صفحه اصلی / اسلایدر / دلار و سکه در مدار صعودی
دلار و سکه  در مدار صعودی

دلار در بازار آزاد 25.200 و سکه ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان شد

دلار و سکه در مدار صعودی

کسب و کار نیوز - دلار در حالی نخستین روز هفته وارد کانال 25 هزار تومان شد که پیش از این کارشناسان این موضوع را گوشزد کرده بودند.

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها به نظر می رسد قیمت ها در بازارهای مختلف با هم مسابقه گذاشته اند و سردسته شان دلار است! طی روزهای اخیر روند صعودی بازار ارز بار دیگر تشدید شده و ارزش ریال در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح ثبت شده خود رسیده است. به تبع افزایش نرخ ارز در بازار، قیمت سکه و طلا نیز به شدت جهش داشته و رکوردهای عجیبی به ثبت رسانده است.

جزئیات نرخ ارز، طلا و سکه در صرافی بانکی و بازار آزاد

نرخ ارز روز شنبه در بازار تهران با نوسان همراه بود. قیمت دلار به ۲۵٫۲۱۰ تومان رسید و قیمت یورو ۲۸,۵۰۰ تومان شد. قیمت طلا در بازار تهران ۱,۰۵۹,۴۰۰ تومان معامله شد و قیمت سکه نیز به ۱۱,۱۷۰,۰۰۰ تومان رسید. دلار و یورو در صرافی بانک ملی ایران به ترتیب ۲۳,۱۰۰ و ۲۵,۴۰۰ تومان قیمت خورد.

سیگنال های بی تاثیر وزارت صمت و بانک مرکزی به بازار ارز

هرچند گفته می شود سه سیگنال برای بازار ارز از سوی مسئولان داده شده؛ اما این سیگنال ها تنها در حرف سیگنال اند و نشان می دهد کنترل بازارها از دست دولت خارج شده است. سیگنال اول را وزارت صنعت و بانک مرکزی با ارسال پیامک به واردکنندگان داده‌اند. بسیاری از واردکنندگانی که در صف تخصیص ارز برای واردات کالا و ترخیص کالاهایشان از گمرک بوده‌اند؛ پیامکی با این مضمون دریافت کرده‌اند: «درخواست تخصیص ارز ثبت سفارش تائید شد و تا تاریخ ۹۹.۵.۷ مهلت تامین ارز دارد. امکان استفاده از پروانه‌های صادراتی نیز تا تاریخ مذکور تمدید گردید. مقتضی است نسبت به تامین ارز و ترخیص کالا اقدام فرمایید. این مهلت تمدید نخواهد شد.» یعنی با با تخصیص ارز واردکنندگان و امکان استفاده از پروانه‌های صادراتی تا تاریخ هفتم مرداد ۱۳۹۹ از سوی سامانه جامع تجارت ایران موافقت شده است که از این اقدام با عنوان «گشایش در تخصیص ارز و واردات کالا» در خبرها آمده است.
سیگنال دیگر را سخنگوی وزارت امور خارجه کشور داده است؛ سید عباس موسوی بعد از ظهر دو روز قبل گفت: پول بلوکه شده نفت ایران از سوی کره جنوبی به ارزش هفت میلیارد دلار پس گرفته می‌شود. رئیس‌جمهور نیز با دادن دستور به رئیس کل بانک مرکزی درخصوص اجرای دستورالعمل جدید نحوه برگشت ارزهای صادرکنندگان، سومین سیگنال را راهی بازار ارز کرد.
این در حالی است که صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود درباره تعهدات ایفانشده سال‌های ۹۷ و ۹۸ تنها تا روز ۳۱ تیرماه یعنی چهار روز دیگر فرصت دارند. در این میان نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت توانایی کنترل نرخ ارز را ندارد چرا که قیمت در ‌کف بازار تعیین ‌می‌شود.»
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازارهای مالی را بررسی می کند.

رکوردشکنی دلار و گسترش فقر

لطفعلی بخشی، اقتصاددان
بازارساز در مورد کاهش نرخ ارز بلوف می زند و هیچ کدام از وعده هایی که دولت و بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ ارز می دهند، به واقعیت نخواهد پیوست. ما اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را امضا نکردیم و به همین دلیل در شبکه بانک های جهانی نمی توانیم کار کنیم؛ ازاین رو برگرداندن ارزهای ایران در کره جنوبی به کشور بسیار دشوار است. در این میان گروهی که نمی خواهند دلارهای صادراتی را برگردانند را کنار می گذاریم، ولی کسانی که می خواهند برگردانند کارشان بسیار دشوار است. ما نمی توانیم با همه دنیا و با همه نظاماتی که در دنیا، روابط بین ملت ها را شکل داده و سازمان هایی که آنها را شکل داده، بجنگیم و بعد انتظار داشته باشیم که زندگی عادی را پیش بگیریم. ما باید کلاهمان را قاضی کنیم که چرا اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را امضا نکردیم. در این شرایط آن کسانی که اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را رد کردند و نگذاشتند که امضا شود و گرانی به وجود آمد، باید جواب مردم را بدهند. این قضیه در دست رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی نیست و متاسفانه این روند افزایشی قیمت ارز ادامه هم خواهد داشت چون از طرف عرضه ارز به شدت دشواری داریم؛ ولی طرف تقاضای آن سر جای خودش است. وقتی عرضه کالایی (در اینجا بخوانید دلار) کم می شود و چشم انداز عرضه کالا هم چشم انداز خوبی نیست، طبیعتا تقاضا همچنان برقرار است. پس قیمت بالا می رود و ما در حال حاضر در این مسیریم. یعنی منطقا با این اوضاع و احوال باید منتظر قیمت های بالاتر ارز هم باشیم. باید بنشینیم و کلاهمان را قاضی کنیم و بگوییم که دست از جنگ با همه دنیا برداریم، اف‌ای‌تی‌اف (FATF) را امضا کرده و بتوانیم در شبکه بانکی جهانی حضور پیدا کنیم. در شرایطی که قیمت ارز افزایشی است همه بازارها تحت تاثیر آن ملتهب می شوند. از طرف دیگر تولید ما نیازمند واردات است و واردات نیازمند ارز. اگر مواد اولیه تولید وارد شود و کالاهای تولیدی صادر شوند؛ ما ارز بیشتری به دست خواهیم آورد؛ ولی به هر حال ارزی لازم است که مواد اولیه تولید با آن وارد شود. ایران کشوری بوده که سال های سال با کشورهای دیگر کار می کرده است. ما صنایع زیادی داریم که آنها نیازمند برخی از مواد اولیه، ماشین آلات و… هستند و تامین آنها نیازمند ارز است. اگر ارز تامین نشود آنها هم نمی توانند کار کنند؛ یعنی به عبارت دیگر درست است که اگر قیمت ارز بالا برود صادرات بیشتر می شود ولی از آن طرف نیاز به واردات هم بیشتر می شود ولی وقتی واردات انجام نشود صادرات هم انجام نخواهد شد. بنابراین ما داریم به جایی می رسیم که چشم انداز مطلقا روشن نیست یعنی اگر فردا دو مرتبه قیمت ارز بالا رفت جای تعجب نیست. باید دولتمردان و کسانی که پشت امضا نکردن اف‌ای‌تی‌اف (FATF) بودند، جوابگو باشند وگرنه قیمت ارز همچنان بالاتر می رود و متاسفانه زندگی بسیاری از مردم ما را از آنچه هست سخت تر می کند. یکی از تبعات رشد نرخ ارز در زندگی مردم همین موضوع است که امروز اقشار طبقات جامعه به سمت پایین حرکت کرده اند، به گونه ای که طبقه متوسط فقیرتر شده و دهک پایین هم به زیر خط فقر رفته اند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.