صفحه اصلی / اسلایدر / نارضایتی بنگاه ها از سود بالای تسهیلات کرونایی
نارضایتی بنگاه ها از سود بالای تسهیلات کرونایی

تسهیلات کروناییبا سود 12 درصد بنگاه های بدهکار را بدهکارتر می کند

نارضایتی بنگاه ها از سود بالای تسهیلات کرونایی

کسب و کار نیوز - دولت به منظور حمایت از بنگاه های تولیدی و رسته های شغلی در برابر بحران کرونا تسهیلاتی از جمله اعطای وام و بسته های اقتصادی در نظر گرفت که آمار نشان می دهد استقبال از این تسهیلات آنطور که انتظار می رفت نبوده است. این اتفاق موجب شد تا محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی ریاست جمهوری پس از مدت ها سکوت سخنانی را به نشانه اعتراض در این رابطه مطرح کند. مشکلات بسیاری در رابطه با دریافت تسهلات کرونا برای مشمولان وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نخست آنکه بسیاری از این بنگاه ها و واحدهای تولیدی به رغم آسیب های فراوانی که دیده اند در لیست مشمولان قرار ندارند و از طرفی دیگر نرخ بالای سود تسهلات کرونایی رسته های شغلی مشمول را از دریافت این تسهیلات منصرف کرده است. حدود دو ماه از آغاز ثبت نام تسهیلات حمایتی کرونا می گذرد، از ۷۲۰۰ بنگاه گردشگری واجد شرایط تا به حال ۲۰۰۰ واحد برای وام ۱۲ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۲ درصد اقدام کرده اند؛ یعنی کمتر از ۳۰ درصد. در بسیاری از استانها و شهرستان ها، بانکها همچنان پرونده ها را معطل نگه داشته اند و از رسیدگی به آن به بهانه نرسیدن ابلاغیه، خودداری می کنند.

عدم استقبال از تسهیلات کرونایی، موجب گلایه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور شد. محمد نهاوندیان در نامه‌ای که خطاب به برخی از وزرا و اعضای کابینه دولت نوشته، از میزان استقبال مشاغل آسیب دیده از کرونا ابراز نارضایتی کرده و بر ضرورت اطلاع رسانی گسترده به مشمولان دریافت این تسهیلات تاکید کرده است. نزدیک به ۱۹ درصد از بنگاه‌های آسیب دیده برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده‌اند. برخی از صاحبان مشاغل اعلام می‌کنند که در شرایط کنونی، بنگاه‌های صنفی و اقتصادی در صورت استفاده از این تسهیلات به حجم بدهی‌های خود می‌افزایند و این موضوع به زیان آنهاست. البته به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که نرخ سود این تسهیلات (۱۲ درصد) برای بنگاهی که آسیب دیده است، نرخ منطقی نیست. از سوی دیگر دریافت هر نوع تسهیلات با شرایط خاصی همراه است که از جمله آنها می‌توان به وثیقه‌های بانکی اشاره کرد. علاوه‌بر این، بنگاه‌های اقتصادی در این شرایط، امکان بازپرداخت وام را به‌دلیل رکود اقتصادی موجود، ندارند. آنچه تا دهم تیر امسال از وضعیت ثبت‌نام متقاضیان موجود است، نشان می‌دهد تنها ۲۲۵ هزار کارگاه واجد شرایط با اشتغال ۵۶۶ هزار نفری اطلاعات خود را در سامانه وارد کرده‌اند که این رقم با اهداف اولیه طرح و ظرفیت حمایتی ایجاد شده که معادل یک میلیون و ۲۰۰ بنگاه با اشتغال دو میلیون و ۸۰۰ نفر است، فاصله زیادی دارد.

سود بالای تسهیلات کرونایی دولت

ابراهیم درستی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران

شرایط دولت در حال حاضر شرایط خاصی و ویژه ای است که به دلیل بحران های متعدد ایجاد شده است. باید با درک این واقعیت با همکاری نهادهای مختلف از بحران خارج شویم. قرار بر این شد تا دولت تسهیلاتی را به اصناف و مشاغل آسیب دیده از بحران کرونا پرداخت کند که البته ایراداتی در این رابطه وارد است. تسهیلات بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی آن هم با بهره ۱۲ درصد گوشه کوچکی از مشکلات اصناف را در شرایط فعلی می تواند برطرف کند. خسارات وارد شده به کسب و کارها بسیار فراتر از این مبالغ است و باید فکر درستی برای جبران خسارت ها شود.

امروز بنگاه های اقتصادی و مشاغل آسیب های بسیاری از بحران کرونا دیده اند و توان بازپرداخت را در دوره کوتاه مدت نخواهد داشت.البته که دولت تا آنجایی که انتظار می رفت به کمک مشاغل آمد اما باید در نحوه بازپرداخت و استمرار کمک ها و تسهیلات با مشاغل راه آمد. بنابراین سود این تسهیلات نسبتا زیاد و مبلغ آن به نسبت خساراتی که در پی شیوع ویروس کرونا به اصناف وارد شده، کم است. مبلغ پرداختی نهایتا معادل حقوق سه ماه یک کارگر است، اما به هر حال ما شرایط دولت را می‌دانیم و باید دست به دست هم این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.