صفحه اصلی / اسلایدر / زیان ناخواسته بر ساختار شکننده کسب و کارها
زیان ناخواسته بر ساختار شکننده کسب و کارها

کرونا فعالیت ۳۸ درصد کسب‌وکارها را متوقف کرد

زیان ناخواسته بر ساختار شکننده کسب و کارها

کسب و کار نیوز- یکی از تبعات مهم شیوع کرونا در ایران از دست رفتن شغل هایی بود که به دلیل تعطیلی کسب و کارها اتفاق افتاد. نتایج بررسی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا موجب شد فعالیت ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بطور کامل متوقف شود که البته این عدد در اردیبهشت به ۲۱ درصد کاهش یافت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نتایج این بررسی نشان می‌دهد بیش‌ترین تأثیر کرونا بر میزان فروش کسب و کارها بوده است؛ به طوری که میزان فروش کسب و کارها با ۴۸.۸ درصد در اسفند و فروردین و ۴۵.۷ درصد در اردیبهشت بیش‌ترین تأثیرپذیری را از کرونا داشته است. سه گروه از مشاغل در کشور ما در واقع تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند. اگر بپذیریم که اشتغال آسیب سطح اول کرونا به اقتصاد کشور ما بوده است، گروه اول کارگران ساده، گروه دوم فروشندگان خدماتی و کسانی که در بازار کار می‌کنند و گروه سوم که از همه مهم‌تر است و فقط هم مسئله کشور ما نیست، مشاغل غیررسمی هستند.

اولویت حفظ اشتغال و تولید

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران

شیوع کرونا بیشترین آسیب و خسارت را متوجه کسب و کارهای کوچک و بزرگ کرد. در این بین برخی کسب و کارها بالاترین آسیب را متحمل شدند و برخی دیگر با خسارت کمتری مواجه بودند. این در حالی است که سالها قبل از اعمال تحریم ها کسب و کارها دچار مشکلات بسیاری بوده اند و با اعمال تحریم ها این مشکلات و آسیب ها چندین برابر شد. حال با وجود بیماری کرونا و تعطیلی مطلق کسب و کارها که البته چندی است فعالیت خود را آغاز کرده اند، خسارات غیرقابل وصفی بر پیکر آنها وارد شد. اقتصاد شکننده کسب و کارها توانایی تحمل این حجم از آسیب و خسارات را نداشته و در آینده تبعات آن بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. به هر حال اگر مشکلات حل نشود و تعدادی ورشکسته شوند قطعا ماجرا روی بسیاری از افراد و گروه ها و مشاغل دیگر تاثیر خواهد گذاشت و در آینده با مشکلات عدیده ای از دعواهای حقوقی گرفته تا بیکاری و ورشکستگی تعداد زیاد دیگری از افراد در جامعه مواجه خواهیم شد که تا همین دیروز جزو قشر مولد جامعه به حساب می آمدند.

به هر ترتیب میزان خسارت های وارد شده به کسب و کارها موجب از دست دادن نیروی انسانی البته از روی اجبار و کاهش درآمدزایی شده است. در روزهایی که با آغاز فعالیت کسب و کارها روبرو هستیم باید اشاره کرد که جبران خسارات زیادی که کرونا داشته است زمانبر خواهد بود و البته کسب و کارهای کوچک در معرض خسارت بیشتر و گذر زمان و حمایتهای طولانی مدت هستند. دولت با حمایت‌های مالیاتی و بیمه‌ای از کسب‌وکارها، باید سعی کند آنها را سر پا نگه دارد تا نهادهای عمومی هم بتوانند کمک کنند و سطح اشتغال حفظ شود و تولید ادامه یابد و در نتیجه چرخ اقتصاد بچرخد.

هرچند همان‌طور که برای صاحبان مشاغل کوچک که تعداد محدودی نیروی کار در آنها شاغل‌اند، مشکل ایجاد شده، کارخانه‌هایی که چند صد نیرو دارند نیز خسارت زیادی دیده‌اند و با محدود شدن بازارهایشان، در آینده این فشار را بیشتر از قبل تحمل خواهند کرد. بنابراین در صورتی که دولت برنامه حمایت از اقتصاد در شرایط کرونا را دارد، باید توجهات به‌طور همزمان به این سه حوزه وجود داشته باشد. حفظ اشتغال و تولید و دوام سرمایه‌گذاران اقتصادی در این ایام بسیار اهمیت دارد و اگر قراراست اقتصاد ایران به فعالیت خود در روزهای پس از کرونا ادامه دهد، امروز باید حفظ ظرفیت‌ها را به عنوان یک اولویت غیرقابل چشم‌پوشی در نظر گرفت. اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه در شرایط حال حاضر نیازمند دیپلماسی فعال برای توسعه ارتباطات بین‌المللی برای حفظ و توسعه صادرات هستیم. صادرات نفتی بسیار محدود شده لذا باید بتوانیم صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهیم تا مواد اولیه مورد نیاز را تأمین و سطح اشتغال را حفظ کنیم. اگر سطح اشتغال را بتوان حفظ کرد می شود به آینده کسب و کارها امیدوار بود. از طرفی دیگر دولت می بایست به فروش اوراق در بازار سرمایه و فروش دارایی‌های خود اهتمام بیشتری نشان دهد تا بتواند خسارت هایی را که بحران کرونا به جای گذاشته است در مدت کوتاهتری جبران کند.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …