صفحه اصلی / اصناف / دولت اعتقادی به تولید و عرضه مسکن ندارد
دولت اعتقادی به تولید و عرضه مسکن ندارد

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت و گو با کسب و کار مطرح کرد:

دولت اعتقادی به تولید و عرضه مسکن ندارد

کسب و کار نیوز- فروش تراکم و پرداخت وام حمایتی به مستاجران راهکارهای موقتی در بازار مسکن هستند که در بلند مدت هیچ گونه گشایشی در این بازار ایجاد نخواهند کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، متولیان و سیاست گذاران دولت های یازدهم و دوازهم، بزرگترین ایراد شهردار قبل را فروش تراکم می دانستند اما با التهاب بازار مسکن، تصمیم گرفته اند به تراکم فروشی روی بیاورند. دولت مدام اصرار دارد برای مشکلات بازار مسکن راهکارهای موقتی و کوتاه مدت پیشنهاد دهد و اعتقادی به افزایش تولید و عرضه مسکن ندارد.

در حال حاضر سالانه به یک میلیون واحد مسکن نیاز است که در بهترین حالت ممکن ۳۰۰ هزار واحد در سال ساخته می شود و ۷۰۰ هزار واحد کمبود در سال موجب انباشت تقاضا شده و امروز با این آشفته بازار در حوزه مسکن روبرو شده ایم. تصور کنید در طول دولت یازدهم و دوازدهم که اعتقادی به تولید و افزایش تولید مسکن ندارد چقدر با انباشت تقاضا روبرو بوده ایم. هر سال ۷۰۰ هزار واحد کمبود داریم و در عمر دولت مجموع این کمبودها موجب شد تا گرانی و تورم در بازار مسکن اتفاق بیفتد. اصلی ترین راهکار و شاید تنها راه کارساز خروج مسکن از این بحران برنامه ریزی برای افزایش تولید مسکن است. راهکاری که دولت اعتقادی به آن ندارد. مسکن مهر، مسکن اجتماعی، مسکن ملی و طرح هایی از این قبیل اگر ادامه پیدا می کرد امروز انباشت متقاضیان را نداشتیم. امروز تولید مسکن باید حداقل تا ۶۰ درصد نیاز بازار صورت بگیرد که متاسفانه در سالهای اخیر برنامه ای برای تولید مسکن نداشته ایم.

شاید اثر روانی آزادسازی تراکم فروشی را در بازار مسکن ببینیم اما این اتفاق خیلی کوتاه است و مجدد بازار با همان مشکلات روبرو خواهد شد. هیچ اتفاقی غیر از تولید مسکن نمی تواند درد این بازار را درمان کند. چند روز و یا حداکثر چند ماه که بعید است این مدت زمان طول بکشد اثر روانی تراکم فروشی در بازار نمود پیدا خواهد کرد و باز هم مشکلات سر باز می کند و متقاضیان از داشتن خانه بی نصیب خواهند ماند. چرا دولت محترم اعتقادی به تولید و عرضه مسکن ندارد با اینکه وضعیت بازار را می بیند.

تراکم‌فروشی بیش از دو دهه در شهر تهران رواج داشته و نه تنها منجر به کاهش قیمت مسکن نشده بلکه باعث شده قیمت مسکن افزایش هم داشته باشد بنابراین دولت نباید به سراغ تجربیات شکست خورده گذشته برود. هرچند که در طول مدتی که تراکم فروشی نیز ممنوع بوده مشاهده‌ها از تغییر وضعیت ساختمان‌های قدیمی حاکی از آن است که به‌صورت موردی اما محسوس اضافه طبقه به‌عنوان موضوعی که در طرح تفصیلی خط قرمز ساخت‌وساز در بافت ارزشمند مسکونی پایتخت تعریف شده در برخی ساخت‌وسازهای اخیر در شهرک‌های مسکونی مشاهده می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.