صفحه اصلی / سرخط خبرها / راهکار ساماندهی بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

راهکار ساماندهی بازار خودرو

کسب و کار نیوز - هر کارشناس خودرویی با یک حساب سرانگشتی به راحتی پیش از این می توانست وضعیت موجود را پیش بینی کند؛ اینکه دولت با تمرکز بر بازار نمی تواند قیمت را کنترل کند.

کاری که باید انجام شود کنار آمدن با واقعیت های اقتصادی و توجه جدی به تولید است. به طور مثال وقتی می خواهند استاندارد به خصوص استاندارد یورو ۵، پیاده کنند این کار هزینه و قیمت کاتالیست را بالا می برد و ظرفیت تولید را پایین می آورد. تبعات دستورهای دولتی هیجان بیشتر در بازار است. هیچ راهکاری برای ساماندهی بهتر این بازار وجود ندارد. یعنی هر کاری که می توانستند و خوب بوده آن را انجام داده اند. اقدامات انجام شده دولت نهایت کاری است که می شد انجام داد. اصل ماجرا این است که باید قیمت خودرو واقعی باشد و بگذارند آزاد باشد. با این کار بازار در ابتدا به هم خواهد ریخت ولی بدتر از وضعیت موجود نخواهد بود. البته گفتنی است اگر همین وضعیت موجود را ادامه دهیم بازار بسیار بدتر از این خواهد شد. باید اجازه بدهند قیمت ها آزاد و سرمایه گذاری روی فناوری های جدید شود؛ فناوری هایی که به آنها دسترسی پیدا شده است. اجرای استاندارد نیز باید حداقل به مدت یک سال دیگر و تا وقتی تحریم هستیم، به تعویق بیفتد. مشکل بازار خودرو را با قیمت دستوری نمی توان حل کرد. وقتی قیمت ها آزاد شود، ابتدا بالاتر خواهد رفت ولی پس از مدتی به تعادل می رسد زیرا یکی از دلایلی که مردم می خواهند در این بازار هیجان انگیز باشند اینجاست که خودرو را به قیمتی مشخص می خرند و در همان لحظه با سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد می توانند بفروشند. وقتی این سود به دلالان پرداخت نشود خود به خود کسی ثبت نام نخواهد کرد و دلالان از بازار خارج می شوند زیرا دیگر سودی ندارد و بازار به سمت و سوی رکود می رود. کما اینکه در حال حاضر در خرید و فروش خودرو در بازار رکود است و صفر شده؛ اما تقاضای خرید از خودروساز کاهش نمی یابد که به خاطر قیمت های دستوری است. بنابراین راهکار این است که قیمت آزاد شود و کمک کنند که موانع تولید برطرف شود زیرا متاسفانه موانع زیادی وجود دارد از مشکلات نقدینگی و مسائل گمرکی تا تخصیص. این مشکلاتی است که باید به دنبال رفع آن باشند و شرط اول آن آزادسازی قیمت هاست. زیرا وقتی قیمت ها را آزادسازی نکنند، خودروسازی که ضرر می دهد وقتی می خواهد ارز بخرد پولی ندارد که ارز بخرد. اما زمانی که پول دست خودروسازان بیاید حالا نوبت به مشکلات بعدی است. ارز، ایجاد و نصب خط تولید، ماده اولیه و… مشکلات بعدی است که نوبت به آنها می رسد. مشکل کمبود امکانات تولید، کمبود نقدینگی و کمبود فناوری است. بنابراین رفع مشکل بازار خودرو بدون پول، زمان لازم و برنامه ریزی درست غیرممکن است. ۴۰ هزار میلیارد تومان در طی دو سال گذشته به صنعت خودرو ضربه خورده است. خودروسازاران ۴۰ سال طول می کشد که با سودشان بتوانند این زیان را جبران کنند. این رقم از یارانه نقدی که به ۵۸ میلیون نفر جمعیت ایران می دهند در سال بیشتر است که با تصمیم آقایان اتفاق افتاده و همچنان نیز بر این تصمیم اصرار دارند. مشکل اینجاست که تحریم هستیم و برای اینکه با تحریم مقابله کنیم باید تلاش و با هم همکاری کنیم که این کار نیز شده و ارتش، سپاه، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها همه به کمک صنعت خودروسازی آمده اند. اینجا با دست خالی نمی توان کاری کرد بلکه باید پولی در میان باشد. این پول را یا دولت باید بدهد که ندارد یا باید خودروساز از مکانیزم اقتصادی خودش دربیاورد که الان متاسفانه راه آن را مدت هاست که بسته اند و روز به روز این شرکت ها زیان بیشتری می بینند. نه تنها سود نمی کنند که بتوانند خط تولید راه بیندازند، بلکه دارند در هر خودرو به طور متوسط ۳۰ میلیون تومان زیان می کنند با قیمت هایی که در حال حاضر گذاشته اند.

همچنین مطالعه کنید:

حمید دیهیم

شرط ضد تورمی بودن رشد بورس

سرمقاله-  بنابراین اشکال در طرز استفاده از منابع مالی جذب شده است نه ورود نقدینگی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *