صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / تولید داروی ضد ویروسی فاویپیراویر برای درمان کرونا در کشور
تولید داروی ضد ویروسی فاویپیراویر برای درمان کرونا در کشور

تولید داروی ضد ویروسی فاویپیراویر برای درمان کرونا در کشور

کسب و کار نیوز - بر اساس گزارش دریافتی راديو سلامت از روابط عمومی شرکت باختر بیوشيمي که بزرگترین مرکز تولید داروهایرضد ویروسی کشور و دارای سابقه ی 31 ساله در تولید داروهای انسانی و خطوط تولید اختصاصی و منطبق بر استانداردهای روز مراجع بین المللی است،
داروی فاویپیراویر از حدود چهارسال پیش جهت درمان آنفولانزا H1N1 در برنامه تحقیقاتی شرکت قرار گرفته و مراحل تحقیقاتی آن با موفقیت طی شده بود لکن به دلیل تعطیلی 26 ماهه شرکت به مرحله تولید نهایی نرسید .

به گزارش کسب و کار نیوز، متعاقب شیوع بیماری کرونا، علی رغم تعطیلی واحد تولیدی شرکت در تاریخ ۹۸/۱۱/۱۶ طی نامه رسمی به سازمان غذا و دارو ، اعلام آمادگی جهت تولید داروهای مورد نیاز در پروتکل درمانی کوید – ۱۹ گردید و متعاقباً نسبت به فراخوان بخشی از نیروهای خدوم شرکت اقدام گردید و بلافاصله نسبت به تولید بخشی از محصولاتی که مواد اولیه آن در شرکت موجود بود اقدام شد و به چرخه توزیع جهت تامین نیاز مراکز درمانی تحویل گردید.
گزارش مذکور حکایت از این می کند که در حال حاضر داروی” فاویپیراویر” در حد تامین کل نیاز کشور تولید شده است.
قابل ذکر است که این دارو از اردیببهشت ماه جاری ( تاریخ ۹۹/۲/۲۴) با یک دهم قیمت محصول مشابه خارجی در این کارخانه تولید شده لکن توزیع آن علی رغم پیگیری های فراوان ، بنابر اظهار مقامات سازمان غذا و دارو متاثر از عدم تائید دارو در پروتکل درمانی کوید – ۱۹ و عدم وجود مجوز توزیع ، با تاخیر دو ماهه و تازه در هفته قبل انجام پذیرفت .
در حال حاضر با احتساب مقادیر تولیدی و توزیع شده ، نیاز فوری و مقطعی به داروی یاد شده مرتفع خواهد شد و با عنایت به ظرفیت خط تولید اختصاصی در این شرکت ،که توان تولید دو میلیون عدد دارو در هر شیفت کاری را دارد، در صورت تخصیص سریع ارز ( با توجه به سفارش مواد اولیه از ماه ها قبل و آماده حمل بودن آنها ) امکان تولید ده ها برابر نیاز داخلی کشور طی حداکثر یک هفته کاری مهیا می باشد .
علاوه بر این مراحل فرموله کردن داروی “رمدسیویر “هم انجام شده و امکان تولید انبوه ان در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.
روابط عمومی شرکت باختر شیمی در این مصاحبه اختصاصی با رادیو سلامت تاکید کرد: با توجه به افزایش همه گیری کرونا در کشور و مراجعات بیشتر مردم ودرخواست سازمان غذا و دارو برای داروی فاویپیراویر؛ متخصصان شرکت داروسازی باختر بیو شیمی با تلاش بی وقفه موفق شده اند از دوماه قبل داروی ” فاویپیراویر”را در حد انبوه تولید نمایند.
حجم نولیدات این دارو به میزانی است که قادر است تمام نیاز درمانی بیماران را تامین کند و بدین لحاظ نگرانی کمبود و عدم دسترسی بیماران از بین می رود. این امر فقط نیازمند برنامه ریزی سازمان غذا و دارو جهت توزیع به موقع و عادلانه در سطح کشور است.

وی افزود: در خصوص داروی “رمدسیویر “هم ،کار سنتز و فرموله کردن این دارو با موفقیت به پایان رسیده و فقط نیازمند همکاری وزارت محترم بهداشت برای تولید انبوه هستیم و این توانایی را داریم که ظرف کوتاه ترین زمان دارو را به بازار عرضه کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.