صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / فعالان صنعت رمزارز چشم انتظار تصویب نهایی مصوبه جدید هیات دولت
فعالان صنعت رمزارز چشم انتظار تصویب نهایی مصوبه جدید هیات دولت

محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاکچین ایران

فعالان صنعت رمزارز چشم انتظار تصویب نهایی مصوبه جدید هیات دولت

کسب و کار نیوز - با گذشت قریب به یک سال از ابلاغ مصوبه هیئت دولت و رسمیت بخشیدن به صنعت استخراج رمزارز نکات مجهول، گنگ و گاها اشتباه در مسیر این صنعت نوپا به چشم می خورد.

یکی از مهم ترین نکات مغفول در مصوبه، تعیین تکلیف فعالان قبل از مصوبه و دستگاه های آنهاست. کسانی که قبل از تصویب مصوبه با صرف هزینه شخصی و ریسک پذیری وظیفه اثبات کارآیی این صنعت را بر عهده داشته و بانی مصوبه هیئت محترم وزیران شدند. پس از تصویب مصوبه و با توجه به نواقص موجود در آن، ایشان مورد بی مهری و اتهام سازمان های مختلفی واقع و با مصادره اموال و گاها حبس مواجه شدند.
در حالی که کشور با شرایط خاص مواجه شده و نیاز به تدبیر ضمن رعایت تسهیل در مشارکت آحاد ملت در مواجهه با چالش های اقتصادی بیش از پیش احساس می شود، تصویب چنین مصوبه های نصفه و نیمه و ناقص نتیجه ای جز خودتحریمی و حبس امکانات موجود در پی ندارد. حال پس از گذشت یکسال و با پیگیری های صورت گرفته توسط تمامی فعالان این صنعت و انجمن بلاکچین ایران و با مساعدت و همکاری مرکز پژوهش های ریاست جمهوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری اصلاحیه مصوبه تهیه و مسیر قانونی خود را به جهت تصویب در هیئت محترم وزیران طی کرده تا شاید در هفته پیش رو با تصویب آن مشکلات جمعی از پیشگامان نوآوری صنعت کشور حل شود.
تصویب این مصوبه که قطعا موجبات شفافیت فعالیت بخش خصوصی و بهره گیری از سرمایه ها و امکانات موجود را جهت اجرای قسمتی از ابلاغیه اقتصاد مقاومتی فراهم می‌آورد نیازمند حمایت همه جانبه تمامی مسئولان، مدیران و دلسوزان اقتصاد کشور است.
این مصوبه در دو جلسه کمیته تخصصی کمیسیون اقتصاد و جلسه کمیسیون فرعی و جلسه کمیسیون اصلی مورد بررسی و تصویب واقع شد تا در گام نهایی و روز یکشنبه توسط ریاست محترم جمهور گره از کار بسیاری از نخبگان اقتصادی و علمی کشور بازگردد.

متن مصوبه پیشنهادی:
پیرو مصوبه هیئت وزیران مورخ ۱۳۹۸/۵/۶ و در راستای تعیین تکلیف وضعیت دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) موجود در کشور، هیئت وزیران در جلسه … به پیشنهاد شماره … مورخ … معاونت حقوقی رئیس جمهور و پیشنهاد شماره … مورخ … مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری وبه استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
1- کلیه دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) مکلف هستند حداکثر ظرف ۳۰ روز مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه هایی که در مالکیت آنهاست در سامانه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می کند، مطابق فرم موجود در این سامانه اقدام کرده، حسب مورد از طریق درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه شده در همین سامانه نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام کنند.
2- در صورتی که دارندگان دستگاه های استخراج رمزارز (ماینر) ظرف مهلت مقرر در این مصوبه نسبت به اعلام و ثبت دستگاه ها و پرداخت حقوق و عوارض دولتی مرتبط با آن اقدام کنند سازمان تعزیرات پرونده های موجود را مبتنی بر دستورالعمل ذیل این مصوبه تعیین تکلیف خواهد کرد.
3- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ عملیاتی شدن سامانه بند (۱) این مصوبه، فهرست مراکز دارای جواز تاسیس در این صنعت را اعلام کند. دارندگان دستگاه ها مکلفند از تاریخ اعلام فهرست مذکور، ظرف مدت یک ماه تمام دستگاه های خود را به مراکز یادشده تحویل دهند یا نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام کنند. مراکز تحویل گیرنده مکلفند رسید تحویل را در سامانه مذکور بارگذاری کنند. نگهداری از دستگاه ها در مراکز فاقد مجوز ممنوع است.
4- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است دستورالعمل نحوه اعطای مجوز فعالیت و درگاه آن را ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ این مصوبه در درگاه ملی مجوزهای کشور سامانه G4bبارگذاری کند.
5- ترتیبات اجرایی این مصوبه از جمله تطبیق مشخصات دستگاه های اظهارشده با مشخصات دستگاه های تحویل داده شده و همچنین تطبیق آنها با استانداردهای ابلاغی، منوط به دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد دبیرخانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همکاری دستگاه های اجرایی ذی ربط حداکثر ظرف مدت یک ماه به تصویب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می رسد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.