صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / حذف گارانتی با خروج برندها از بازار موبایل
حذف گارانتی با خروج برندها از بازار موبایل

تحریم‌ها و کاهش خدمات پس از فروش گرانی در بازار موبایل را تشدید کرد

حذف گارانتی با خروج برندها از بازار موبایل

کسب و کار نیوز- با ادامه گرانی ها در بازار موبایل دست مصرف کنندگان از خرید این کالا کوتاه شده و این در حالی است که به دلایل بسیار تقاضا در این بازار پس از ایان کرونا و تعطیلی بازارها افزایش داشته است. در حال حاضر اگر قصد خرید گوشی هوشمند با کمترین امکانات را داشته باشید باید حداقل از دو میلیون و 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان هزینه کنید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تا قبل از بروز بحران در بازار تلفن همراه یک گوشی هوشمند با قیمت یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید بود. گفتنی است، بنابر اطلاعات سامانه همتا، فروش سالانه موبایل در ایران چیزی در حدود ۱۴ میلیون دستگاه، با میانگین ارزش ۱۵۰ دلار است اما پیش‌بینی‌های کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری از افزایش نجومی این آمار در سال ۹۹ با توجه به شرایط پیش‌آمده پس از کرونا حکایت دارد.

در گذشته واردکنندگان، ارز ارزان قیمت به بهانه واردات موبایل دریافت می کردند اما از آن برای واردات سایر کالاها استفاده می شد، که براساس سیاست گذرای های جدید به واردات گوشی همراه ارز تخصیص داده نمی‌شود. توقف ثبت سفارش واردات موبایل در چند ماه گذشته نیز به آشفتگی بازار دامن زد. بنابراین باید نیاز بازار مشخص شده و با توجه به ظرفیت تولید داخل، کمبود موبایل با ارز قیمت مناسب وارد کشور شود. افشار فروتن‌لاریجانی درباره ارائه خدمات پس از فروش بعد از خروج سامسونگ و ال‌جی و سایر شرکت‌هایی که در کشور نمایندگی داشتند، اظهار داشت: اینکه خدمات پس از فروش برخی برندهای خارجی کاهش یافته کاملا مشهود و تاثیرگذار بوده که تحریم‌ها و عدم ورود لوازم و قطعات هم مزید بر علت شده است.

وی بیان اینکه تحریم‌ها خدمات به کاربران و مصرف کنندگان را کاهش داده و روی لوازم الکترونیکی تاثیرگذار بوده است، گفت: در هر حال آنچه مسلم است باید بدنبال راهکار جهت ارائه خدمات و تامین قطعات باشیم، از طرفی با توجه به اینکه تا حدی ارائه خدمات و فعالیت نمایندگی‌ها کاهش پیدا کرده است، عمده فعالیت‌ها و عرضه این برندها توسط مراکز دیگر به صورت مختصرتر و غیرانحصاری یعنی توسط فعالان صنوف دیگر صورت می‌گیرد. رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه یادآور شد: در هر حال ارائه خدمات پس از فروش تلفن همراه به طرز چشمگیری کاهش یافته و کمرنگ شده است که باید مراکزی را برای این نوع خدمات‌رسانی جایگزین کرد.

وی تغییر تقاضای مردم از نمایندگی‌هایی که خارج شدند با برندهای دیگر گفت: خود خریدار و مصرف‌کننده تعیین می‌کند چه برندی استفاده کند، البته در بازار تنوع وجود دارد و گوشی‌هایی که تا حدی در داخل کشور تولید می‌شوند هم گوشی‌های مناسب و تا حدی قابل رقابت هستند. فروتن‌لاریجانی درباره تغییرات قیمتی گوشی تلفن همراه یادآور شد: قیمت گوشی متاثر از نرخ ارز است و با توجه به آن کاهش و یا افزایش نرخ خواهد داشت.

۵/۱ میلیون کسری ماهانه موبایل در بازار

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی

بازار دیجیتال به دلیل وابستگی به قیمت بازار ارز مانند بسیاری از بازارهای داخلی با مشکلات افزایش قیمت روبه رو شده است. دلار از حدود سه هزار تومان به نزدیک ۱۸ هزار تومان رسیده و این رشد سبب افزایش حدود ده برابری کالاهای دیجیتال شد چنان که یک گوشی سه میلیونی قبل از افزایش قیمت ها در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون قیمت دارد.

این امر سبب کاهش قدرت خرید مردم شده است و این موضوع به طور قطع در روند و وضعیت بازار تاثیر بسزایی دارد و به آشفتگی این بازار دامن زد. مشکل دیگر بازار موبایل بحث عدم تثبیت قیمت ارز است به طوری که خیلی از فروشندگان به دلیل عدم ثبات ارز تمایلی به فروش محصولات ندارند و احتکار یا انبار محصولات را به صرفه تر می دانند.

همچنین نیاز کشور ماهیانه یک و نیم میلیون گوشی بود که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال فقط ۷۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده که خودش یک و نیم میلیون کسری دارد. بانک مرکزی باید برای جبران این کمبود وارد این بازار شود و از این صنف حمایت و ارز مورد نیاز واردات گوشی را تامین کند تا واردکنندگان بتوانند گوشی به اندازه کافی وارد بازار کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.