چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / شوک دلار ۲۰ هزار تومانی به بازارها
شوک دلار ۲۰ هزار تومانی به بازارها

اقتصاددانان در گفت و گو با "کسب و کار" از نقش دولت در گرانی های بازار ارز، طلا و سکه می گویند

شوک دلار ۲۰ هزار تومانی به بازارها

کسب و کار نیوز- در حالیکه قیمت ارز، سکه و طلا لحظه ای افزایش پیدا می کند، مسئولان بر این باورند که تلاطم این بازارها گذار و موقت است. رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت در رابطه با آشفتگی بازارهای مذکور اعلام کرد که شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت و گذرا بوده و ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و باید تعادل به بازار ارز برگردد. از سوی دیگر درپی افزایش نرخ ارز در بازار، رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد که نوسانات بازار ارز کوتاه‌مدت و مقطعی است و اگر این نوسانات بلند مدت باشد حتما با ارزپاشی در بازار دخالت می‌کنیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، روز گذشته صرافی‌های بانکی هر دلار آمریکا را به قیمت ۲۰ هزار و ۵۹۵ تومان به فروش رسانده و هر یورو نیز به قیمت ۲۱ هزار و ۶۹۵ تومان معامله شده است. هم چنین قیمت سکه از مرز هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عبور کرد و طلا نیز با افزایش قیمت به گرمی هشتصد و ۵۰ هزار تومان رسید.

ادعای یک اقتصاددان درباره پشت پرده افزایش قیمت سکه

در همین رابطه حسین راغفر، اقتصاددان مدعی شد: یک بانک در ماه‌های اخیر اقدام به خرید سکه با اختلاف ۷۰۰ تا ۵۰۰ تا هزار تومانی در بازار آتی می‌کرد که امروز باعث شده قیمت سکه به بالای ۸ میلیون تومان برسد. بانک مربوطه قیمت سکه را بالا می‌برد و بانک مرکزی به خاطر اعتراض صنف طلا فروشان خرید و فروش سکه در بازار آتی را ممنوع می‌کند اما واکنش دیگر مشاهده نمی‌شود.

۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی در خانه‌هاست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اقتصاد کشور در خصوص مسائل ارزی قابل مدیریت است، گفت: بیش از۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی کشور در خانه‌ها است که این به خاطر سیاست‌های گذشته مالی بانک مرکزی می‌باشد.

گرانی برنامه ریزی شده ارز

احسان سلطانی، اقتصاددان

هیچ نقطه روشنی در اقتصاد وجود ندارد که بتواند کشوری را که دچار هرج و مرج شده نجات دهد. اقتصاد آشفته ایران به مانند کشتی است که در حال غرق شدن است و این افزایش ها و گرانی ها منافع عده ای خاص را تامین می کند. در واقع اینها دستکاری دولت و خصولتی‌ها در بازار است که تامین کننده منافع برخی افراد است. نتیجه این است که برای این اتفاقات از قبل برنامه ریزی شده و آنچه را که امروز به عنوان گرانی ارز، طلا و سکه شاهد هستیم قابل پیش بینی بوده است. اقتصاد ایران آنچنان تخریب شده است که در هیچ کجای دنیا نمی توان نمونه ای شبیه به آن پیدا کرد. راه حل خروج از این تخریب را هم پیدا کرده اند. ارز را گران کردند تاهمه مشکلات حل ‌شود.

در هیچ جای دنیا این میزان هرج و مرج و تخریب در اقتصاد رخ نمی‌دهد. اینجا باید منافع عده‌ای تامین شود. کسانی که به رانت‌ها دسترسی دارند، می‌دانند چه زمانی چه بخرند و چه زمانی آن را بفروشند. رسانه‌های وابسته به دولت هم از زمان روی کار آمدن دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دائما روی این موضوع کار می‌کردند که رقابت‌پذیری در اقتصاد کشور مختل شده، صادرات از بین رفته، صنعت نابود شده، کولبر، کولبری کرده و مواردی این‌گونه را تبلیغ می‌کردند.

گرانی ارز و طلا به ضرر خود دولت است

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

در شرایطی به سر می بریم که بانک مرکزی کنترل بازار ارز را رها کرده است و به این آشفتگی ها در بازارهای مختلف ورود نمی کند. اینکه عنوان می شود این اتفاقات هیجانی و گذراست تحیلل اشتباهی است که کسی به آن باوری ندارد. مسئولان در حال حاضر طوری اظهار نظر می کنند که گویا اتفاقی در بازار ارز و سکه نیفتاده و باورها به این سمت رفته که شاید دولت خودش می خواهد این گرانی وجود داشته باشد. همچنین می توان به افزایش قیمت دلار برای جبران کسری بودجه اشاره کرد که این نتیجه حاصل می شود که گرانی ارز در درون دولت رقم خورده است. به هر ترتیب باید اشاره شود که گرانی در بازار ارز و سکه در نهایت به ضرر خود دولت تمام خواهد شد چراکه باید روی قیمت‌ها نظارت بیشتری اعمال کند یا با موج جدیدی از بیکاری روبرو شود.

به هر حال مدیریت بازار ارز رها شده و به نظر می‌آید بانک مرکزی اراده لازم برای کنترل نرخ ارز را از دست داده باشد. این درحالی است که دو‌سال پیش که شرایط به مراتب بدتری از نظر تحریم‌ها و چالش‌های منطقه‌ای وجود داشت، قیمت ارز آنچنان تکان نمی‌خورد و حتی در مواردی کاهشی هم می‌شد. این تجربه نشان می‌دهد آن‌ زمان بانک مرکزی، بازار را مدیریت کرده بود. اگر بانک مرکزی دخالتی در بازار ارز نداشته باشد، هر تلنگری رخ بدهد، قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.