صفحه اصلی / اسلایدر / التهاب بازار با اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو
التهاب بازار با اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو

به بهانه ساماندهی، دریافت مالیات از خرید و فروش خودرو منبع درآمد دولت می شود

التهاب بازار با اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو

کسب و کار نیوز - دریافت مالیات از خرید و فروش خودروی صفر مدت هاست توسط متولیان بازار خودرو مطرح شده و با وجود اشکالات زیادی که دارد اجرایی شدن آن در دستور کار قرار گرفته است. بر‌اساس این طرح، کسانی که چندین خودرو به‌نام دارند و افراد سودجویی که اقدام به دلالی یا احتکار خودرو می‌کنند و سبب گرانی در بازار می‌شوند باید مالیات بر خودرو بپردازند. کارنشاسان بازار خودرو بر این باورند که قانونی که چگونگی اجرای آن مشخص نیست و معیارهای مشخصی برای اجرا ندارد، تصویب نشود بهتر است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، چون تجربه ثابت کرده است که قوانینی از این دست نه تنها درآمدی برای دولت ایجاد نمی کنند، بلکه مشکلات را بیشتر می کنند. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در همین رابطه و با اشاره به طرح جامع ساماندهی خودرو به مجلس ارئه شده است، گفت: مالیات یک روش بازدارنده‌ای است که اجازه جولان به افراد دلال در بازار را نمی‌دهد. مصطفی طاهری اظهار داشت: طرح جامع ساماندهی خودرو به مجلس شورای اسلامی ارائه شده ‌و امیدواریم هرچه زودتر این طرح تصویب شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی خودرو در دست بررسی و اقدامات لازم است، گفت: این طرح شامل برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت است و امیدواریم با اجرایی شدن این طرح قیمت خودرو کاهش یابد. نماینده مردم زنجان و طارم با بیان اینکه هدف این طرح در بلندمدت این است که تولید خودرو و عرضه آن افزایش یابد، افزود: قطعا با این شیوه قیمت خودرو کاهش محسوسی پیدا می‌کند. وی افزود: بر‌اساس طرح جامع ساماندهی خودرو، کسانی که چندین خودرو به‌نام دارند و افراد سودجویی که اقدام به دلالی یا احتکار خودرو می‌کنند و سبب گرانی در بازار می‌شوند باید مالیات بر خودرو بپردازند. مالیات یک روش بازدارنده‌ای است که اجازه جولان به افراد دلال در بازار را نمی‌دهد. طاهری یادآور شد: طرح جامع ساماندهی خودرو ارائه شده و در کمیسیون مربوط برررسی و امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود.

اما حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو در این رابطه گفت: دریافت مالیات از خرید و فروش خودروی صفر در شرایط حاضر که بازار دچار التهاب و نوسان قیمتی است نه تنها کمکی به کنترل قیمت‌ها و کاهش التهابات بازار نمی‌کند؛ بلکه این دست اقدامات بر التهابات بازار می‌افزاید و در صورت عملیاتی شدن این اقدام شاهد خواهیم بود که بازار بیش از پیش ملتهب خواهد شد.

مالیات ستانی و افزایش بی سابقه قیمت خودروها

فرید زاوه، کارشناس خودرو

بازار خودرو به دلایلی که بارها به آن اشاره شده درگیر مشکلات زیادی است. افزایش بی سابقه قیمت ها در این بازار تنها مصرف کننده واقعی را هدف قرار داده و زمان دسترسی به خودرو را برای مردم افزایش داده است. هر دستوری که د ر حال حاضر بخواهد قابلیت اجرایی در بازار پیدا کند شرایط را بدتر خواهد کرد. اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو ابزاری است که دولت آن را برای کسری بودجه و به نوعی منبعی برای درآمدزایی خود انتخاب کرده در حالی که متوجه تبعات آن در بازار خودرو نیست. به طور حتم در آینده و با اجرایی شدن این طرح موج جدیدی از افزایش قیمت ها را در بازار ملتهب خودرو شاهد خواهیم بود.

دریافت مالیات از خرید و فروش خودروی صفرکیلومتر در بازار و نه در کارخانه می‌تواند دلالی‌های افسار گسیخته در بازار را کاهش دهد، اما اینکه تصور کنیم وضع مالیات بر خرید و فروش خودرو باعث کاهش قیمت می‌شود، غیر منطقی و غیر کارشناسی است. حتی ممکن است بخشی از این مالیات به خریدار منتقل شده و در نتیجه به گران‌تر شدن قیمت خودرو در بازار هم منجر شود.

به هر ترتیب قطعا مالیات بر خرید و فروش خودرو نمی تواند موثر واقع شود و این طرح شکست خواهد خورد چراکه این تصمیم توسط خود مقصران به وجود آورنده این شرایط اتخاذ شده و مقصر نمی تواند راه حل ارایه کند. باید همانند کشور ترکیه مالیات از شماره گذاری خودرو گرفته شود و به عنوان مثال ۲۰ تا ۳۰ درصد برای این امر اختصاص پیدا کند تا شخصی که خودرو را می خرد آن را پرداخت کند و در چرخه گرانی خودرو فاصله و توقف ایجاد شود. مقصر گرانی های اخیر بازار خودرو خود وزارت صمت و دولت است و باید برای کنترل آن راه حلی پیشنهاد شود که به شکست نینجامد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.