صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شاغلان آنلاین نیازمند حمایت بیمه ای
شاغلان آنلاین نیازمند حمایت بیمه ای

شاغلان آنلاین مجبور به استفاده از بیمه خویش فرما هستند

شاغلان آنلاین نیازمند حمایت بیمه ای

کسب و کار نیوز- مشکلاتی که کسب و کارهای آنلاین باید برای ادامه راه خود و رسیدن به هدف نهایی که ارایه خدمت یا محصول مورد نظر است پشت سر بگذارند بسیار زیاد بوده که بارها و بارها نیز برای برطرف کردن آنها راهکارها و اظهارنظرهای مختلفی ارایه شده است. مشکل بزرگی که کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی با آن مواجه هستند همکاری بیمه ها با آنها برای تحت پوشش قرار گرفتن کارمندان شاغل در این فضا است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به دلیل ماهیتی که کسب و کارهای آنلاین دارند و الگوی متفاوت شغلی آنها اکثر افرادی که جذب این مشاغل می شوند به صورت پروژه ای کار می کنند و کارفرما برای بیمه کردن آنها مشکلات بسیاری دارد. سازمان تامین اجتماعی، برای فعالان شاغل در حوزه کسب و کار مجازی اصرار دارد تا از سوی شرکت ها بیمه شوند. این موضوع برای کسب و کارهای آنلاین که معمولا افراد پروژه ای همکاری می کنند، مشکل ساز می شود. البته بیمه تامین اجتماعی در این زمینه مساعده هایی انجام داده که شاغلان این حوزه از بیمه خویش فرما استفاده کنند که به عقیده کارشناسان فضای آنلاین این حرکت به نوعی اجبار افراد برای استفاده از این مساعده است.

تاکید بر فراگیر شدن خدمات بیمه‌ای در سال‌های اخیر افزایش یافته است. به هر میزان که شهروندان یک جامعه بیشتر تحت پوشش بیمه‌ باشند، رفاه آن جامعه نیز بیشتر است. در زمینه پرداخت حق بیمه بازنشستگی در واحد‌های تولیدی مشکلات زیادی وجود دارد. اگر پای صحبت کارگران بنشینید یکی از اولین و اصلی‌ترین موضوعاتی که مطرح می‌کنند این است که برخی کارفرمایان از پرداخت بیمه فرار می‌کنند. آنها یا کارگر‌شان را بیمه نمی‌کنند یا حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنند و خلاصه هر کاری می‌کنند تا از زیر بار تعهدات بیمه‌ای شانه خالی کنند. بر همین اساس است که نظارت بر کارگاه‌ها و شناسایی موارد تخلف به یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های بازرسان تامین اجتماعی تبدیل شده است. در حالی که برخی کارفرمایان با وجود نظارت سختگیرانه فرار بیمه‌ای دارند، چطور می‌توان جلو فرار بیمه‌ای کارفرمایانی را گرفت که شاید حتی دفتر کار هم نداشته باشند و همه چیزشان خلاصه می‌شود در یک اپلیکیشن؟

همراهی بیمه ها با نیازهای جدید در آنلاین ها

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران

فعالیت کسب و کارهای آنلاین به دلیل شرایطی که بحران کرونا ایجاد کرد افزایش چشمگیری یافته و این موضوع ضرورت حمایت از آنها را بیش از قبل آشکار کرد. حمایت های مالی و بیمه ای باید در راس حمایت ها قرار بگیرد چراکه ادامه فعالیت این مشاغل به این دو اصل بستگی دارد. بنابراین باید در مرحله نخست ساختار این مشاغل اصلاح شده و هویت قانونی به آنها داده شود. زیرساخت های لازم برای فعالیت کسب وکارهای آنلاین مانند کسب و کارهای سنتی آماده شود و تمام سازمانها اعم از سازمان امور مالیاتی و بیمه ها همکاری لازم را داشته باشند. در شرایطی به سر می بریم که کسب وکارهای آنلاین هر روز در حال افزایش هستند و این موضوع نیاز آنها را به داشتن پشتوانه قانونی محکم ثابت می کند. باید مسیر توسعه آنها بدون کوچکترین مانعی راه اندازی شود چراکه امروز دیگر روش های سنتی پاسخگوی نیاز مردم و جامعه نیست.

به عبارت بهتر دیگر با روش های سنتی نمی توان پاسخگوی نیاز جامعه بود و قوانین جدید باید برای حمایت از کسب و کارهای آنلاین وجود داشته باشد. کسب و کارهای آنلاین امروز نیازهای جدید هستند و با تغییر شرایط نقش آنها بیشتر از قبل خودنمایی می کند. در دوران کرونا شاهد بودیم که بسیاری از کسب و کارهای سنتی به کسب و کارهای آنلاین تغییر پیدا کردند پس این الزام وجود دارد که سازمانها باید به این شرایط تن بدهند و از آنها حمایت کنند. بیمه ها نیز به عنوان یکی از سازمان هایی که نقش مهمی در ادامه فعالیت این مشاغل دارند باید با قوانین جدید به این فضا ورود کنند.

در سال‌های اخیر طرح هایی برای بیمه برخی از کسب و کار‌ها تعریف کردیم و شاید بتوان با تغییراتی این طرح‌ها را در مورد کسب و کار‌های جدید نیز پیاده کرد. وقتی در مورد کسب و کار‌های سنتی حرف می‌زنیم قواعد و مقررات بیمه‌ای درباره آنها مشخص است. صاحبان بنگاه‌های اقتصادی ملزم به بیمه کردن کارکنان خود هستند، اما شرایط در مورد کسب و کارهای نو فرق می‌کند. بسیاری از این کسب و کار‌ها بر پایه دورکاری شکل می‌گیرند و به صورت کلی شکل کار مستخدمان این حوزه با شاغلان سنتی فرق دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.