صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / فرصت کسب و کارهای اینترنتی برای جلب اعتماد مردم
فرصت کسب و کارهای اینترنتی برای جلب اعتماد مردم

فرصت کسب و کارهای اینترنتی برای جلب اعتماد مردم

کسب و کار نیوز - فعال حوزه کسب و کارهای نوپا گفت: «با شیوع کرونا کسب و کارهای اینترنتی برای جلب اعتماد مردم فرصت پیدا کردند. مردم پیش از این کمتر کسب و کارهای اینترنتی را می شناختند زیرا پیش از کرونا به سراغ این نوع کسب و کارها نمی رفتند؛ اما به واسطه این شرایط مجبورند که به سراغ این کسب و کارها بروند.»

به گزارش کسب و کار نیوز، ایمان جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کرونا چه فرصتی برای کسب و کارهای اینترنتی فراهم کرد، گفت: «هم اکنون فرصت خوبی برای کسب و کارهایی است که می گفتند در آینده دنیا به سمت استفاده از اقتصاد دیجیتال می رود و ما باید به سراغ آن برویم. این کسب و کارها باید نشان بدهند که این سیستم واقعا کار می کند. در دوران خاصی که در آن قرار داریم، استقبال متفاوتی از آنلاین ها شد و این استقبال به حوزه های مختلف کسب و کارهای آنلاین ربط دارد. در چنین شرایطی، استارتاپ های گردشگری نابود شدند؛ ولی کسب و کارهای آنلاینی از جنس سیستم های پرداخت، خدمات غیرحضوری مثل سوپرمارکت های آنلاین و… می توانند از این فرصت استفاده و اعتماد مردم را جلب کنند.»
جلیلی افزود: «در این مدت نیز این کسب و کارها رشد خوبی را تجربه کردند. این در حالی است که گرچه دید متفاوتی نسبت به قبل به کسب و کارهای آنلاین شکل گرفت؛ ولی خیلی تحولی نیز اتفاق نیفتاده است. چیزی که در این دوران فهمیدیم، این است که کشورهایی که زیرساخت تجارت الکترونیک را داشتند و از آن استفاده می کردند بهتر توانستند به مردم خدمات بدهند و این بحران را مدیریت کنند.»
فعال حوزه کسب و کارهای نوپا گفت: «این دوران باعث شد که نگاه دولت و حکومت و قانونگذار به سمتی برود که به سازمان هایی فشار بیاورد که از جنس زیرساخت اند. طبیعتا باید دولت زیرساخت را مهیا کند. به طور مثال اگر ما شبکه ای متصل داشتیم که دیتاها به هم وصل می شدند آنگاه خیلی سریع تر و بهتر می شد کارهایی کرد. نمونه این امر تجربه آموزش و پرورش در حوزه آموزش آنلاین است. مدیریت کردن آموزش آنلاین در دوران تعطیلی مدارس، نتیجه خوبی نداشت به دلیل اینکه وقتی این اتفاق افتاد، تازه به این فکر افتادند که چه راه حلی می توانیم پیش بگیریم؛ ولی مشابه این تجربه را می توانید در چین، آلمان و کشورهایی ببینید که زیرساخت اقتصاد دیجیتال و بستر فضای مجازی را داشتند. وقتی زیرساخت درست باشد، آنگاه زمانی که بحرانی مثل کرونا پیش می آید آنگاه اصطلاحا «شیر» را به شبکه وصل می کنیم؛ ولی در کشور ما تازه باید فکر کنیم که چرا سیستم «شاد» کار نمی کند. ما در ساخت زیرساخت اقتصاد دیجیتال خیلی نوپاییم و به طور مثال سیستم «شاد» در جامعه ۲ هزار نفری و درمجموع ۱۰ مدرسه ممکن بود کار کند؛ ولی وقتی قرار است در یک کشور کار کند دیگر نمی تواند سرویس درستی بدهد و خطاهای آن مشخص می شود. چون ما به کسب و کارهای آنلاین اطمینان نداریم، دو بار که ببینیم کار نمی کند، عطای آن را به لقایش می بخشیم. اول باید زیرساخت درست شود و بعد باید ببینیم در شرایط بحران چگونه از آن استفاده کنیم.»
جلیلی در پایان گفت: «طبیعتا کسب و کارهای اینترنتی در شرایط کرونا در جاهایی خوب عمل کردند و در جاهایی بد. ولی اگر منِ مغازه دار تاکنون یک مغازه فیزیکی داشتم. بعد از اینکه مجبور شدم مغازه ام را ببندم، چاره ای ندارم جز اینکه به سمت آنلاین شدن بروم؛ ولی این روال، روال درستی نیست. اگر گرفتن نماد اعتماد الکترونیک طی یک روز امکان پذیر بود همه کسب و کارها به این سمت می آمدند. برخی از کسب و کارهای اینترنتی که پیش از این کسب و کار خود را توسعه داده بودند بسیار سریع خود را با بحران تطبیق دادند؛ ولی کسب و کارهایی که پیش از این اصلا به این سمت نرفته بودند برای اینکه آنلاین شوند یا هزینه دادند یا آزمون و خطا کردند.»

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.