صفحه اصلی / سرخط خبرها / دولت به دنبال مولدسازی دارایی
دولت به دنبال مولدسازی دارایی

مهدی پازوکی، اقتصاددان:

دولت به دنبال مولدسازی دارایی

کسب و کار نیوز- دولت کسری بودجه دارد و باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که بتواند به جبران کاهش درآمدهای نفتی که یکی از بزرگترین منابع تامین کننده بودجه است کمک کند.

نفت، مالیات و دارایی های مالی منابع تامین کسری بودجه است که فروش نفت را به دلیل تحریم ها باید کمتر به آن اتکا کرد. اما در رابطه با درآمدهای مالیاتی دولت باید به طور جدی وارد عمل شود و جلوی فرار مالیاتی و معافیت های مالیاتی گرفته شود. سالهاست برای تحقق منابع مالیاتی سخن به میان می آید اما در عمل نمی توانیم بر روی درآمدهای مالیاتی حساب کنیم. در شرایط تحریم مالیات ستانی یکی از مهم ترین و اصلی ترین منابع تامین بودجه است که در سالهای اخیر خیلی جدی گرفته نشد.

این قانون لازم الاجرا است که هر کسی درآمدی دارد باید مالیات بدهد. اگر فرار مالیاتی حذف شود، کل بودجه کشور تامین می شود. با این کار دست دولت هم باز است و می تواند بودجه مناسبتری ببندد. دولت مجبور است که بخشی از درآمد و کسری بودجه خود را از طریق مالیات و گمرک تأمین کند؛ اما هنوز قواعد و قوانین منسجم و مشخصی درباره مالیات‌ستانی وجود ندارد. اگر مجموعه حاکمیت به دنبال افزایش درآمد مالیاتی و قطع وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای نفتی است باید حتماً به دنبال وضع قوانین، مقررات و سیاست‌گذاری خوب در این حوزه باشد.

کار مهم دیگری که دولت می تواند در شرایط فعلی انجام دهد و گام های مثبتی نیز برای تحقق آن برداشته مولدسازی دارایی است. دولت باید دارایی های مازاد خود را بفروشد. دولت آن‌قدر دارایی غیرمولد دارد که با فروش بخشی از آن هم می‌تواند هزینه‌های یک سال خود را پاسخ دهد. در شرایطی که قرار است نفت فروخته نشود، منابع درآمدی دولت شامل مالیات، فروش اوراق بدهی و مولدسازی دارایی راه‌حل بهتری خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

اتکای صادرات به محصولات غیرنفتی

سرمقاله فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.