۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

آنچه مسلم است افزایش قیمت متراژ واحدها در طرح ملی مسکن بر دردسرهای بازپرداخت وام هم اضافه خواهد کرد که در این بین باز هم قشر ضعیف متضرر می‌شوند.

گلایه متقاضیان

یکی از متقاضیان طرح ملی مسکن در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: اگرچه طرح ملی مسکن به نام محرومان اجرایی شد اما فقط نصیب افراد پولدار شد.

فاطمه معتمدی با بیان اینکه این طرح از همان ابتدا با بی برنامگی آغاز شد، گفت: در مرحله اول که بسته بودن سایت ثبت نام به تنهایی درد سرهای بزرگی را به دنبال داشت.

وی بیان کرد: متاسفانه اطلاع رسانی‌ها برای تایید شدگان تنها از طریق پیامک بود این در حالی است که بسیاری از افراد سواد خواندن ندارند و یا پیامک را نتوانستند دریافت کنند.

معتمدی دوباره کاری‌ها در تحویل مدارک را از دیگر مشکلات طرح دانست و افزود: مگر مردم چند دفعه باید برای شرکت در یک طرح مدرک تحویل داده و یا در سایت‌ها بارگذاری کنند.

وی اظهار کرد: در تعهد اولیه قیمت تمام شده هر متر مربع یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ عنوان شد اما اکنون به دو میلیون و ۵۰۰ تا سه میلیون و ۵۰۰ افزایش یافته است.

جیم هایی که قرمز شد

یکی دیگر از متقاضیان با گلایه از نابسامانی طرح ملی مسکن بیان کرد: بند «ج» برای متقاضیانی قرمز شده بود که هیچ زمینی در اختیار نداشته و یا تسهیلات دولتی دریافت نکرده بودند.

رضایی ادامه داد: آورده اولیه برای متقاضی ۴۰ میلیون تومان اعلام شده بود اما پیش بینی‌ها مبنی بر این است که باید ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان پرداخت کنیم. وی با بیان اینکه اطلاعات درستی از شرایط طرح در اختیار ما قرار نمی‌دهند، افزود: اگر در ابتدای کار از افزایش قیمت متراژ خبر داشتیم، فکر دیگری برای تامین مسکن می‌کردیم.

رضایی بیان کرد: با شرایط فعلی اگر خودمان مسکن بسازیم، قیمت تمام شده کمتر در می‌آید. وی با بیان اینکه برای تامین آورده اولیه قصد فروش ماشینم را دارم، گفت: مگر یک فرد کم درآمد با دریافت حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌تواند ماهیانه بالای یک میلیون تومان برای وام بپردازد.

اول تعهد بدهید

یکی دیگر از متقاضیان بیان کرد: اگر طرح ملی برای محرومان اجرایی شده پس باید شرایطش هم به نفع محرومان باشد.

حاجی پور با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت‌های در لایه‌های طرح رو به افزایش است، گفت: با روند فعلی تا کلید دستمان برسد و در خانه مستقر شویم باید بیش از ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون هزینه کنیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت یک واحد در شمال شهر با بهترین امکانات طی چند روز گذشته ۴۵۰ میلیون تومان خرید و فروش شده است. حاجی پور خواستار شفاف سازی طرح شد و گفت: در حال حاضر می‌خواهند تعهدها و قراردادهایی را امضا کنیم که هنوز به طور مشخص از محتوای طرح اطلاع نداریم. وی عنوان کرد: اکنون من متقاضی نمی‌دانم چه میزان باید پرداختی داشته باشم که تعهد بدهم توانایی پرداخت آن را دارم یا ندارم؟

پیشنهاد مسئولان برای کاهش قیمت تمام شده

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره با طرح ملی مسکن بیان کرد: ۱۱ هزار و ۷۰۶ نفر در سطح خراسان جنوبی در این طرح ثبت نام کرده‌اند. حسن علیزاده ادامه داد: از این تعداد بیش از پنج هزار نفر مربوط به شهرستان بیرجند و مابقی در دیگر شهرستان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه برای چهار هزار و ۶۲۰ نفر در بیرجند تامین زمین شده است، افزود: در سایر شهرها برای تمام افرادی که در برنامه ابلاغی هستند تامین زمین شده و اراضی به بنیاد مسکن تحویل داده شده است.

علیزاده افزود: بنیاد مسکن در بخش واگذاری، به جز دو پروژه که خودش در شهرستان‌ها ساخت و ساز می‌کند مابقی را در قالب گروه‌های ساخت واگذاری را پیش می‌برد. وی با بیان اینکه در شهرستان بیرجند برخی پروژه‌ها با همکاری دستگاه‌هایی مانند انجمن خیرین مسکن ساز، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مسکن ساخته می‌شود، افزود: در برنامه داریم که ساخت پروژه‌ای را با همکاری انبوه سازان و واگذاری در قالب گروه‌های ساخت به مردم واگذار کنیم‌.

افزایش مصالح دلیل افزایش قیمت مسکن در طرح ملی

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: در شهرستان بیرجند متقاضیان واجد شرایط در مرحله اول طرح مسکن ملی، تایید نهایی انجام شده و برای افتتاح حساب اعلام کرده‌ایم. وی با بیان اینکه هنوز به طور کامل برای ۵۰۰ نفر افتتاح حساب انجام نشده است، افزود: به متقاضیان، شماره حسابی پیامک می‌شود که ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه واریز کنند.

علیزاده بیان کرد: آورده اولیه در شهرستان بیرجند ۴۰ میلیون تومان بوده اما در شهرستان‌ها بنیاد مسکن ۶۰ میلیون تومان اعلام کرده که به دستورالعمل‌های بنیاد بر می‌گردد. وی با بیان اینکه واحدهای طرح ملی مسکن در بیرجند در سایت اداری احداث می‌شود، افزود: ۲۷ هکتار به این سایت اضافه شده و طرح مشاور گرفته شده و تهیه طرح تفکیکی انجام و در حال اخذ تایید نهایی است.

علیزاده در پاسخ به گفته خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بنا به گلایه متقاضیان در تعهد اولیه قیمت هر متر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون بوده اما الان قیمت هر متر دو میلیون تا سه میلیون بوده و شنیده‌ها از روند افزایش این قیمت می‌گوید، گفت: افزایش قیمت مصالح بر قیمت ساخت تاثیر دارد.

افزایش قیمت‌ها ادامه دارد

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: قیمتی که اعلام کرده‌ایم برای قبل سال بوده اما در سال جاری افزایش قیمت شدیدی در آهن‌آلات و سیمان داشته‌ایم که بر قیمت تمام شده ساخت تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: برای کاهش اثرگذاری افزایش مصالح بر متقاضی، در قالب گروه‌های ساخت واگذار می‌کنیم تا مردم بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند. علیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در طرح ملی مسکن قیمت تمام شده یک واحد با حداقل نصبیات چقدر خواهد بود، گفت: کارگروهی در راستای به روز رسانی قیمت تمام شده تشکیل شده که در صورت نهایی شدن به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: قیمت مسکن بر اساس وضعیت فعلی سنجیده می‌شود و در صورت افزایش دوباره مصالح، بر قیمت تاثیر می‌گذارد.

علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در صورت افزایش مصالح، قیمت مسکن هم افزایش یابد، گفت: بله، اما گروه‌های ساخت در شهرهای سطح استان و بیرجند با هدف مدیریت هزینه‌ها در دستور کار است. وی بیان کرد: در واگذاری مسکن به گروه‌های ساخت به دنبال این هستیم که هزینه‌های سربار ساخت اعم از پیمانکار توسط مردم کنترل شود که در قیمت تمام شده تاثیر بسزایی دارد.

علیزاده با اشاره به شرایط واگذاری زمین طرح ملی مسکن بیان کرد: واگذاری زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله به متقاضی خواهد بود. به نظر می‌رسد طرح مسکن ملی بعد از ۸ سال سکوت دولت در حوزه مسکن و آن هم در سال آخر کاری طرحی به نام محرومان است که به کام سرمایه داران تمام خواهد شد چراکه با شرایط پیش رو نه تنها مشکلات زیادی متحمل متقاضیان می‌شود بلکه دردسرهایی را در بازار مسکن به وجود خواهد آورد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.