به گزارش کسب و کار نیوز، این بخش جدید در سایت دیوار کار خود را از تهران و با سه دستهبندی لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و لوازم شخصی و لباس شروع کرده و به زودی بخشهای بیشتری از نیازهای مشتریان را هم پوشش میدهد. در «دیوارٍ فروشگاهها» هر مغازه یک پنل کاربری دارد که در صفحه ویژه آن فروشگاه، محصولات خود را آگهی کرده است. مدیرعامل دیوار صبح امروز در کنفرانسی آنلاین با حضور روزنامهنگاران خبر داد که در دو هفته گذشته حدود سه هزار فروشگاه در «دیوارٍ فروشگاهها» شروع به کار کردهاند. آماری که به تقریبا برابر با تعداد مغازههایی است که در دو طرف خیابان ولیعصر، از میدان راهآهن تا تجریش وجود دارند. در این نشست خبری که یکشنبه، بیست و پنجم خرداد با حضور مجازی خبرنگاران رسانههای مختلف برگزار شد، اشکان آرمندهی مدیرعامل، علی رسولی مدیر مارکتینگ و مهدی امیرپور مدیر روابط عمومی دیوار به توضیحات بیشتری درباره نحوه فعالیت این سرویس جدید پرداختند و به سوالهای خبرنگاران پاسخ دادند.
اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار در ابتدای نشست با اشاره به راهاندازی محصول جدید این وبسایت به نام «دیوارِفروشگاهها» گفت: «ما از اواسط اسفندماه با شیوع بیماری کرونا به این فکر کردیم که چگونه در این شرایط کنار مردم باشیم تا بخشی از ضرر و زیانی را که به این واسطه رخ داده پوشش دهیم؟ با این سرویس از یک سو فروشگاههای آفلاین میتوانند شعبه آنلاین خود را راهاندازی کنند تا بخشی از زیان کسب و کارهای آنها پوشش داده شود و سوی دیگر به واسطه آن مردم میتوانند در شرایطی که رفت و آمدها محدود شده است، پاساژگردی آنلاین را تجربه کنند.»
آرمندهی گفت: «همانطور که میدانید پیش از این هم در دیوار برای مشاورین املاک و مشاوران خودرو سرویس مشابهی را راهاندازی کرده بودیم تا از خدمات آن بهره ببرند ولی با توجه به اینکه دیوار بیش از ۳۵ میلیون کاربر دارد هدف از راهاندازی دیوارٍ فروشگاهها ارائه تسهیلات بیشتری به کسب و کارها برای عرضه راحتتر محصولات بود تا آنها هم شعبه آنلاین خود را در دیوار داشته باشند و بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند.»
آرمندهی با اشاره به اینکه پیش از راه اندازی این خدمات جدید، در سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار کسب و کار در دیوار فعال بودند، درباره ویژگیهای سرویس دیوار فروشکاهها گفت: « قرار نیست دیوار کمیسیونی از هیچ یک از طرفین دریافت کند بلکه با بیش از ۳۵ میلیون کاربر صرفا میزبانی برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم است که میتواند تسهیلات و امکانات بیشتری را برای آنها ارائه دهد. این سرویس دو مزیت مهم هم برای خریداران دارد که بر اساس آن کاربران میتوانند چندین فروشگاه را با یکدیگر مقایسه و قیمت آن را بررسی کنند و از سوی دیگر خریدار و فروشنده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا تصمیم و انتخاب درستتری بگیرند.»
آرمندهی درباره شیوه کار این سرویس گفت: «این فروشگاهها ابتدا روی دیوار ثبت نام میکنند و سپس ما مدرک صنفی آنها را احراز هویت میکنیم. آن وقت صفحهای به آنها اختصاص میدهیم که کالایشان را روی آنها بگذارند. خود خریداران باید جوانب مختلف خریدشان را بسنجند تا اگر کالایی حساسیت بیشتری دارد آن را به صورت حضوری خریداری کنند.»
ثبت نام پنلهای فروشگاهی فعلا رایگان است
در این نشست علی رسولی، مدیر مارکتینگ دیوار خبر داد: «برای کمک به فروشگاهها ثبت نام پنلهای فروشگاهی فعلا رایگان است. بعد از ثبت نام و دریافت پنل کاربری، هر فروشگاه میتواند تا۲۰ آگهی رایگان بارگذاری کند. در ادامه پس از پولی شدن این پنل، هزینه نهایی آگهی گذاشتن در آن هم ارزانتر از آگهی کردن خارج از حالت فروشگاهی خواهد بود. »
رسولی با اشاره اینکه در شرایط قرنطینه برخی از فروشگاهها دچار مشکلات مالی شدهاند، گفت: «ما بعد از گسترش کرونا حدس میزدیم که وضعیت بیماری ادامهدار شود. برای همین احساس کردیم باید محصولی طراحی کنیم تا از یک طرف هزینههای فروشگاهها را کاهش و از طرف دیگر مشتریانشان را افزایش دهیم. دیوار با توجه به ۳۵ میلیون کاربر این فرصت را فراهم میکند تا این کسب و کارها سر پا بایستند و از طرف دیگر میتواند تا حدی از رفتوآمدهای افراد در فضای عمومی جلوگیری کند.»
او در پاسخ به سوالی درباره رقابت «دیوار فروشگاهها» با دیگر سایتهای خرید و فروش آنلاین توضیح داد: «براساس تحقیقات ۹۳ درصد از بازار خردهفروشی آفلاین است و ۷درصد باقی مانده هم عمدتا در شبکههای اجتماعی مشغول هستند. در نتیجه این بازار را می توان به سمت هر چه بیشتر آنلاین شدن پیش برد. تعداد بالای گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت در کشور نشان میدهد که ظرفیت ما برای آنلاین شدن بازار بالا است و آنقدر فضای کار وجود دارد که بازیگران مختلفی در آن بازی کنند. همچنین باید اضافه کنم که فروشگاهها نباید لزوما به صورت انحصاری فقط با دیوار کار کنند بلکه میتوانند در شبکههای اجتماعیهای مختلف یا سایتهای دیگر هم فعال باشند.»
رسولی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارسال کالا و پرداخت هزینه محصولات توضیح داد: «ما در شروع سرویس بیشتر بر روی کیفیت آن و تعدد عرضهکنندگان تمرکز داریم و در حال حاضر پرداخت و دلیوری را تحت کنترل نداریم. راه حلهایی برای اینکه این دو را هم به سمت امنتر شدن پیش ببریم درنظر گرفتهایم. برای مثال در آینده قرار است فروشگاههایی را که سرویس پرداخت در محل و دلیوری دارند از دیگر فروشگاهها متمایز کنیم و امکانات بیشتری را هم به آنها دهیم اما فعلا مسئولیتمان صرفا بر روی پلتفرم است.»
مدیر مارکتینگ دیوار خبر داد در حال حاضر خدمات به صورت آزمایشی در تهران شروع شده و تنها تمرکز این شرکت بر روی کیفیت این سرویس است: «سرویسی که ما ارائه می کنیم قرار است برای شهرستان ها هم ارائه شود اما نمی توانیم زمان دقیقی برای آن ارائه دهیم. باید اول از تجربه خوب کاربری مطمئن شویم و سپس تصمیمی برای ارائه این خدمت برای سایر کاربران در دیگر شهرها بگیریم.»
ارتباط با دیوار راحتتر است
رسولی با بیان اینکه تمرکز «دیوار فروشگاهها» بیشتر بر روی کسب و کارهای کوچک و متوسط است، درباره برتری دیوار در مقایسه با فروش در شبکههای اجتماعی توضیح داد: «پیش از راهاندازی دیوارِ فروشگاهها تصور ما این بود که کسب و کارها تجربه خوبی از فروش آنلاین در شبکههای اجتماعی داشتند اما دیوار میتواند تجربه بهتری برای آنها باشد.از یک سو فروشگاهها برای فعالیت در شبکههای اجتماعی نیازمند دانش خاص آن شبکه هستند و از سوی دیگر سرویسهای تبلیغات و جذب مشتری در ایران قابل استفاده نیستند و مجبورند برای خود، کاربر جذب کنند. همچنین رسیدن به حجم بالای فالوئر نیازمند دانش، انرژی و زمان زیادی است. این در حالی است که فروشندهها میتوانند با دیوار راحتتر ارتباط برقرار کنند و از میلیونها کاربر آن بهره ببرند افراد با فرایند نردبان و فوری میتوانند فروش را موثرتر کنند و به نتیجه مطلوب برسانند. ضمن اینکه نمایندههای ما حین اینکه برای توسعه سرویس سراغ مغازهها میروند توضیحات لازم را به فروشگاهها ارائه و فرایند ثبت آگهی را به آنها منتقل میکنند.»
ما برای امنیت کاربران مسئولیتمان را انجام دادهایم
مدیرعامل دیوار در پاسخ به سوالی درباره امنیت معاملات در این پنل فروشگاهی گفت: «برای ما همیشه امنیت معاملات اهمیت داشته است. بخشی از این مسئولیت برعهده ماست و بخشی دیگر را سازمانها و نهادهای قانونگذار برعهده دارند. ما مسئولیتمان را در زمینه فرهنگسازی انجام دادهایم. برای مثال توصیههای مجزایی برای خرید آنلاین هر کالا داشتهایم تا کاربران ریسک انجام معامله را به حداقل برسانند. خیلی وقتها درحالی امنیت فضای مجازی را از دیوار میخواهند که دیوار فقط جزئی از فضای مجازی است. نهادهای قانونگذار باید این تغییر را بپذیرند که شیوه زندگی مردم رو به تغییر است. آنها به بازارهای آنلاین رو آوردهاند و نیاز به الزاماتی قانونی دارند. برای مثال فیشینگ موضوعی است که در پلتفرم ما و دیگر پلتفرمها زیاد اتفاق میافتد و برای آن راهحلها و آموزشهایی ارائه دادیم. علیرغم اجرایی شدن رمز پویا، باز هم این مشکل ادامهدار بوده است. یکی دیگر از معضلات ما برداشتهای غیر مجازی بوده که تحت عنوان تمدید آگهی و … دامن کاربران ما را میگیرد. علیرغم اطلاعرسانیهای ما باز هم نهادهای قانونگذار کار عملیاتی برای آن انجام ندادهاند. برای مثال احراز هویت سیم کارتهای بینام میتواند از سوی آنها جدیتر پیگیری شود و معامله پرریسک را به حداقل برساند.»