صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم گران فروشی در بازار لوازم خانگی
تداوم  گران فروشی  در  بازار  لوازم   خانگی

سامانه 124 نقش خود را به عنوان کنترل کننده گرانی و قاچاق به درستی ایفا نکرد

تداوم گران فروشی در بازار لوازم خانگی

کسب و کار نیوز- با توجه به اهمیتی که لوازم خانگی در سبد هزینه‌کرد خانوارها و زوج‌های جوان دارد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تمام فروشندگان و تولیدکنندگان فعال در این بازار را ملزم به ثبت قیمت ها در سامانه 124 کرده است. اما با نگاهی به این سامانه متوجه می شویم که اشکالات زیادی در آن وجود دارد و تا به امروز تعداد کمی از فعالان بازار در آن ثبت نام و قیمت کالاهای خود را وارد کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این سایت، سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات است که با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طراحی و برای اطلاع رسانی قیمت اقلام مختلف به کار برده می‌شود. اما این سامانه سه روزی است که از دسترس خارج شده و هنوز امکان ورود کاربر به آن وجود ندارد. گزارش هایی منتشر شده که با توجه به مهلت تعیین شده توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ۳۰ تولید کننده لوازم خانگی بیش از هزار قلم از انواع محصولات تولیدی خود را در سامانه ۱۲۴٫ir  ثبت کردند. مطابق اطلاعیه‌های داده شده توسط سازمان حمایت کلیه لوازم خانگی عرضه‌شده در بازار باید در سامانه ۱۲۴ ثبت و عرضه کالا با قیمت‌های بالاتراز قیمت ثبت شده در سامانه مذکور تخلف محسوب می‌شود.

طبق مشاهدات میدانی لوازم خانگی از اول سال تاکنون دچار نوسانات قیمتی زیادی شده است به حدی که توان خرید برای بسیاری از این کالاها دیگر وجود ندارد و البته این دغدغه بیشتر به سمت زوجین جوانی رفته که قرار است یک زندگی را با وسایل نو شروع کنند اما نمی توانند آن را تامین کنند. این طور که پیداست سامانه ۱۲۴ نیز تا به امروز نتوانسته نقش خود را به عنوان کنترل کننده گرانی و قاچاق در بازار ایفا کند. حسن حسنی سفیدآبی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی فلزی، گفت: از آنجایی که مواد اولیه در داخل افزایش قیمت داشته است، شاهد گران شدن لوازم خانگی فلزی در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی با بیان اینکه دولت نقش مهمی در تعیین قیمت مواد اولیه دارد، بیان کرد: بسیاری از مواد اولیه که در داخل کشور موجود است گران شده است به طور مثال قیمت ورق آهن، مس و … که در داخل تولید می‌شود را دولت تعیین می‌کند. ورق برنج در سال گذشته ۸۵ هزار تومان بود، اما امسال به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این مقام مسئول در خصوص میزان واردات لوازم خانگی فلزی، تشریح کرد: خوشبختانه واردات لوازم خانگی در کشور به صفر رسیده است و قاچاق به دلیل شیوع ویروس کرونا زمین گیر شده است. اگر در تامین مواد اولیه به مشکل بر نخوریم، در حال حاضر بهترین فرصت برای تولید‎کنندگان داخلی است تا بتوانند خود را در این صنف تقویت کنند.

دولت فکری برای بازار لوازم خانگی بیندیشد

علی موسوی، نماینده مجلس

برای تثبیت و تعادل بازار لوازم خانگی طرح هایی از این دست که سامانه ای طراحی شود و فروشندگان و تولیدگنندگان بخواهند قیمت کالاها را در آن بارگذاری کنند، حکم مسکن را داشته راهگشا نخواهد بود. دولت باید به این بازار به طور جدی ورود کند و بازار را به نحوی اداره کند تا دیگر شاهد شکل گیری گرانی و قاچاق در بازار نباشیم. قاچاق کالا به دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی در بازار ادامه دارد و سودجویان به روش های بسیاری توانسته اند تا به امروز بازار را در دست داشته باشند.

اجرای طرح وزارت صمت مبنی‌بر ثبت قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ بر بازار تاثیر چندانی ندارد و موقتی خواهد بود و ایمن در حالی است که بسیاری از فروشندگان و فعالان بازار از حضور در این سامانه فرار می کنند و حاضر نیستند کالای موجود در فروشگاه خود را با قیمت ثبت کنند. مرجع قیمت در بازار باید اطلاعاتی کامل به مردم و مصرف کننده دهد در حالی که این سامانه اطلاعات ناقصی دارد و تکمیل آن نیازمند اجرای روش های بازدارنده است. دستگاه‌هایی مانند سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف هم گویا توان لازم برای برخورد با نقض قوانین در این سامانه را ندارند و تخلفات در آن ادامه دارد.

البته در صورت اجرای درست این مدل طرح ها ممکن است این طرح‌ها مُسکن باشند اما نمی‌تواند مشکلات را به‌صورت ریشه‌ای درمان کند. تنها راهکار کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی افسار گسیخته، رشد و افزایش تولید است زیرا با تحقق این امر عرضه افزایش می‌یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.