صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش نارضایتی از کارگزاری ها ی بورس
افزایش نارضایتی از کارگزاری ها ی  بورس

زیرساخت ضعیف کارگزاری ها و انحصار گلوگاه رونق معاملات بورس شده است

افزایش نارضایتی از کارگزاری ها ی بورس

کسب و کار نیوز - این روزها برای سهامداران کارگزاری «آگاه» اصلا روزهای خوبی نبوده و اختلال و در دسترس نبودن سامانه این کارگزاری یکی از مهم ترین اتفاقات بازار سرمایه در روزهای گذشته بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این میان انتقاد سهامداران کارگزاری های «مفید» و «مبین سرمایه» هم به چشم می خورد. مشکل به ساعت ۱۰ شب سه شنبه برمی گردد که در فضای مجازی خبری دست به دست شد که سایت کارگزاری «آگاه» هک شده و با این شایعه شروع شد. بلافاصله مدیران کارگزاری «آگاه» پاسخ دادند که هک نشده و مشکلی است که حل می شود. چهارشنبه هم عرضه اولیه وپویا بود که بعد از مدت ها عرضه اولیه مهمی بود. همین موضوع باعث شد که مشتریان آگاه نگران باشند که چگونه می توانند عرضه اولیه را بخرند یا معامله گران بزرگ تر در مورد معاملات روز چهارشنبه نگران بودند. با توجه به حرف های مسئولان کارگزاری آگاه یک مشکل سخت افزاری در مرکز داده این کارگزاری ایجاد شده بود و روز چهارشنبه سایت کارگزاری از دسترس خارج شد و کسی نتوانست معامله انجام دهد. در نهایت روز شنبه ساعت ۱۰ دوباره سایت در دسترس قرار گرفت ولی اختلال همچنان کما بیش وجود داشت و روز یکشنبه هم به درازا کشید. ثبت سفارش ها کند بود و مشکلات دیگری که در کارگزاری های دیگر نیز به چشم می خورد.

درآمدهای نجومی کارگزاری های «مفید» و «آگاه»

آمارهای رسمی منتشرشده نشان می‌دهد که کارگزاری‌های مفید و آگاه دو کارگزاری پرمخاطب بازار سرمایه هستند که سهم ۱۹٫۸۹ درصدی و ۱۲٫۸۹ درصدی از کل معاملات عادی و الکترونیکی را دارند. ارزش معاملات دو کارگزاری مفید و آگاه نیز افزایش عجیبی داشته است. ارزش معاملات کارگزاری مفید تا پایان اردیبهشت سال جاری نسبت به زمان مشابه ۱۸ برابر شده و ارزش معاملات کارگزاری آگاه نیز در همین زمان ۲۵ برابر شده که با توجه به ثابت ماندن میزان کارمزد کارگزاری‌ها از هر معامله، در آمد نجومی را نصیب این دو کارگزاری شده است. با وجود افزایش نجومی درآمد اما بررسی خدمات دو کارگزاری نشان می‌دهد که هر دو کارگزاری در این زمینه از میزان رشد مشتریان خود عقب مانده‌اند به طوریکه افزایش قطعی و کند شدن سرعت سامانه‌های این کارگزاری‌ها به اتفاقی طبیعی در ماه‌های اخیر تبدیل شده است. این اتفاق در روزهای انتشار عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به اوج خود می‌رسد و هر دو کارگزاری با کندی شدید در معاملات روبرو می‌شوند. این موضوع در روز چهارشنبه هفته گذشته به اوج خود رسید و کارگزاری آگاه با قطعی کامل سامانه معاملاتی مواجه شد که سوختگی یکی از سرورها دلیل اصلی این اتفاق بیان شد. اما این دلیل در کنار سایر کندی‌های سامانه معاملاتی این دو کارگزاری باعث نارضایتی مشتریان آن‌ها شده و به نظر می‌رسد که مدیران این دو کارگزاری با وجود افزایش نجومی درآمد اما قصد اقدام جدی برای بهبود خدمات خود را ندارند و ایرادات همچنان پابرجاست.

دولت تهدیدات بورس را کنترل کند

در همین راستا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هیچ وجه موافق توقف بازار بورس نیستیم، گفت: «باید زیرساخت های بازار بورس به درستی ایجاد، مدیریت و تقویت شود.» «کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، به بررسی عوامل نارضایتی مردم از کارگزاران می پردازد.

زیرساخت های ضعیف، گلوگاه رونق بورس

کمیل طیبی، اقتصاددان
عدم صدور مجوز برای تاسیس کارگزاری های بورسی باعث ایجاد انحصار و رانت شده است. هم زمان با گسترش بازار سرمایه، اقبال مردم برای خرید و فروش سهام و ورود به بازار سرمایه و توجهی که دولت نسبت به گسترش بازار سرمایه دارد که می تواند باعث تامین منابع مالی باشد و حتی به عبارتی تامین منابع مالی برای رونق تولید، بنابراین نیاز است که زیرساخت های این بازار تقویت شود. مشکلاتی که مردم در سامانه های معاملاتی دارند نشان می دهد زیرساخت ها ضعیف است. این در حالی است که ما این مشکلات را در بازارهای مالی یا بازارهای سرمایه کشورهای پیشرفته تر نداریم و این زیرساخت ها در آن کشورها فراهم است. توجه داشته باشیم که ارائه خدمات و ورود به این بازار به صورت دیجیتالی انجام می شود. پس در این شرایط پرداختن به زیرساخت و هدف گذاری برای گسترش بخش دیجیتالی بازار و تقویت آن بسیار اهمیت دارد. در غیر این صورت می تواند موجب نارضایتی مردم یا آن دسته از معامله گران شود که از این بازار ناامید می شوند. این مشتریان پس از ناامیدی از بازار سرمایه راه کوتاه تر و آسان تری را انتخاب کنند و وارد بازار ارز و سکه برای تبدیل دارایی خود می شوند. بنابراین اگر بخواهیم یک بازار دارایی خوب و مطمئن داشته باشیم که در آن سبدگردانی انجام شود و تنوع در سبد به وجود بیاید، باید زیرساخت های بورس را متناسب با اقبال عمومی و تقاضایی که به وجود آمده گسترش دهیم.

ایجاد زیرساخت در بورس زمان بر است

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه
بازار سرمایه در خلال یک سال و نیم اخیر بسیار بزرگ شده و به خصوص بعد از آزادسازی سهام عدالت اقبال مردم به این بازار بیشتر هم شده است. در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون سهامدار در بازار داریم و قطعا ساختارهای قدیم بورس برای پاسخگویی به این تعداد بسیار زیاد سهامداران کم و کاستی هایی دارد. شرایط واگذاری و زیرساخت های انفورماتیکی بازار سرمایه برای این تعداد مشتری طراحی نشده بود که در یک عرضه اولیه تا ۴ میلیون مشتری مشارکت کنند. همچنین تخصیص تعداد بسیار محدودی سهم در یک عرضه اولیه که قرار است ۱۳ تا ۱۴ سهم تخصیص داده شود، کار بسیار دشواری است. شاید فقط بانک ها و مخابرات برای تلفن ثابت و در مورد پرداخت یارانه ها چنین حجمی از عملیات را شاهد باشند؛ البته این عملیات ها نیز به این اندازه فشردگی زمانی ندارند و از این نظر سامانه معاملاتی به شدت زیر فشار است. تاکنون تلاش بسیار زیادی شده که این سیستم سرپا نگه داشته شود؛ اما شرایط تغییر کرده است. این در حالی است که در کشور استان های زیادی را داریم که اصلا کارگزاری ندارند. همچنین در خیلی از نقاط کشور دسترسی به سبدگردان ها و مشاوره ها وجود ندارد. اصل گسترش بازار سرمایه این مساله را مورد تاکید قرار می دهد که در صدور مجوزها تعجیل شود و با توجه به بزرگ شدن بازار، مجوزهای فعالیت نهادهای مالی جدید در تمام سطوح کارگزاری، سبدگردان، مشاوره و تامین سرمایه داده شود. بازار ما نیازمند ورود نیروهای جوان و تازه نفس است و مجوزهای جدید می تواند ایجاد اشتغال گسترده ای در کشور به خصوص در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی کند. جا دارد سازمان بورس با صدور مجوزها زمینه اشتغال ۶ هزار نفر را در بازار سرمایه ایجاد کند که از این نظر رقم قابل توجهی است. آمادگی بازار سرمایه برای چنین گسترشی در یک زمان کوتاه خیلی کم بود و رفته رفته باید کمبودها جبران شود که قدم اول آن سهولت در اعطای مجوزها خواهد بود. روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه «وپویا» بودیم که کارگزاری آگاه حین آن دچار اختلال شد. وقتی یک عرضه اولیه با مشارکت ۲ و نیم میلیون سهامدار برگزار می شود شما نمی توانید آن را به خاطر بروز یک مشکل در یک کارگزاری عملا نقد کنید چون به هر حال کل سامانه دوباره با یک بار سنگین مواجه می شود و شاید اصلا مشخص نباشد که مشکلات یک کارگزاری چه زمانی حل خواهد شد. به هر حال این روابطی است که میان آن کارگزاری و مشتریانش است. کارگزاری «آگاه» هم پذیرفت که خسارتی را به مشتریانش به خاطر آنکه نتوانستند در عرضه اولیه شرکت کنند، پرداخت کند. رقم تخصیص داده شده در عرضه اولیه حدود ۸۰ هزار تومان بود و اگر آن یک میلیون مشتری هم وارد بازار می شدند حتی رقم خیلی کمتر از این می شد. اگر هم صددرصد رشد می کرد برای آن یک میلیون نفر هم ۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر می توانست بازدهی داشته باشد که رقم خاصی در این بازار نیست. به هر حال یک مشتری که مدت طولانی با یک کارگزاری کار کرده و در شرایط مختلف از آن خدمات گرفته این مساله چیزی نیست که بخواهد روی آن تاکید کند. اما واقعیت این است که وقوع حوادث بر اثر فشار زیادی که به یک کارگزاری بیاید یا اتفاقاتی از این دست، بیشتر به مدیریت آن کارگزاری و کانون کارگزاران و در نهایت سازمان بورس و اوراق بهادار برمی گردد. لازمه توسعه بازار این است که ما با این حوادث مواجه شویم و درک کنیم که گام هایی باید برای توسعه بازار برداشته و این نواقص کم کم رفع شود. مردم نیز چون تازه وارد بازار شده اند فرق کارگزاران، نحوه ارائه خدمات و نحوه ارائه پشتیبانی را درک خواهند کرد و کم کم ما شاهد تخصصی تر شدن و بهبود کیفیت خدمات کارگزاران خواهیم بود. به هر حال این کار زمان نیاز دارد زیرا ما در یک مقطع کوتاه یک سال و نیمه شاهد ورود تعداد عظیم سهامداران هستیم و به تبع به همان میزان که تعداد سهامداران زیاد می شود ایجاد زیرساخت های فنی و مهندسی ممکن نیست. زمانی که انبوهی از تقاضا به وجود می آید لاجرم مشکلات هم همراه آن ایجاد می شود و زمان نیاز است که سرمایه گذاری کنید تا زیرساخت ها را توسعه دهید.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.