چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اصناف / تاخیر بانک ها در واریز پول سهام عدالت
تاخیر بانک ها در واریز پول سهام عدالت

تاخیر بانک ها در واریز پول فروش سهام عدالت و افزایش روزانه ارزش سهام ضرر و زیان بسیاری را به سهامداران وارد کرد

تاخیر بانک ها در واریز پول سهام عدالت

کسب و کار نیوز- نظام بانکی به همراه برخی کارشناسان بازارهای مالی بر این باورند که فرآیند فروش سهام و واریز سود آن به حساب سهام داران فرآیدی طولانی مدت است و تاخیرات بوجود آمده در مدت اخیر بسیار عادی و طبق روال است. در این بین اما شکایات بسیاری هر روز در رابطه با نحوه واگذاری سهام، فروش و واریز سودها وجود دارد که سهامداران را سردرگرم کرده و برای ادامه فعالیت در این بازار دچار مشکلات بسیاری شده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما موضوع دیگری نیز در این بین وجود دارد و مشکل سهامداران تنها تاخیر در واریز سود سهام نبوده است. درحالی هنوز پول فروش سهام عدالت این افراد به حساب‌شان واریز نشده که ارزش روز سهام عدالت چند برابر شده و با این حساب فروشندگان سهام عدالت نه تنها ضرر کرده اند بلکه حتی پول فروش سهام عدالت‌شان با قیمت کمتر از امروز را هم دریافت نکرده اند و از هر سو مشمول ضرر و زیان شده اند. با وجود انتقاد عده ای از کارشناسان و مردم از تاخیر در فروش سهام عدالت در بانک ها و همچنین شایعاتی که در مورد نحوه فروش سهام عدالت در بانک ها منتشر شده، وزارت اقتصاد ضمن تکذیب خرید سهام عدالت به قیمت ارزان توسط بانک‌ها، به عموم مردم توصیه کرد فریب خبرهای جعلی و کذب را نخورند

درحالی فروشندگان سهام عدالت از فروش ۳۰ درصد سهام خود طی هفته‌های آینده و عدم واریز وجوه توسط بانک‌ها گله می کنند که بانک‌ها می‌گویند فرایند فروش سهام و واریز وجوه طبیعی است. نکته مهمی که در واگذاری و فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت، مشمولان وجود دارد و موجب سردرگمی این افراد شده عدم واریز پول فروش سهام عدالت بعد از از گذشت یک ماه است.

نیاز مالی دلیل فروش سهام است

در این خصوص یکی از دارندگان سهام عدالت گفت قبول کردن شرایط یک طرفه بانک‌ها از سوی ما برای فروش ۳۰ درصد از سهام عدالتمان به هر قیمتی که از آن اطلاع نداریم، نشان از این دارد که ما به این مبلغ در این مقطع زمانی نیاز داریم؛ بنابراین تاخیر بانک‌ها در فروش و واریز مبالغ حاصل از فروش سهام عدالت ما، نوشدارو پس از مرگ سهراب است. ضمن این که ما می‌دانیم که بازار بورس صعودی است و با نگهداشتن سهام عدالت می‌توانیم از سود بیشتری در آینده برخوردار شویم؛ اما به دلیل نیاز مالی اقدام به فروش ۳۰ درصد از این سهام کرده‌ایم که متاسفانه در زمان خود این پول به دست ما نمی‌رسد.

واکنش بانک ها به شکایات سهامداران

بانک‌ها می‌گویند که آنها فقط وکالت فروش را برعهده گرفته‌اند و بقیه فرآیند در بورس و کارگزاری‌ها دنبال می‌شود و کارگزاری‎ها می‌گویند ما پول سهام عدالت را حداکثر ۲ روز بعد از فروش به حساب بانک‌ها می‌ریزیم و خبر نداریم. حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت هم پاسخ مشابه بانک‌ها و کارگزاری را به رسانه‌ها می‌دهد. پاسخی که از نظر فروشندگان سهام عدالت گره چندانی از کار بسته آنها باز نمی‌کند.

بانکها مدعی هستند که درخواست فروش سهام عدالت به سرعت و ظرف همان روز به کارگزاری‌های بانکی ارسال می شوند و به محض دریافت پول سهام از کارگزاری‌ها آن را در لحظه به حساب مشتریان‌شان می‌ریزند. این درحالی است که بعد از گذشت ۴۰ روز هنوز پولی به حساب برخی از فروشندگان سهام عدالت واریز نشده و بانک‌ها هم پاسخ درستی به آنها نمی دهند و در خوش بینانه ترین حالت وعده واریز پول در هفته‌های آتی را می دهند.

ضرر سهامداران از تاخیر در واریزی بانک ها

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه

برای واریز سود سهام ها بخصوص سهام عدالت که در این روزها فروش آن به میزان ۳۰ درصد مجاز اعلام شد مشکلاتی بوجود آمده که شکایات بسیاری را ثبت کرده است. واریز سود سهام توسط بانکها تاخیر بسیاری دارد هر بانک و کارگزاری دلایلی برای این اقدام دارد و تاخیر خود را به نوعی توجیه می کند. البته در مرحله نخست به سهام داران هشدار داده شد که اگر نیازی به مبلغ نقدی این سهام ندارند برای فروش آن عجله نکنند اما به هر حال شرایط اقتصادی به نحوی است که بسیاری به پول این سهام نیز داشته و اقدام به فروش به امید پرداخت به موقع پول آن کردند.

متاسفانه مردم در بین دستگاه های متولی مرتبط با این اقدام سردرگم شده اند و کسی به طور دقیق نمی داند چه زمانی پول خود را دریافت خواهد کرد. از آنجاییکه اکثر افرادی که سهام خود را به بانک ها واگذار کرده اند افراد آسیب پذیر بوده اند ضرورت واریز به موقع این مبالغ احساس می شود.

بنابراین باید مشخص شود برنامه دولت برای این موضوع چیست و چگونه می خواهد ضرر و زیان این سهامداران را که با فروش سهام خود به بانک ها و نگرفتن مبالغ نقدی خود دچار آن شده اند جبران کند. ارز سهام عدالت روزانه افزایش پیدا می کند و مردم با وجودذ آگاهی به این موضوع برای فروش آن اقدام کرده اند بنابراین اگر به موقع پول حاصل از فروش آن را دریافت نکنند ارزش چندانی دیگر ندارد. از طرفی دیگر اختلال سیستم معاملاتی در بازار از جمله مشکلاتی است که به ریسک‌ جدی و جدید معاملاتی تبدیل شده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.