صفحه اصلی / اسلایدر / ۱۰۰ میلیارد پول مردم در دست ایرلاین ها
۱۰۰ میلیارد پول مردم در دست ایرلاین ها

ترکیش ایر، امارات، لوفت هانزا، اوکراین ایر، ماهان و ایران ایر اصلی‌ترین ایرلاین‌های بدهکار به مردم هستند

۱۰۰ میلیارد پول مردم در دست ایرلاین ها

کسب و کار نیوز - سه ماه از دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر استرداد وجه بلیت های خریداری شده از ایرلاین ها می گذرد ولی این در حالی است که هنوز 100 میلیارد تومان از پول مردم در دست ایرلاین ها و به خصوص ایرلاین های خارجی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، ترکیش ایر، امارات، لوفت هانزا، اوکراین ایر، ماهان و ایران ایر جزو اصلی‌ترین ایرلاین‌های بدهکار به مردم هستند. به گفته عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، همچنان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از این پول‌ها در دست ایرلاین‌هاست. وی خاطرنشان کرد: بخش عمده این پول در اختیار ایرلاین‌های خارجی است؛ ایرلاین‌های داخلی و هتل‌ها هم جزو بدهکاران به مشتریان آژانس‌های گردشگری هستند.

جوابیه سازمان هواپیمایی کشوری

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «صحبت های حرمت الله رفیعی درباره اینکه پول مردم پیش کی هست و مبلغ آن مستند نیست. در تاریخ ۱۰ اردیبهشت، سازمان هواپیمایی کشوری نامه ای برای ایشان ارسال کرد که مبلغ و اینکه چه ایرلاین هایی بدهکار مردم هستند را اعلام کنید. نامه دادیم به قید فوریت که به ما بگویید و مستندات را ارائه کنید. مضافا به اینکه ایشان حرف سیاه تری گفتند که به طور خاص ایرلاین های داخلی و خارجی را پول مردم را مسترد نکردند.» وی ادامه داد: «این موضوع در حال پیگیری است و خواسته سازمان از آقای رفیعی این است که جواب را به صورت مستند اعلام کند که این پولی که اعلام می کنند را از کجا آورده اند زیرا ایشان نامه ۱۰ اردیبهشت سازمان را پاسخ نداده اند.»

«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس این موضوع را بررسی می کند.

تاخیر در استرداد پول مردم به دلیل کمبود نقدینگی

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران
ایرلاین های خارجی ممکن است پول های مسافران را برنگردانده باشند؛ ولی ایرلاین های داخلی به جز «ایران ایر» و «ماهان» که مقدار کمی از بدهی شان به مردم باقی مانده است، بقیه را برگردانده اند. سازمان هواپیمایی کشوری بدهی ایرلاین های خارجی را پیگیری می کند و با تدبیری که می تواند اتخاذ کند، آنها را وادار کند که پول بلیت مسافران را مسترد کنند؛ ولی از بین ۱۷ ایرلاین داخلی ۱۵ ایرلاین بدهی به مسافران ندارند. دو ایرلاین نیز بدهی مختصری دارند که آنها نیز به تدریج در حال تسویه هستند. عمدتا این مبالغ در پروازهای خارجی ممکن است باقی مانده باشند که مسافران می توانند از اعتبار این بلیت ها استفاده کنند و در آینده که امکان سفرها برقرار شد بتوانند از فرصت مسافرت با همان بلیتی که خریداری کرده اند استفاده کنند. به هر حال تلاش می شود که دو شرکت ایرانی باقی مانده نیز بدهی شان را به مردم پرداخت کنند. در حال حاضر ایرلاین ها با مشکل کمبود نقدینگی روبه رو هستند و به همین دلیل پرداخت پول مسافران با مشکل مواجه شده است. ضمن اینکه شرکت های هواپیمایی معمولا بلیت هایشان را از طریق دفاتر خدمات مسافری می فروشند. همیشه پولی از شرکت های هواپیمایی نزد دفاتر خدمات مسافرتی هست. در حال حاضر خیلی از شرکت های هواپیمایی از دفاتر مسافرتی مطالبات عمده ای دارند که بعضا با هماهنگی صورت گرفته از محل آن مطالبات می توانند نسبت به استرداد وجه بلیت مسافران اقدام و آن را پرداخت کنند. این بستگی به هماهنگی بین شرکت هواپیمایی و آن دفتر خدمات مسافرتی دارد. بحران جهانی در ارتباط با صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری پیش آمده است. مسافران سرمایه های هر شرکت هستند. هر شرکت هواپیمایی تبلیغ و هزینه می کند که وفاداری مسافر را به خود بیشتر کند. مطمئن باشید شرکت هواپیمایی اگر در شرایط اضطرار قرار نداشت، کاری نمی کرد که مسافر احساس نارضایتی کند. در حال حاضر به خاطر شرایطی که کرونا در دنیا به وجود آورده و در کشور ما نیز متاسفانه صنعت هواپیمایی و گردشگری از این موضوع متاثر شده، این مشکل پیش آمده است. به هر حال نهایت تلاش ایرلاین های خارجی نیز این است که مسافران خود را راضی نگه دارند منتها به دلیل این بحران عمدتا دچار کمبود نقدینگی و ناچار شدند بخشی از نیروهایشان را اخراج یا تعدیل کنند. به هر حال این بحرانی است که تاثیر بسیار زیادی به لحاظ اقتصادی روی شرکت های هواپیمایی گذاشته و امیدواریم مسافران نیز شرایط جدید را درک کنند و این شرکت ها در شرایط مساعدی در اسرع وقت پول مردم را استرداد کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.