صفحه اصلی / اصناف / فروش غیراصولی تایر دولتی توسط تولیدکنندگان
فروش غیراصولی تایر دولتی توسط تولیدکنندگان

فروش غیراصولی تایر دولتی توسط تولیدکنندگان

کسب و کار نیوز- صف‌های طولانی خرید تایر دولتی در ماه‌های اخیر برای مردم آزار دهنده شده است و بسیاری از متقاضیان از دریافت تایر با نرخ مصوب ناامید شده و برای تأمین نیاز خود به بازار سیاه تایر رجوع کرده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته بعضی از فعالان بازار تایر، یکی از دلایل بدتر شدن وضعیت عرضه این کالا با نرخ دولتی مربوط به بسته شدن سایت‌های فروش اینترنتی تولیدکنندگان می‌شود. البته این سایت‌ها نیز با شرایط بسیار عجیب مانند فروش به هنگام اذان ظهر و یا با موجودی بسیار کم اقدام به فروش لاستیک می‌کردند و در نتیجه اکثر متقاضیان امکان دریافت تایر از این روش را نداشتند.

اما با این وجود به گفته مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با فروش اینترنتی تایر مخالفت کرده است. وی با بیان اینکه مسئولیت گرانفروشی تایر بر عهده نهادهای نظارتی است گفت: بسیاری از ارگان‌های دولتی-نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات بودجه فراوانی دریافت می‌کنند و می‌بایست بر بازار نظارت کرده و با متخلفان برخورد کنند.

این درحالی است که بر اساس اظهارات رسول جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار مبنی بر الزام تولیدکنندگان به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، تولیدکنندگان به انحای مختلف از این کار امتناع و در برابر شفاف‌سازی زنجیره تأمین مقاومت می‌کنند که این امر در نهایت موجب زیان مصرف کنندگان و تداوم یافتن وضعیت نابسامان بازار تایر سایز سبک خواهد شد.

در همین ارتباط به سراغ سیدمحمد حسین مولاخواه مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رفته و برای روشن شدن ابعاد گوناگون مسئله گرانی و کمبود تایر و همچنین صحت اظهارت سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با وی به گفت‌وگو نشستیم.

سازمان حمایت در جهت کنترل قیمت‌ها با مختلفان برخورد می‌کند

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این سازمان در جریان وضعیت فعلی بازار تایر و قیمت‌های نجومی آن قرار دارد، گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با عرضه اینترنتی و مستقیم کالاها به مصرف‌کننده به شرط رعایت ضوابط قانونی مشکلی ندارد؛ اما در صورت عدم رعایت این ضوابط اعم از قیمت نهایی ارائه شده به مصرف‌کننده، فروش کالا به واسطه‌ها و همچنین رعایت قیمت مصوب، سازمان حتماً با تخلفات صورت گرفته مقابله کرده و از فروش غیراصولی تایر به شیوه آنلاین جلوگیری خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان حمایت در بخش تایرهای سنگین تولیدی و وارداتی به صورت کامل بر بازار اشراف دارد گفت: به دلیل شفافیت موجود در زنجیره توزیع تایر سنگین ما از چگونگی تولید و ارز استفاده شده برای واردات تایر اطلاع داشته و از موجودی انبارها و خرده فروشی‌ها با خبر هستیم و به همین دلیل در حوزه ناوگان حمل و نقل سنگین امکان هیچ گونه تخلفی وجود ندارد.

سوءاستفاده از فروش اینترنتی تایر دولتی به دلیل عدم رعایت ضوابط

مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت، با اشاره به بعضی از تخلفات صورت گرفته در فرآیند فروش اینترنتی تایر توسط تولیدکنندگان گفت: به عنوان مثال در یکی از شهرستان‌ها، افراد سودجو توانسته‌اند با جمع‌آوری کارت‌های ملی مردم، تعداد بسیار زیادی تایر با نرخ دولتی خریداری کرده و آن‌ها را با نرخ آزاد در بازار عرضه کنند؛ به همین دلیل تاکید سازمان حمایت بر رعایت تمامی استانداردهای تعیین شده برای فروش کالاهای اساسی به نرخ دولتی از جمله تایر سبک است.

مولاخواه با تاکید بر این‌که شرکت‌های تولیدی اجازه عرضه تمام محصولات خود در سایت‌های اینترنتی را ندارند، افزود: این شرکت‌ها می‌بایست درصد مشخصی از تولیدات خود را با هماهنگی دفتر برنامه‌ریزی تأمین، تنظیم و توزیع سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به صورت فروش اینترنتی انجام دهند.

تغییر سیاست فروش تولیدکنندگان یکی از دلایل گرانی تایر است

وی درباره علت این مسئله اظهار داشت: اگر تولیدکنندگان عرضه تایر را به واحدهای صنفی فروشنده تایر قطع کنند، این فروشندگان به دلیل عدم تأمین سود و منافع خود، از مسیر قانونی عرضه که شامل عمده فروشی و خرده فروشی است منحرف شده و در نتیجه بازار تایر همانند وضعیت کنونی با افزایش قیمت دوچندان مواجه خواهد شد.

مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تغییر سیاست فروش واحدهای تولیدی را از دیگر عوامل افزایش قیمت برشمرد و افزود: با تغییر این سیاست‌ها، واحدهای خرده‌فروشی دیگر از راه‌های معمول و قانونی کالای خود را تأمین نخواهند کرد و به سراغ دلال‌ها و احتکارکنندگان رفته و به صورت غیر قانونی کالای خود را تأمین می‌کنند.

لزوم همکاری تولیدکنندگان تایر در نظارت بر متخلفان

مولاخواه با تاکید بر ضرورت نظارت واحدهای تولیدی بر نمایندگی‌های فروش رسمی خود، گفت: سازمان حمایت و سازمان تعزیرات به دلیل فراوانی کالاهای مورد بررسی امکان نظارت بر تمامی آن‌ها را ندارند و واحدهای تولیدی می‌بایست به علت ارتباط بیشتر با عاملین فروش خود، از ظرفیت‌های آنان برای کنترل قیمت تایر استفاده کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: واحدهای تولیدی این توانایی را دارند که در صورت مشاهده گرانفروشی و یا عدم عرضه تایر در بازار توسط نمایندگی‌های خود، کد عاملیت آن‌ها را مسدود سازند و در جهت ثبات بازار قدم بردارند.

تکلیف قانونی تولیدکنندگان برای ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت

محمدحسین مولاخواه با بیان این‌که اغلب واحدهای تولیدی علیرغم تذکرهای بسیار از جانب وزارت صمت و سازمان حمایت، اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمی‌کنند، گفت: اخیراً در کارگروه تنظیم بازار مقرر شد که اطلاعات تمامی سایزهای تایر خصوصاً سایزهای سواری و حتی آن دسته از تایرها که به وسیله ارز نیمایی خریداری شده‌اند در سامانه جامع تجارت ثبت کنند؛ که در صورت عدم انجام این تکلیف قانونی توسط تولیدکنندگان، پرونده تخلف عرضه خارج از شبکه رسمی برای آن‌ها تشکیل و با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.

مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به کاهش تولید واحدهای تولیدی از آذرماه سال گذشته به دلیل عدم تأمین ارز برای خرید مواد اولیه، افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده، عرضه تایرهای تولیدی از سوی واحدهای تولیدکننده کاهش یافته که علت اصلی آن کمبود مواد اولیه برای تولید بوده است.

وی در پایان با تاکید بر عزم جدی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در برخورد با واحدهای متخلف گفت: واحدهای تولیدی مادامی که مواد اولیه را در اختیار دارند و در حال تولید هستند، می‌بایست قیمت تایرها را مطابق با دستورالعمل‌های قانونی و مصوب ارائه کنند که هرگونه تخطی از این رویه قانونی تحت پیگیری و رصد قرار گرفته و در صورت تخلف با آنان برخورد خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.