صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو
ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو

رمزگشایی از گرانی های بازار موبایل

ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو

کسب و کار نیوز- انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که واردات گوشی بالای 300 یورو ممنوع شده است. البته با گذشت و گذاری در خبرها و گزارش‌ها می‌توان دریافت که از ابتدای امسال عملا گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو وارد کشور نمی‌شدند و حالا با انتشار این اطلاعیه این موضوع شکل رسمی به خود گرفته است. طبق آمار در حال حاضر، چیزی در حدود 15 تا 20 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در ایران را محصولات بالای 300 یورو تشکیل می‌دهند، اما عواقب این تصمیم چیست؟

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، واردات موبایل به دلیل عدم توانایی ایران در ساخت این کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش موبایل را دارد و این در حالی است که در مدت اخیر به دلیل مشکلات نرخ ارز و گرانی آن این کالا در بازارها کمیاب شده و گرانی بی سابقه ای را در بازارها شاهد هستیم. روز گذشته نیز خبری در رابطه با بازار موبایل منتشر شد که واقعا مشخص نیست که چرا خبر به این مهمی تا حالا رسانه‌ای نشده بود.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: احتراما، پیرو نامه ۶۰/۹۱۳۹۰ مورخ ۱۱ تیر ماه ۹۹ که به انجمن رسیده بنا به تصمیمات جلسات مورخ ۹۹/۴/۲ کارگروه نظارت و تخصیص ارز با توجه به محدودیت­‌های اعمال شده در سقف تخصیص ارز واردات موبایل در سال جاری و ممنوعیت واردات کالای بالای ۳۰۰ یورو در رویه مسافری و تجاری، با توجه به مساعدت و حمایت مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت مقرر گردید بازرگانان محترم برای قبض انبارهای قبل از ۲۶ خرداد اقدام به دریافت کوتاژ و بروزرسانی فایل ارسالی به انجمن جهت تجمیع و اعلام به آن اداره کل تا روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه نمایند.

به‌ندرت گوشی جدید وارد می‌شود

در پیگیری‌ها از شرکت مدیاپردازش، که توزیع عمده‌ی موبایل در بازار را انجام می‌دهد، گفته شد که واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو مدتی است عملی شده و تنها اعلام نشده بود. بوذری، مدیر روابط عمومی مدیاپردازش می‌گوید که از ابتدای سال جدید، واردات تجاری این کالا با قیمت بالای ۳۰۰یورو انجام نشده است. این جمله بدان معنا است که دیگر گوشی اپل وارد بازار کشور نخواهد شد. البته در اطلاعیه‌ انجمن واردکنندگان موبایل گفته شده که جلوی واردات مسافری این کالا نیز گرفته شده است. بوذری می‌گوید واردات به‌ میزانی کم شده که دیگر به‌ندرت گوشی جدید وارد می‌شود. او مثال می‌زند که آخرین گوشی بالای ۳۰۰یوروی وارد شده توسط مدیاپردازش که مربوط به سال پیش هم بوده، هواوی p30 pro بود.

توجه به نیاز حداکثری در بازار موبایل

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری

شرایط بازار موبایل ایران در مدت اخیر شرایط خاصی بوده است و بازارهای موبایل به دلیل کارشکنی برخی از واردکنندکانم دچار آشفتگی شد. البته در شرایط حاضر باید تصمیماتی گرفته شود که به نفع مصرف کننده و بازار باشد. قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار نیز ظرفیت این قیمت ها را ندارد بنابراین تصمیمی مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های بالای ۳۰۰ یورو گرفته شد که هنوز نیز ابلاغ آن انجام نشده است. بازار موبایل ایران یکی از بزرگترین بازارهای موبایل در منطقه است که خرید و فروش بسیاری در آن انجام می شود اما با تحولات اخیر در بازار ارز دیگر گمتر کسی توان خرید این قبیل گوشی ها را دارد. واردات موبایل باید با برنامه ریزی و با توجه به نیاز بازار انجام شود در غیر اینصورت تمام طرف ها متضرر خواهند شد.

در گرانی های اخیر بازار موبایل شاهد هستیم که خرید و فروشی زیادی وجود ندارد و با اینکه تلفن همراه به یکی از اصلی ترین نیازهای مردم تبدیل شده اما توان خرید وجود ندارد. از طرفی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که سلیقه مشتری نیز در بازار مهم و قابل احترام است اما تعداد افرادی که توانایی خرید گوشی های بالای ۳۰۰ یورو را دارند اندک است و به همین جهت باید نیاز حداکثری را در نظر گرفت. هرچند در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد گوشی‌های موجود در بازار زیر ۳۰۰ یورو است اما گردش مالی ۲۵ درصدی باقیمانده با این ۷۵ درصد برابری می‌کند، اما به هر ترتیب این تصمیم با ابلاغ رسمی اجرایی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.