صفحه اصلی / اسلایدر / گروکشی بانک ها در پرداخت تسهیلات
گروکشی بانک ها در پرداخت تسهیلات

بانک مرکزی: بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی از سوی بانک ها ممنوع است

گروکشی بانک ها در پرداخت تسهیلات

کسب و کار نیوز- برخی بانک ها و موسسات مالی در زمان اعطای تسهیلات، بخشی از تسهیلات را در قالب انواع سپرده ها اعم از قرض الحسنه و سرمایه گذاری بلوکه می کنند. این بانک‌ها در حالی بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان را بلوکه می‌کنند که بانک مرکزی در سال‌های گذشته چندین بار بر غیر قانونی بودن این اقدام تاکید کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گزارش هایی در رابطه با بلوکه کردن تسهیلات درخواستی مشتریان منتشر شده که نشان می دهد برخی بانک ها و موسسات اعتباری در چند وقت اخیر بخشی از وام و تسهیلات درخواستی مشتریان را در بانک بلوکه می کنند و از پرداخت تمام و کمال مبالغ خودداری کرده اند. همچنین بانک های مذکور که نام بانک های خصوصی بیشتر در آنها به چشم می خورد از بخشنامه های بانک مرکزی نیز حرف شنوی نداشته و با بی اعتنایی به آنها در حق مشتریان کم کاری می کنند. این موضوع موجب شده تا بسیاری از مردم و مشتریان بانک ها که از این تسهیلات استفاده کرده اند معترض شده و شکایاتی را به مراجع قانونی تحویل دهند. برای مثال مشتریان در برخی از بانک‌ها برای دریافت یک وام ۶۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان را تا پایان دوران مشارکت در حساب بلوکه کنند که هم منجر به کاهش میزان تسهیلات دریافتی شده و هم سود تسهیلات را با توجه به هزینه خواب پول در حساب به بالای ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.

در همین رابطه بانک مرکزی با اعلام اینکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها ممنوع است، یادآور ‌شد در صورتی که بانک ها قصد دارند معادل بخشی ازتسهیلات را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده بپذیرند، باید سود علی‌الحساب به آن سپرده بپردازند. روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد: بر اساس مفاد بخشنامه‌های پیشین طی سال های گذشته، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. در این میان، بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی براساس توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری یا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مسدود کرده و توثیق می‌کنند.

یادآور می‌شود، گرچه این رویه منوط به آن که قبل از اعطای تسهیلات باشد و با توافق و رضایت تسهیلات‌گیرنده انجام شود، منع مقرراتی ندارد؛ لیکن به منظور پیشگیری از تخطی از حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار، در صورتی که وفق توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، بخشی از وثایق به صورت نقدی و در قالب مسدود کردن سپرده توثیق می‌شود، سپرده یاد شده باید در قالب حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار بوده و با احتساب و پرداخت سود علی‌الحساب به آن، معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده که هم‌اکنون در شبکه بانکی کشور مبنای عمل است، انجام پذیرد. بر این اساس ضروری است مراتب با لحاظ مفاد قانونی مرتبط به تمام واحدهای ذیربط بانک ها‏ یا مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.‏

رفتار خودسرانه بانک ها

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی

خلاف رویه ای که بانک های کشور در گروکشی از مشتریان درخواست کننده تسهیلات در پیش گرفته اند موضوع جدیدی نیست و سالهاست به رغم هشدارها و تاکیدات بسیار این روند ادامه دارد. شکایات بسیاری در طول سالهای اخیر در این رابطه به ثبت رسیده و افزایش آن در ماه های اخیر نشان دهنده عدم توجه بانک ها به حساسیت این اتفاق دارد.

بانکها در ایران در لیست ارگان هایی هستند که هزینه های بسیاری دارند و برای همپوشانی هزینه های خود و یا به اصطلاح جبران هزینه های خود دست به این مدل راهکارها یا بهتر است بگوییم ترفندها می زنند که البته خلاف قانون و اجحاف در حق مشتریان است. بلوکه کردن مبلغی از تسهیلات هم یکی از ترفندهایی است که اکثر بانک ها به آن متوسل شده اند تا بتوانند برخی از هزینه های کلان خود را مدیریت کنند. در تمام کشورهای جهان سیستم بانکی به نحوی اداره می شود که تولیدکننده و بنگاه اقتصادی اصولا درخواستی برای دریافت وام ارایه نمی کند و خود بانک ها به دنبال پرداخت وام به بنگاه ها و سازمان های اقتصادی هستند اما در ایران درست برعکس این ماجرا اتفاق می افتد. در حالی که بنگاه اقتصادی به دنبال اخذ وام و تسهیلات است بانک مورد نظر هیچ گونه تمایلی برای پرداخت این وام ها ندارد و همین است که تولید در آستانه منفی شدن قرار گرفته است.

 

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.