صفحه اصلی / اسلایدر / کوچ سرمایه ها از تولید
کوچ سرمایه ها از تولید

نقدینگی از تولید به سمت بورس، بازار ارز، بازار مسکن و... در حال حرکت است

کوچ سرمایه ها از تولید

کسب و کار نیوز- شرایط بازارهای مالی آنقدر پیچیده شده و با افزایش زیاد قیمتی روبروست که دیگر سرمایه گذاری برای تولید باقی نمانده و تمام سرمایه ها جذب بازارهای مالی مانند، ارز، طلا، سکه، بورس، خودرو، مسکن و.... شده است. خطر کوچ سرمایه از تولید به بازار سکه و ارز با بی تدبیری دولت ایجاد شده و وضعیت بسیار نامناسبی برای تولید داخلی بوجود آمده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در۱۰۰ روز نخست امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم به عنوان سرمایه‌های جدید به بازار سهام وارد شده است. همچنین بیش از ۱۲۵ هزار میلیارد تومان نیز در بازار مسکن و و ارز رد و بدل شده است. رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان در این رابطه گفت: «وقتی بازارهای دیگر مثل سکه و ارز رونق دارند فروشنده پوشاک چک دریافتی را دیگر در همان بازار پوشاک سرمایه‌گذاری نمی‌کند بلکه سکه و دلار می‌خرد،چون می‌داند اگر این پول را در بازار پوشاک نگه دارد نه سود می‌کند و نه تقاضای کافی برای آن هست.»

آیا جدا تولیدکنندگان دیگر رمقی برای تولید کالاهایشان ندارند؟ چقدر از سرمایه تولیدکنندگان و فعالان بازار در بازارهای سکه و دلار ذخیره شده است؟ هر چند که رئیس اتاق اصناف تهران منکر جابه‌جایی سرمایه‌های تولیدکنندگان و صنوف در بازار طلا، دلار و بورس شد اما رئیس اتاق اصناف اراک معتقد است که این اتفاق میان بازاری‌ها رخ می‌دهد. رئیس اتاق اصناف اراک در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی تولیدکنندگان و صنوف به جای افزایش تولید در بازار طلا و دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، جا‌به‌جایی سرمایه بازاری‌ها چقدر جدی است؟ گفت: کوچ سرمایه‌‌های بازاری‌ها از تولید به سمت بازارهای موازی همچون طلا، دلار و بورس موضوعی جدی است. جمشید زند به علت کوچ سرمایه‌های تولیدکنندگان به سمت بازار طلا و ارز اشاره کرد و افزود: عدم سوددهی کافی در بخش تولید، عدم قیمت‌گذاری واقعی از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و عدم امنیت کافی در محیط کسب و کار باعث شده که تولید و بخش توزیع دیگر سوددهی کافی نداشته باشند. کما اینکه تعداد تاسیس واحدهای خرده‌فروشی در بازار بیشتر از سال‌های گذشته شده است، بنابراین فروش و تولید کالا به دلیل ورود افراد مختلف توجیه اقتصادی ندارد. متاسفانه اخذ تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای از سوی دولتمردان تولیدکنندگان را برای فعالیت بیشتر دل‌سرد کرده است.

هر لحظه شاهد وضع قوانین و محدودیت‌های جدید در حوزه تجاری کشور هستیم و همین عامل باعث می‌شود که وضعیت تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت سخت‌تر شود. همچنین شهرداری با شهرفروشی و احداث مراکز تجاری مختلف موقعیت کاری را برای اصناف به خطر انداخته است. این اقدامات منجر به آن شده تاسیس واحدهای صنفی نسبت به گذشته بیشتر شود. بنابراین تاسیس واحدهای صنفی جدید در سطح شهر دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

حرکت بازار سرمایه به سوی سرمایه‌گذاری مولد

امین شاکری، کارشناس اقتصادی

مواجهه بنگاه‌های اقتصادی با تنگنای اعتباری در تأمین مالی سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش، از معضلات و مشکلات دیرینه مدیریت بنگاه های اقتصادی در ایران است. بازار پول در ایران به دلایل متعدد، همواره با مازاد تقاضا و کمبود عرضه مواجه بوده است. امروزه ارزش کل بازار سرمایه در حد تولید ناخالص ملی است و با این روند از آن بیشتر می‌شود. از این نظر حجم کل بازار بزرگ شده و می شود گفت که حباب در بخشی از بازار سرمایه قابل مشاهده است. البته نباید تصور شود که حباب این بازار ظرف یک هفته ریزش می کند و سیاستگذار نیز باید متوجه آن باشد که بیش از حد، حباب در بازار به وجود نیاید.

با توجه به نقش بازار سرمایه در جهش تولید، بازار سرمایه ایران هنوز نتوانسته نقش مناسبی در تجهیز منابع مالی به سوی سرمایه‌گذاری مولد داشته باشد؛ برای بهبود تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد از کانال تحقق رشد اقتصادی مستمر و با ثبات، اصلاحات سیاستی می تواند، مسیر حرکت به سمت تامین مالی بورس محور را هموارتر سازد. اقداماتی نظیر شناسایی و برطرف کردن موانع توسعه و تعمیق بازار سرمایه، تداوم حمایت نهاد های حاکمیتی از بازار سرمایه و تدوین قوانین بالادستی به منظور حمایت از این بازار و جذب سرمایه های خارجی، خروج دولت و بانک ها از بنگاه داری وعرضه سهام مالکیتی و مدیریتی شان در بازار سرمایه، فراهم کردن امکانات لازم نظیر تنوع ابزارهای مالی و ایجاد شبکه گسترده معاملات و همچنین تقویت زیرساخت های فناوری و تکنولوژی لازم به منظور شبکه سازی میان سرمایه گذاران و سرمایه پذیرها و ارائه آموزش های لازم و فرهنگ سازی مناسب، میتواند کمک شایانی به توسعه بازار سرمایه در کشور کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.