صفحه اصلی / اسلایدر / لوازم خانگی بدون شناسه قاچاق است
لوازم خانگی بدون شناسه قاچاق است

برخورد با لوازم خانگی فاقد شناسه پس از بارها تعویق، از روز گذشته آغاز شد

لوازم خانگی بدون شناسه قاچاق است

کسب و کار نیوز- برخورد با لوازم خانگی فاقد شناسه از روز گذشته آغاز شد. با این وجود کارشناسان نگران اند که بار دیگر اعمال فشارها مانع از اجرای این طرح شود. پس از گذشت هفت سال از ابلاغ آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا و تعویق چندباره اجرای این آئین نامه در بازار لوازم خانگی، قراربر این شد تا از یکم تیرماه این قانون در سطح کشوری اجرایی شود و مقرر شد متخلفان با برخوردها و جرایم قانونی روبرو شوند. بعد از دستور روحانی برای کنترل بازار لوازم خانگی، دولت دوباره موضوع طرح شناسه و کد رهگیری را مطرح کردند، طرحی که به بهانه آن شبنم و ایران کد را غیر فعال کردند اما با گذشت 7 سال هنوز نتوانسته اند آن را راه اندازی و به مرحله اجرا برسانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما فعالان بازار لوازم خانگی از فشار برخی افراد مبنی بر جلوگیری از اجرای این طرح در سالهای گذشته خبر می دهند. پس از سالها در دی ماه سال گذشته اجرای آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا به طور جدی مطرح و قرار بر این شد تا این آئین نامه به صورت گسترده بخصوص در بازار لوازم خانگی اجرایی شود. اما اعمال فشار از یک سو و عدم همکاری برخی از فروشگاهها و واردگنندگان از سوی دیگر موجب شد تا این طرح در مرحله ابتدایی اجرای خود متوقف شود.

پس از آن نیز علی مویدی خرم آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تاریخ لازم الاجرا شدن طرح شناسه کالا برای گروه لوازم خانگی را از ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد. متاسفانه به همان دلایل و البته اعمال نفوذ عده ای این طرح مسکوت ماند تا روزی که مسئولان اعلام کرده اند این طرح باید از روز یکم تیرماه سال جاری به مرحله اجرا دربیاید. متاسفانه کارشناسان بازار لوازم خانگی و تولیدکنندگان در این حوزه امیدی به این گذشت زمان ها و تاکیدات مکرر مسئولان برای اجرایی شدن آئین نامه ای که سالها خاک خورده است ندارند و معتقدند که باز هم اعمال فشارها و نفوذها اجازه اجرای این طرح و ساماندهی بازار لوازم خانگی را نخواهد داد.

همچنین از طرفی دیگر با روی کار آمدن دولت یازدهم، با وجود تصویب و ابلاغ رسمی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اواخر سال ۱۳۹۲، به دلیل برخی مشکلات اجرایی طرح شبنم و همچنین عدم تمایل به ادامه طرح از سوی مسئولین وقت، روند شناسه دار کردن و رهگیری کالاها به کلی متوقف شد.

طرحی که راه فرار زیادی دارد

از طرفی دیگر به اعتقاد فعالان بازار لوازم خانگی در حال حاضر با اعمال نصب کد شناسه بر روی کالاها تغییر چندانی در عدم فروش کالاهای قاچاق به وجود نیامده چراکه هر کس کد شناسه یک کالا را به راحتی بر روی کالای مشابه نصب کرده و ابزاری هم برای تشخیص این موضوع وجود ندارد. فروشندگان لوازم خانگی اعلام می‌کنند کد شناسه دردی از بازار را دعوا نکرده و فقط با تعطیلی بازارها به دلیل کرونا حجم کالاهای قاچاق تا حدودی در بازار کاهش یافته است. جالب اینجاست کسبه معتقدند این کد نمی‌تواند در جلوگیری از فروش کالای قاچاق مؤثر باشد زیرا اشکالات آن راه فرار زیادی را برای فروشندگان کالای قاچاق به وجود آورده است.

سهم ۹۰ درصدی برخی کالا‌های قاچاق در بازار

محمدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی نیازمند راهکار جدی و قابل اجرا است تا از این هرج و مرج و آشفتگی خارج شود. سالهاست برای اجرای کد شناسه کالا در این بازار تکلیف وجود داشته اما تا به امروز اجرای این طرح بارها با وقفه روبرو شده و شود این تاخیرها را کسانی مانند دلالان و قاچاقچیان در جیب خود سرازیر کرده اند. قانون به صراحت در این باره تکلیفی را معین کرده و تاخیر در اجرای آن توجیهی ندارد. تولید داخلی و تولیدکننده ایرانی باید در بازار لوازم خانگی حضور داشته و با رقبای خود در سطحی برابر رقابت کند. بنابراین باید اجرای طرح کد شناسه کالا اجرایی شود. هشت گروه شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‏شویی، جاروبرقی، پکیج و چرخ خیاطی باید شناسه کالا دریافت کنند. کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها با مراجعه به سایتی که وزارت صمت معرفی می‌کند برای تولیدات خود شناسه دریافت و بر روی آن‌ها نصب می‌کنند. به ازای هر کالای ثبت شده در سایت، یک کد رهگیری به صورت تصادفی ارائه می شود که با درج بر روی کالا و رصد آن توسط مسئولان ذی‌ربط، می‌توان کالای قاچاق را از کالای اصلی تولید داخل شناسایی کرد.

اما این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، بازار بیست هزار میلیارد تومانی این کالا‌ها در حال پرشدن با کالای قاچاق است. حجم قاچاق در مناطق مرزی بیشتر از سایر مناطق است به طوری در برخی از کالا‌های قاچاق شاهد تصاحب ۹۰ درصدی بازار هستیم. باید از تولید داخلی حمایت کرد اما، بخش عمده‌ای از بازار در اختیار اجناس قاچاق قرار گرفته است و تمام حمایت‌هایی که از تولید داخل می‌شود را از بین می‌برد. پرداخت نکردن حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده موجب شده تا قیمت کالای قاچاق ارزان‌تر از کالای تولید داخل شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.