صفحه اصلی / اصناف / افزایش چشمگیر معاملات آپارتمانی در تهران
افزایش چشمگیر معاملات آپارتمانی در تهران

افزایش چشمگیر معاملات آپارتمانی در تهران

کسب و کار نیوز- بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در اردیبهشت امسال، میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران نسبت به ماه گذشته بیش از ۸۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، نگاه آماری به وضعیت ساختمان ایران در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که شامخ (شاخص مدیران خرید) ساختمان در اردیبهشت ماه در رتبه ۶۰.۵۵ قرار گرفته که نشان‌دهنده بهبود وضعیت بخش ساختمان دراردیبهشت ۱۳۹۹ و افزایش دو برابری میزان فعالیت‌های تولیدی و ارائه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل است. مرکز آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران در گزارشی اعلام کرده است که با توجه به رکود بی‌سابقه فعالیت‌های ساختمانی در فروردین ماه و از سرگیری فعالیت‌ها در اردیبهشت، شاخص میزان فعالیت‌های انجام شده (تولیدی و خدماتی) نسبت به ماه قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد و این مولفه، بیشترین مقدار شاخص در بین مولفه‌های اصلی شامخ به شمار می رود.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در بخش مسکونی همزمان با گشایش فعالیت دفاتر معاملات املاک، کنترل نسبی شیوع ویروس کرونا و افزایش مراجعات حضوری برای خرید مسکن در اردیبهشت ماه، میزان معاملات مسکن افزایش چشمگیری یافته است؛ به نحوی که مطابق گزارش بانک مرکزی میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران نسبت به ماه قبل ۸۰۹.۹  درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین قیمت مسکن در تهران به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور تورم ماهانه ۱۱ درصدی را تجربه کرد که در این قضیه عواملی همچون تورم عمومی، انتظارات تورمی به دنبال افزایش نرخ ارز و افزایش معاملات سوداگرانه، افزایش محسوس قیمت مسکن را موجب شد. در بخش تولید تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر نوسانات ارزی، تداوم مشکلات موجود در حوزه واردات مواد اولیه و بسته بودن راه‌های مرزی، فعالیت‌های تولید و خدمات هرچند در مقیاس ماهانه افزایش یافته اما نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش شدیدی روبرو بوده است.

البته در بخش عمرانی به دنبال تصمیمات دولت مبنی بر افزایش بودجه بخش عمرانی در ماه‌های آتی، رونق فعالیت‌های عمرانی در ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

بررسی مولفه‌های شامخ ساختمان حاکی از ‌آن است که تمام مولفه‌های اثرگذار در بخش ساختمان طی اردیبهشت ماه با رشد قابل توجهی نسبت به ماه قبل مواجه بوده است؛ به نحوی که میزان سفارشات جدید مشتریان از ۲۰.۶۲ درصد در فروردین ماه به ۵۷.۲۲ درصد در اردیبهشت ماه رسیده و قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز از ۷۰ درصد به ۸۳.۸۹ درصد رسیده است. همچنین میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در اردیبهشت ماه ۴۱.۶۷ درصد بوده که نسبت به فروردین ماه  درصد رشد داشته است.

با توجه به افزایش قابل ملاحظه عدد شامخ کل (شاخص مدیران خرید) نسبت به ماه قبل و قرار گرفتن آن بر روی عدد ۶۰.۵۵، میزان فعالیت‌های تولیدی یا ارائه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل بیش از دو برابر افزایش داشته، این در حالی است که با تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های ساختمانی طی این مدت روبرو بودیم.

این امر به افزایش میزان سفارشات جدید، خرید مواد اولیه بیشتر و بکارگیری نیروی انسانی بیشتر منجر شده و کاهش ۳۲ درصدی پروژه‌های معوق و ناتمام را به دنبال داشته است.همچنین به دلیل افزایش تقاضا و تکمیل سفارشات معوق از ماه‌های گذشته، میزان فروش بیش از ۲.۵ برابر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. با توجه به افزایش حجم فعالیت‌ها و آغاز بکار بسیاری از مشاغل ساختمانی، میزان مصرف حامل های انرژی نیز بیشتر شده و شاخص صادرات کالا و خدمات نسبت به ماه قبل روند افزایشی را در پیش گرفته است. به گزارش ایسنا، اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده و نتیجه آن را ماهانه منتشر می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.