صفحه اصلی / اصناف / تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک کلید خورد
تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک کلید خورد

تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک کلید خورد

کسب و کار نیوز - معاون گمرک ایران از پذیرش پیشنهادات گمرک ایران از سوی ریاست جمهوری برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک خبر داد .

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد جمال ارونقی با بیان این نکته که ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک سرعت می‌گیرد اعلام کرد: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور بیش از ۳/۵ میلیون تن است. حدود ۳/۳ میلیون تن کالای غیراساسی غیرکانتینری نیز در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد که حدود ۸۰٪ از این کالاها تولیدی، سرمایه‌ای و یا مربوط به پروژه‌های مختلف می‌باشند. موجودی کانتینرهای پُر وارداتی نیز بیش از ۳۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود.

وی افزود: اخیراً دلایل ایستایی، دپو و رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور احصاء و به همراه راهکارها و پیشنهادهای لازم به مراجع ذیربط و ذیصلاح اعلام گردید. این دلایل در ۴ مقطع: قبل از اظهار کالا به گمرک؛ بعد از اظهار کالا به گمرک و درحین انجام تشریفات گمرکی؛ بعد از صدور پروانه و قبل از خروج کالا از گمرک و بعد از ترخیص کالا بررسی و برای هر مقطع پیشنهادهای لازم داده شد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران در ادامه اظهار داشت: این پیشنهادات به استحضار رئیس جمهور محترم نیز رسید و ایشان با اجرایی شدن پیشنهادهای ارائه شده موافقت نمود و دستور لازم در این خصوص صادر شده است که جزئیات آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. بنابراین با تعامل بوجود آمده با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت صمت و بانک مرکزی، پیش بینی می‌شود ترخیص کالاهای اساسی و ضروری، مواد اولیه و مورد نیاز واحدهای تولیدی از گمرکات ظرف روزهای آینده سرعت گیرد.

ارونقی در خاتمه با اشاره به پیگیری‌های مقامات استانی صورت پذیرفته در این خصوص ادامه داد: ظرف ماههای اخیر پیگیری‌های متعددی از سوی استانداران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخصوص تسریع در ترخیص اقلام متعلق به واحدهای تولیدی صورت پذیرفته و گمرکات اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه همکاری لازم را با واحدهای مزبور در سالی که بنام «جهش تولید» مزین شده است داشته اند و خوشبختانه با اجرایی شدن پیشنهادات مورد پذیرش، تسریع و تسهیل قابل توجهی در روند ترخیص کالاهای ضروری و اساسی صورت می‌پذیرد که جا دارد از پیگیری‌ها، زحمات و تعامل کلیه عوامل مرتبط در این موضوع اعم از تقنینی، اجرایی، قضائی و نظارتی کمال تشکر را داشت

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.