صفحه اصلی / اصناف / وزارت صمت فرق ببین قیمت گذاری و تنظیم بازار را نمی داند
وزارت صمت فرق ببین قیمت گذاری و تنظیم بازار را نمی داند

مسعود دانشمند، اقتصاددان در گفت و گو با کسب و کار مطرح کرد:

وزارت صمت فرق ببین قیمت گذاری و تنظیم بازار را نمی داند

کسب و کار نیوز- وظیفه وزارت صمت، سازمان حمایت، تعزیرات و ... تنظیم بازار است و این به معنای قیمت گذاری نیست. مفهومی که شاید هنوز وزارت صمت به آن پی نبرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، وظیفه وزارت صمت و دیگر دستگاههای متولی برقراری تعادل بین عرضه و تقاضاست. چرا وزارت صمت هنوز فرق ببین قیمت گذاری و تنظیم بازار را نمی داند و به اسم تنظیم بازار قیمت گذاری انجام می دهند. این حرکت موجب ایجاد بازار دوم، سوم و.. و در نهایت بازار سیاه می شود که دیگر قیمت در ان معنایی ندارد. دولت برای تنظیم بازار باید بررسی کرده و میزان عرضه کالا و تقاضا را برآورد کند. همچنین باید در جریان تولید و وارات باشد تا تعادل در بازارها ایجاد شود. دولت باید مجوز واردات بدهد تا این حرکت موجب تعدیل بازارها شود و مکانیزم بازار قیمت ها را تعیین کند.

در مورد تمام کالاها این فرآیند صادق است. چرا باید امروز در بازار حبوبات کسری داشته باشیم. چرا در بازار خودرو اجازه واردات داده نمی شود و با بخت آزمایی خودروهای بی کیفیت را به مردم می دهند. وزارت صمت باید اجازه ورود خودرو به کشور را بدهد و خودروساز داخلی نیز به کار خود مشغول باشد. در این بین رقابت ایجاد می شود و خودروسازان برای فروش محصولات خود می بایست کیفیت را افزایش دهند. اما دولت این را نمی خواهد. برای بازارهای دیگر هم همین مصداق درست است.

وزارت صمت و تمام دستگاه های دخیل در این امر باید مکانیزم عرضه و تقاضا را برای قیمت گذاری فراهم کنند. به عبارت دیگر آنچه بازار کالاهای اساسی را دچار مشکل کرده، مدیریت ضعیف و خواب دستگاه‌های نظارتی است‌. در وضعیت فعلی دولت نوسان نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی را مقصر تمام آشفتگی‌ها می‌داند اما اینکه بازار در چنین شرایطی قرار دارد، حاکی از مدیریت ضعیف دولت است که باعث شده حتی خرید میوه و تره‌بار نیز جزو دغدغه‌های مردم باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.