صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / قراردادهای هش با محدودیت زمانی
قراردادهای هش با محدودیت زمانی

قراردادهای هش با محدودیت زمانی

قراردادهای هش با محدودیت زمانی

تعریف قراردادهای هش با محدود نیت زمانی

قراردادهای هش با محدودیت زمانی (HTLC) نوعی از قرارداد هوشمند است که در کانال های cryptocurrency مورد استفاده قرار می گیرد تا ریسک طرف مقابل را از بین ببرد. این امکان را برای انجام معاملات محدود به زمان فراهم می کند.

از نظر عملی، این بدان معنی است که گیرندگان یک معامله باید با تولید اثبات رمزنگاری در یک بازه زمانی مشخص، پرداخت را تصدیق کنند. در غیر این صورت، معامله صورت نمی گیرد.

تجارت زنجیره ای اتمی بین cryptocur ارز با استفاده از HTLC انجام می شود. شبکه پرقدرت بیت کوین همچنین از HTLC استفاده می کند.

 

نادیده گرفتن قراردادهای هش با محدودیت زمانی

قرارداد (HTLC) از چندین عنصر از معاملات رمزنگاری موجود استفاده می کند. به عنوان مثال ، معاملات HTLC برای تأیید و اعتبار معاملات معاملات از چندین امضاء ، که از یک کلید عمومی تشکیل شده اند ، استفاده می کنند. اما دو عنصر وجود دارد که HTLC را از معاملات استاندارد رمزنگاری متمایز می کند.

اولین مورد، hashlock است. hashlock نسخه ای از کلید رمزنگاری است که توسط مبداء معامله ایجاد می شود. از آن برای باز کردن هش اصلی استفاده می شود. در HTLC ، طرف اصلی یک کلید تولید می کند و آن را فشرده می کند. هش در یک تصویر از قبل ذخیره شده ذخیره می شود که متعاقباً در طی معامله نهایی فاش می شود.

دومین عنصر مهم HTLC یک timelock است. از دو قفل زمانی متفاوت برای تعیین محدودیت زمانی در قراردادهای ایجاد شده با استفاده از HTLC استفاده می شود. مورد اول CheckLockTimeVerify (CLTV) است. از یک پایگاه زمانی برای قفل و انتشار بیت کوین استفاده می کند. این بدان معنی است که محدودیت های زمانی دارای کدگذاری سخت هستند و کوین ها فقط در یک زمان و تاریخ خاص یا در یک اندازه خاص از اندازه بلوک منتشر می شوند.

مورد دوم CheckSequenceVerify (CSV) است. بستگی به زمان ندارد. درعوض ، از تعداد بلوک های ایجاد شده به عنوان معیار استفاده می کند تا از زمان نهایی شدن یک معامله پیگیری کند.

برای انجام معامله با استفاده از HTLC ، افراد علاقه مند باید کانال ها را با یکدیگر باز کنند.

 

چگونه HTLC به صورت عملی پیاده سازی می شود؟

فرض کنید آلیس می خواهد بیت کوین خود را بابت مبادله تجاری از باب مبادله کند. یک معامله معمولی HTLC بین آنها به شرح زیر انجام می شود:

  1. آلیس یک هش از کلید خصوصی خود تولید می کند و آن را به باب در litecoin blockchain ارسال می کند. او همچنین با ایجاد یک معامله اسمی ، تصویری از هش تولید می کند. این پیش نمایش به اعتبار و نهایی کردن معامله کمک می کند.
  2. باب همچنین از کلید خود هشی تولید می کند و آن را برای آلیس می فرستد. علاوه بر این ، او با انجام یک معامله اسمی (در لایت کویین) با آلیس ، پیش تصویری ایجاد می کند.
  3. هنگامی که آلیس معامله litecoin باب را دریافت کرد او آن را با استفاده از کلید اصلی که در تصویر قبل در دسترس است ، امضا می کند. باب نیز در پایان کار خود با استفاده از کلید خصوصی خود برای باز کردن معامله آلیس استفاده کرد.

HTLC چگونه کار می کند؟

روشی که Hash Time Lock Contracts کار می کند این است که شخصی که اقدام به پرداخت آن می کند هش خاص را تنظیم کند ، که بیانگر میزان پولی است که پرداخت می شود. برای دریافت پرداخت ، دریافت کننده باید اثبات رمزنگاری پرداخت را ایجاد کند ، و او مجبور است این کار را در مدت زمان مشخصی انجام دهد. مقدار زمانی که گیرنده باید مبلغ پرداخت را بپذیرد ، می تواند از یک قرارداد بسته شده تا زمان دیگر متفاوت باشد. اگر گیرنده مهلت را ملاقات کند ، آن وقت پول آنها خواهد بود ، اگر او نتواند مهلت خود را تحقق بخشد ، نخواهد بود. بنابراین ، وقتی صحبت از مهلت قراردادهای هش Time Locked ، هنگام تبادل ارزهای رمزنگاری شده ، غالباً مورد بحث است.

مقدار زمانی که گیرنده باید مبلغ پرداخت را بپذیرد ، می تواند از یک قرارداد بسته شده تا زمان دیگر متفاوت باشد. اگر گیرنده مهلت را ملاقات کند ، آن وقت پول آنها خواهد بود ، اگر او نتواند مهلت خود را تحقق بخشد ، نخواهد بود. بنابراین ، وقتی صحبت از مهلت HTLC هنگام تبادل ارزهای رمزنگاری شده ، غالباً مورد بحث است.

 

مزایای HTLC

مزایای زیادی برای این نوع قراردادها وجود دارد. اول ، به دلیل حساسیت زمان زیادی ، مانع از این می شود که شخصی که پرداخت آن را انجام داده است مجبور شود منتظر نامحدود صبر کند تا دریابد که آیا پرداخت وی طی می شود یا خیر. دوم ، شخصی که پرداخت را انجام می دهد در صورت عدم پذیرش پرداخت مجبور نخواهد شد پول خود را هدر دهد. این به سادگی بازگردانده می شود.

 

حساسیت به زمان

ماهیت حساس زمان معامله مانع از آن می شود که فرستنده برای همیشه صبر کند تا دریابد که آیا پرداخت آنها طی شده است یا خیر. اگر زمان تمام شود ، وجوه فقط به فرستنده ارسال می شود ، بنابراین آنها نیازی به نگرانی ندارند و می توانند منتظر بمانند تا روند این روند باز شود.

سیستم قابل اعتماد

همانطور که در مورد همه قراردادهای هوشمند وجود دارد ، اعتماد لازم نیست زیرا مقررات قبلاً در خود قرارداد کدگذاری شده اند. قراردادهای Lock Hash Time Lock با اجرای یک بازه زمانی برای پذیرندگان مبلغ پرداخت ، این کار را یک قدم فراتر گذاشتند.

 

اعتبارسنجی blockchain

معاملات به دلیل اثبات رمزنگاری پرداخت موردنیاز گیرنده اعتبار دارند. بلاکچین همواره به عنوان یک دفتر کل مهم در صنعت کریپتو کرانسی قرار دارد که باعث تحول این صنعت شد.

 

اطلاعات خصوصی

محدودیت های پیچیده حساب یا محدودیت های KYC / AML وجود ندارد. با یک همتای مورد نظر خود مستقیماً از کیف پول خود تجارت کنید. فقط طرفهای درگیر جزئیات تجارت را می دانند.

تجارت از طریق ارزهای رمزنگاری شده متعدد

HTLC معاملات بین زنجیره ای را آسان تر و ایمن تر از همیشه می کند. معاملات زنجیره ای متقابل گام بعدی در تکامل پذیرش رمزنگاری است. هرچه متحد کردن صدها بلاکچین موجود در سیلوها آسان تر شود به طور کلی فناوری می تواند شروع به مقیاس و دستیابی به مقبولیت گسترده کند.

 

HTLC در صنایع سنتی

علاوه بر انجام معاملات رمزنگاری امن تر و بی اعتماد تر ، HTLC همچنین می تواند از موارد استفاده در صنایع سنتی تر مانند املاک و مستغلات استفاده کند.

اگر یک شرکت املاک و مستغلات باید در مدت زمان محدود با یک توسعه دهنده قرارداد ببندند ، می توانند از قراردادهای TimeLock استفاده کنند تا پس از تصویب برنامه توسعه خود ، به پیمانکار مبلغ پیش پرداخت را ارسال کنند.

این کار با حذف کلیه واسطه ها از روند ، باعث کاهش چشمگیر زمان لازم برای انجام معاملات می شود.

 

HTLC  و شبکه لایتینگ

HTLC در حال حاضر شروع به پذیرش در شبکه لایتنینگ می کند ، که یک لایه دو راه حل مقیاس بندی برای blockchain های Bitcoin ، Litecoin و Monero است. شبکه رعد و برق امکان مقابله با معاملات کوچکتر “خاموش زنجیره ای” را فراهم می کند و سپس آنها را به عنوان یک معامله واحد با بسیاری از اجزای کوچکتر در زنجیره ضبط می کند.

فایده ای که HTLC برای شبکه لایتنینگ به ارمغان می آورد این است که اجازه می دهد تا پرداخت ها با خیال راحت از طریق کانال های مختلف پرداخت همتا انجام شود.

این بدان معناست که کاربران می توانند سایر کاربران را بدون داشتن کانال مستقیم بین آنها باز کنند. با هم ، HTLC و Lightning Network راه حلهای مکمل هستند که به blockchain Bitcoin اجازه می دهد تا نه تنها مقیاس بلکه مقیاس معاملات زنجیره ای را در یک محیط بی اعتماد انجام دهد.

 

چالش های HTLC

اگرچه HTLC مزایای بسیاری را ارائه می دهد ، اما یکی از بزرگترین چالش هایی که هنوز HTLC با آن روبرو است ، ناآشنایی آن با مردم است.

عدم درک در مورد هدف و عملکرد ارزهای رمزپایه هنوز یک مانع اساسی برای تصویب این صنعت است. حتی در سال ۲۰۱۹ ، اکثریت جمعیت جهان هنوز از آنچه بیت کوین است ناآشنا هستند و در بیشتر کشورهای توسعه یافته ، تعداد معدودی از افراد از آن چیزی فراتر از آنچه که از رسانه های اصلی شنیده اند ، خبر دارند. این حتی صد ارزهای رمزگذاری شده دیگر و اصطلاحاتی مانند “قرارداد هوشمند” یا “پروتکل اجماع” را شامل نمی شود.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

نکته اصلی در دستیابی به برنامه اصلی HTLC ، در قابلیت ساده سازی آن است تا جایی که کاربران و مشاغل می توانند از HTLC بهره مند شوند بدون اینکه حتی بدانند از آنها استفاده می کنند.

این نوع اتخاذ مبدل در همه ابعاد فناوری رایج است. افراد معدودی از پروتکلهای اساسی که عملکرد کارت بدهی ویزا را ایجاد می کنند ، یا حتی پروتکل های TCP / IP که برای اتصال دستگاه های شبکه در اینترنت استفاده می شوند ، آگاهی دارند.     HTLCمی توانند به روشی مشابه همه جا تبدیل شوند. با این حال ، ابتدا باید توسط جوامع توسعه دهنده اصلی پذیرفته شود.

 

منبع : iminer

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.