صفحه اصلی / سرخط خبرها / تاسیس بنیاد خودنویس
تاسیس بنیاد خودنویس

تاسیس بنیاد خودنویس

کسب و کار نیوز - نیمه تیر ماه هم زمان با روز قلم، بنیاد خودنویس در تهران و ایران اعلام موجودیت کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی قائمی، رئیس هیئت مدیره بنیاد خودنویس در این باره گفت:” بنیاد خودنویس یک ارگان غیر تجاری است که برای ترویج فرهنگ استفاده از خودنویس در نگارش های روزمره شکل گرفته است. برندهای عضو این بنیاد ، با اینکه در بازار با هم رقیب هستند، ولی با هدف مشترک ترویج فرهنگ نگارش با خودنویس، بنیاد را تاسیس کردند. برندهای عضو بنیاد احساس کردند که ایجاد یک نماد رسمی برای گردهمایی علاقمندان به خودنویس و کلکسیونرهای خودنویس، جهت تبادل نظر و نمایش محصولات و کلکسیون های خود، ضرورت دارد. در اصل این دو هدف درهم ادغام شد و ایجاد چنین بنیادی را ضروری کرد.
او افزود: ” سال گذشته بنیاد خودنویس درحال شکل گیری بود و نمایشگاهی با نام گذر قلم در موسسه صبا فرهنگستان هنر را برگزار کرد. ما در این نمایشگاه با همکاری و همیاری ماهنامه نگاه نو، دو مسابقه داستان کوتاه و ترجمه های کوتاه رو برگزار کردیم و به شش برنده، جوائز و لوح تقدیر تقدیم کردیم. تشویق جوانان به نویسندگی، بخصوص نویسندگی با خودنویس، یکی دیگر از اهداف این بنیاد هست.


قائمی با بیان این نکته که در برخی کشورهای اروپایی استفاده از خودنویس در سال های پایه اجباری بود اما اکنون چنین اتفاقی نمی افتد، کم شدن استفاده از قلم و خودنویس را یک پدیده جهانی خواند و گفت:” با پیشرفت تکنولوژی همه به سوی نگارش الکترونیکی رفته اند و دیگر کسی به هم نامه نمی دهد، کارت پستال ارسال نمی کند، دل نوشته ای در کار نیست! با اینکه خودنویس در سالهای اخیر برای امضاء استفاده می شد. اخیرا امکان امضاء الکترونیکی مدارک آنلاین نیز مهیا شده. ولی در طی پاندامیک شاهد آن بودیم که برخی افراد با فرهنگ، از خانه نشینی و مکالمه الکترونیک خسته شده بودند و به هم نامه می نوشتند و از طریق پست به آدرس دوستشان یا دلبند شان ارسال می کردند و یا خودشان نامه را به منزل دوستشان یا اقوامشان می بردند و داخل صندوق پستی می انداختند. این خود نمایانگر این است که تکنولوژی هرگز نخواهد توانست جایگزین رابطه های دوستی و انسانی شود. همچنین خودنویس رابطه مستقیم با خوش نویسی و خوش خطی دارد. الان شاهدیم که بسیاری از مدیران آنقدر بدخط هستند که واقعا نمی توانیم دستخط شان را بخوانیم، آنقدر با روان نویس و خودکار ژل نوشته اند که براشون دیگه خوش نوشتن وخوش خطی بی معناست. خوش که ننویسی ،خوب هم نمی نویسی ،در زندگیت هم نظم نداری!”
او در پاسخ به این پرسش که چند درصد ایرانیان از خودنویس استفاده می کنند، گفت:” واقعا آماری در دست نیست! ولی باید اضافه کنم که اگر آماری در کار باشد، نشان دهنده آمار واقعی نیست، چرا که خودنویس درایران بیشتر به عنوان کادو استفاده میشود و کمتر مورد استفاده عملی در امر نگارش روزمره قرار می گیرد. هدف ما تلاش برای تغییر این رفتار است! البته همچنین لازم به ذکر است که تعلق خاطر ایرانیان به خطاطی از سده های قبل ، ایرانیان را مشتاق به استفاده از خودنویس نگاه داشته است . ایران ، کره و ژاپن از آخرین فرهنگ هائی هستند که از خودنویس استفاده می کنند.”
رئیس هیئت مدیره بنیاد خودنویس گفت: “در زمان شکل گیری بنیاد از همه برندهای اصیل و هویت دار دعوت به عمل آمد و هنوز هم درهای بنیاد برای برندهای اصیل و هویت دار همیشه باز هست. برندهای فابرکاستل، گراف فون فابرکاستل، کاوِکو ، پارکر، مونته‌گراپا و واترمن موسسان بنیاد خودنویس هستند.”

او درباره تاثیر تحریم ها بر فروش وعرضه نوشت افزار از جمله خودنویس در ایران گفت:” متاسفانه تاثیر بسیار بدی داشته است. تحریم های غیر عادلانه علیه ایران ضربه سختی به اقتصاد ایران زده و عواقب این ضربه در صنعت نوشت افزار نیز بسیار مشهود است. بیشتر شرکتها از فروش به ایران سر باز زده اند و حتی زمانی که امکان های واردات بود، آنها با ایران کار نمی کردند. در حال حاضر محدودیت ها امکانات ما را بیشتر تحت فشار قرار داده است.”

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.