صفحه اصلی / اسلایدر / انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ‌ ها
انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ‌ ها

شورای رقابت: خودروسازان هر سه ماه می توانند درخواست افزایش قیمت بدهند

انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ‌ ها

کسب و کار نیوز- رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه خودروسازان هر سه ماه یکبار می توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت ها را داشته باشند،گفت: البته این موضوع باید با تأیید ستاد تنظیم بازار هم برسد. این در حالی است که مشکلاتی که برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی به دلیل عدم تخصیص ارز ایجاد شده هشداری برای بازگشت خودروهای ناقص کف کارخانه است. در حال حاضر یکی از خودروسازان 40 هزار خودروی ناقص در پارکینگ خود دارد که اگر شرایط تحویل آنها فراهم بود شاید باری از مشکلات کنونی بازار خودرو برداشته می شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سه ماه دو ماه از آغاز سال گذشت اما بانک مرکزی از ابتدای سال به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور ارز تخصیص نداده و این موضوع قطعه‌سازان را به شدت درگیر کرده است. بانک مرکزی در یک اقدام عجیب بی‌سابقه مدتی است که هیچ ارزی به صنعت خودرو تخصیص نمی‌دهد. بنابراین باتوجه به مشکلات عدیده‌ای که در این زمینه برای قطعه‌سازان ایجاد شده و در سال جهش تولید، در همان ابتدای سال با یک چالش و بحران اساسی روبرو شده‌ایم. در صورت ادامه این روند به زودی شاهد تولید خودروهای ناقص و پر شدن پارکینگ‌های خودروسازان از خودروهای ناقص خواهیم بود.

محمد شهپری عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه در این رابطه گفت: در سال جهش تولید، حذف ارز نیمایی قطعه سازان باعث شده تا آنها ناچار به استفاده از ارزهای آزاد و صادراتی باشند که همین امر در واردات قطعات وقفه ایجاد کرده است. در حال حاضر قطعه سازان هم برای دسترسی به ارزهای حاصل از صادرات با مشکل مواجه بوده و هم باید برای ترخیص کالاهای خود از گمرک تأیید بانک مرکزی را در تأمین ارز دریافت کنند. به گفته وی، هم اکنون حجم خودروهای ناقص در ایران خودرو به ۴۰ هزار دستگاه رسیده و اگر فکری به حال ترخیص کالاهای قطعه سازان از گمرکات نشود قطعه به خط تولید خودروسازان نرسیده و حجم خودروهای ناقص هر روز افزایش خواهد یافت.

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: خودروهایی که در پارکینگ‌های سایپا پارک شده و تصاویر آن منتشر شده، کمبود قطعه دارند و امکان تجاری‌سازی و تحویل آنها به مشتریان وجود ندارد. مسعود پروین افزود: ۹۲ درصد کمبود قطعات خودروهای ناقص فعلی در زمینه کاتالیست خودرو و مباحث زیست محیطی است و در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمان‌های ذی ربط نیز مجوز تحویل این خودروها را صادر نمی‌کنند.

ادامه خلف وعده در اختصاص ارز به قطعه سازان

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

سه ماه از آغاز سال جاری گذشته و صنعت قطعه سازی در انتظار دریافت ارز مورد نیاز برای تامین قطعات خودروها است. با توجه به شرایطی که بازار خودرو درگیر آن است انتظار بر این بود که بانک مرکزی در مرحله نخست ارز قطعه سازان را تامین و پرداخت می کرد چراکه با تکمیل خودروهای ناقص و ورود آنها به بازار شاید نابسامانی های بازار خودرو تا حد بسیاری رفع می شد. متاسفانه با وجود آمار بسیار بالای خودروهای ناقص در پارکینگ های خودروسازان، با ادامه این روند باید شاهد تولید خودروهای ناقص باشیم و انباشت آنها در پارگینگ خودروسازان بیش از پیش خواهد شد. متاسفانه دولت در این مدت هیچ گونه حمایتی از این صنعت که تامینکننده قطعات خودروسازهاست نکرده و مطالبات قطعه سازان به قوت خود باقی است. کمبود ذخابر ارزی و کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت دامن قطعه ساران را گرفته و ضرر و زیان بسیاری را متوجه این صنعت کرده است. با توجه بالارفتن دستمزدها و افزایشی که در زمینه مواد اولیه (چه خارجی چه داخلی) وجود داشته است انتظار داشتیم که حداقل ۵۵ درصد قیمت قطعات خودرو اصلاح شود ولی هنوز این امر محقق نشده است. همچنین با توجه به رشد نرخ ارز و مواد اولیه و نیز کمبود نقدینگی، اگر قیمت قطعات افزایش نیابد احتمال توقف خطوط تولید این صنعت وجود دارد.

به هر حال عدم تخصیص ارز به واردات قطعه را اصلی‌ترین مشکل فعالان این صنعت است. ارز را با هر قیمتی به ما بدهند راضی هستیم اما جدای از تغییر نرخ ارز واردات قطعه از دولتی به نیمایی، در حال حاضر مشکل اصلی عدم تخصیص است. در این راستا چهار پیشنهاد مطرح کرده‌ایم که با یکی از انواع ارز نیمایی، آزاد، ارز حاصل از صادرات و یا از طریق ارز متقاضی که منشا آن مشخص نیست واردات انجام دهیم که در شرایط فعلی باتوجه به کمبود ذخایر ارزی بهترین راه همان استفاده از  روش واردات بدون انتقال ارزی است که منشا آن مشخص نباشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.