صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / رسوخ فناوری و تکنولوژی‌های نوین
رسوخ فناوری و تکنولوژی‌های نوین

رسوخ فناوری و تکنولوژی‌های نوین

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بدون شک، ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با بخش‌های صنایع، معادن و کشاورزی کشور همراه با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، موجب تحولات مهمی در تولید و صادرات محصولات ایرانی شده و همچنین شاهد تأثیرات شگرفی در توسعه اقتصاد کشور خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، میرابوطالب بدری، در یادداشتی در این زمینه نوشت:امروزه همگان آگاه هستند که در کادر دانش توسعه هنگامی‌ که صحبت از تولید می‌شود منظور تولیدی است که مبتنی بر دستاوردهای جدید علمی و فنی باشد زیرا فقط از طریق آن تولید است که امکان برون‌رفت از فقر و عقب‌ماندگی پدید آمده و آینده کشور را که همانا در گرو فناوری های نوین است، رقم می زند. افزایش کیفیت کالاهای صادراتی کشور با استفاده از فناوری های جدید، بدون شک یکی از مهمترین اهداف صادراتی کشور است.

نظر به وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل های موجود در کشور برای تولید کالاهای ایرانی با فناوری‌های نوین، دفتر توسعه صادرات کالاهای صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت با جلسات متعدد با ستادهای فناوری نانو، بایو، لیزر و ارتباط مستقیم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش دارد  با عملیاتی کردن این امر مهم کمکی به ارتقاء تولیدات صادراتی کشور بوده و به ویژه موجب افزایش ارزش افزوده تولیدات صادراتی و تنوع‌گرایی آنها باشد.

برای مثال، قیمت یک تن محصولات صادراتی کاشی و سرامیک کشور حدود ۱۵۰ دلار است، یعنی حدود یک سوم متوسط قیمت هر تن از کل کالای صادراتی کشور. امروز با استفاده از فناوری نانو قادر هستیم کاشی ضدلک و کاشی ضد لیزخوردگی تولید کنیم یا افزایش مقاومت و کاهش وزن قالب‌ها از طریق فناوری نانو را ایجاد کنیم، یا تولید رنگ‌های خاص برای بیمارستان‌ها، تولید دستگاه‌های خاص لیزر برای برش فلزات و غیره.

در بخش‌های متعدد صادراتی به ویژه در زمینه نساجی، تولیدات صنعتی، نفت و پتروشیمی، دارو، محیط زیست و غیره، اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به تولیدکنندگان کالاهای مختلف می‌تواند موجب افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی کشور شود. یکی از برنامه‌های مهم این دفتر، از طریق برگزاری جلسات و همایش‌ها، با استفاده از امکانات مالی صندوق های شکوفایی (از طریق امضای توافق‌نامه سازمان با آنها) و همچنین مشوق‌ها و تسهیلات سازمان توسعه تجارت این امر مهم است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.